Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Manilla

   Spelbeschrijving

Titel: Manilla / Manila
Ontwerp: Franz-Benno Delonge
Tekeningen: Victor Boden
Producent: 999Games / Zoch zum spielen
Aantal spelers: 3 tot 5 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 50 minuten
Taal: Nederlands / Duits

Manilla / Manila

Spelmateriaal:
1 spelbord, 3 vrachtschepen, 20 handlangers in vijf kleuren, 20 aandelen in vier soorten goederen, 4 ladingtableaus, 4 dobbelstenen en 4 fiches in de kleuren van deze goederen, 48 munten in 5 verschillende waardes.

 

 

een spelsituatie

Introductie: De spelers proberen als triadebazen aan de scheepvaart rond de Filippijnen geld te verdienen. Hun leven is niet gemakkelijk, omdat zij te maken krijgen met verschillende invloeden zoals onderhoud van hun schepen, verzekeringszaken, piraterij, corrupte havenloodsen en een lastige havenmeester. Wie zich het handigste tussen deze invloeden kan bewegen, zal de rijkste speler worden.

 

 

prachtig uitgevoerde munten

 

Voorbereiding: Iedere speler krijgt 30 peso's, 2 aandelen (die geheim blijven voor de andere spelers) en 3 handlangers van dezelfde kleur (bij 3 spelers krijgt iedereen zelfs 4 handlangers). De waardefiches worden op koers 0 op de aandelenmarkt gelegd. De overgebleven aandelen worden gesorteerd en open naast het bord neergelegd. De boten en de ladingplateaus worden klaargelegd naast het spelbord.

 


Een spelbeurt: Het spel bestaat uit een aantal smokkelvaarten. Elke smokkelvaart bestaat uit een 4 fases:

 

1. Functie van havenmeester veilen

De speler die het meeste geld biedt, wordt de nieuwe havenmeester. De functie van havenmeester heeft enkele voordelen. Zo mag de havenmeester een aandeel kopen tegen de huidige koers (met een minimum van 5 peso's). Daarnaast bepaalt de havenmeester welke 3 van de 4 goederen in de boten worden geladen (aangegeven door de ladingtableaus). Tot slot mag hij de boten op hun startposities leggen. De som van de startposities moet 9 zijn (met een maximum van 5 per boot).

 

 

het spelbord

 

2. Handlangers inzetten

In deze fase krijgen de spelers drie maal (bij een spel met 3 spelers zelfs 4 maal) de gelegenheid een handlanger in te zetten. Dit inzetten gaat afwisselend met een dobbelsteenworp. Deze dobbelsteenworp bepaalt de voortgang van de vrachtschepen.

 

De handlangers kunnen op diverse posities worden ingezet. Het inzetten kost geld in de hoop dat er meer wordt terugverdiend. Ze kunnen:

- aan boord van de schepen worden gezet. Bij aankomst in de haven, wordt de opbrengst van de lading verdeeld onder de aanwezige handlangers.

- in de haven worden gezet. Hoe meer boten er in de haven aankomen, hoe meer er verdiend kan worden.

- in de werf worden gezet. Hoe meer boten de haven niet halen, hoe meer er verdiend kan worden.

- als piraat worden ingezet. Ze kunnen dan mogelijk nog aan boord stappen of een boot enteren.

- als loods worden ingezet om de vrachtschepen bij te sturen (naar voren of naar achteren).

- als verzekeringsagent worden ingezet. Dat levert geld op, maar mogelijk moet er schade worden vergoed.

 

 

twee ladingtableaus

 

De loodsen komen in actie vr de derde dobbelsteenworp. Zij kunnen de schepen nog 1 of 2 posities verzetten.

 

Na 3 dobbelsteenworpen wordt de eindpositie van de vrachtschepen bekeken. Is het schip:

- voorbij positie 13, dan is de haven veilig bereikt.

- op positie 13, dan kunnen de piraten enteren.

- voor positie 13, dan moet het schip naar de werf.

Als het schip na 2 worpen op positie 13 is, dan kunnen de piraten eventueel nog aan boord stappen, als daar plaats voor is.

 

Piraten die een schip enteren, gooien alle daar aanwezige handlangers uit het schip en verdelen de buit. De piratenkapitein bepaalt vervolgens of het schip alsnog de haven binnenvaart of naar de werf gaat.

 

3. Opbrengsten uitkeren

De handlangers die op de juiste positie zijn gaan staan, krijgen hun beloning uitgekeerd. De anderen krijgen niets. De verzekeringsagent moet opdraaien voor de kosten in de werf. Die betaalt hij aan de aanwezige handlangers of aan de bank.

 

 

de vier verschillende aandelen

 

4. Aandelenkoers bijwerken

De aandelenkoers van de goederen die de haven hebben bereikt stijgt. De koers van de andere goederen blijft ongewijzigd.


Het einde: Zodra n van de aandelen de koerswaarde 30 bereikt, is het spel ten einde. Iedere speler berekent nu de waarde van zijn aandelen en telt daarbij zijn contante geld op. De speler met het grootste kapitaal is winnaar.

 


Waardering: Manilla is een heerlijk gokspel. Je moet telkens de kansen afwegen en regelmatig een gokje nemen. Het spel wordt gestuurd door de dobbelstenen, maar doordat je op elke dobbelsteenworp kunt reageren, wisselen de kansen. Soms zit het mee, soms zit het tegen. Het spelmateriaal is prachtig en nodigt direct uit om te gaan spelen. De spelregels heb je vrij snel onder de knie. Een prima familiespel. Prima

Opmerking Spelmagazijn: Bij de Duitse editie van Zoch zum spielen zit een CD, waarop de spelregels door middel van een filmpje worden uitgelegd.

De vermelding van het spelmateriaal op de doos is niet compleet. Er zit veel meer in!

De speelduur kan nogal wisselend zijn. Als er maar weinig schepen de haven bereiken, duurt het erg lang voordat een aandeel de koerswaarde 30 bereikt.

Er is veel zorg besteed aan het spelmateriaal. De vrachtschepen zijn mooi gevormd en van hout, de handlangers hebben een toepasselijk hoofddeksel en de munten zijn prachtig. 

Strategie: Bij een gokspel is het altijd lastig om een strategie aan te geven. In de meeste spellen zal het noodzakelijk zijn om aandelen te bezitten om te kunnen winnen. Je zult dus n of meerdere malen havenmeester moeten worden. Het is belangrijk om daar niet al te lang mee te wachten, omdat de aandelen dan f op zijn, f duur zijn geworden.

De piraten kunnen voor een flinke opbrengst zorgen, maar vaak kost het een flinke investering voordat je een keer slaagt. Door gebruik te maken van de loodsen kun je het spel nog een beetje benvloeden. Pas op met de keuze van verzekeringsagent. Dat kan je duur komen te staan als alle drie de schepen de haven niet bereiken. 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar.
Met dank aan Enrico voor de afbeeldingen