Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Mag-Blast

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Mag-Blast
Ontwerp:
Anders M. Petersen & Christian T. Petersen
Producent:
Fantasy Flight Games
Aantal spelers: 2 tot 6
 

Mag-Blast

(7K)

Spelmateriaal:
110 speelkaarten in een onhandig doosje

Screaming Space Battles

Het doel: Van alle tegenstanders het vlaggenschip uitschakelen en zelf overleven.

Voorbereiding: Iedere speler krijgt een willekeurig vlaggenschip. Er zitten 6 verschillende in het spel en elk vlaggenschip heeft een eigen specialiteit. Verder krijgt elke speler 4 willekeurige ruimteschepen om elke flank van het vlaggenschip te verdedigen.

(11K) (10K)

vlaggenschepen

Een vlaggenschip heeft 4 zones, aangegeven door een kleur. Alle ruimteschepen die in een bepaalde zone liggen, kunnen die zone van dezelfde kleur bij een tegenstander aanvallen. Is die zone leeg, dan kunnen ze het vlaggenschip aanvallen.

(4K) (4K) (4K) (4K)

Cruiser, Carrier, Dreadnought, Destroyer

Elk ruimteschip heeft een aantal eigenschappen: Het aantal zones dat hij mag verplaatsen, staat linksboven vermeld, de wapens waar hij over beschikt, staan linksonder (Laser, Beam, Mag-Cannon) en de sterkte van romp staat rechtsonder vermeld. Verder zijn er nog Carriers, die Fighters kunnen vervoeren, als een soort vliegdekschip.

Elke speler krijgt 5 speelkaarten. Dit zijn rode schietkaarten of blauwe kaarten met speciale acties.

(2K)

Een spelbeurt: Zodra een speler aan de beurt is, mag hij de volgende acties in volgorde uitvoeren:

  1. Weggooien van overbodige kaarten
  2. Kaarten aanvullen tot 5
  3. Versterkingen oproepen
  4. Schepen bewegen
  5. Kaarten uitspelen

Weggooien van kaarten: Je mag zoveel kaarten wegleggen als je wilt. Dit zullen natuurlijk vooral kaarten zijn, die je niet kunt of wilt gebruiken.

Kaarten aanvullen tot 5: Je mag nieuwe kaarten van de stapel trekken.

(3K)

Versterkingen

Versterkingen oproepen: Sommige actiekaarten geven extra schepen ter versterking. Die kaarten kun je nu uitspelen en direct een nieuw ruimteschip van de stapel trekken en aan je vloot toevoegen. Tevens zijn er actiekaarten die grondstoffen in de linker bovenhoek hebben. Als je 3 dezelfde of 3 verschillende inlevert, krijg je ook een nieuw ruimteschip.

Schepen bewegen: Schepen die mogen bewegen, kun je nu het gewenste aantal zones verplaatsen om zo opengevallen gaten op te vullen. In elke zone mogen na het bewegen maximaal 3 ruimteschepen zijn.

Kaarten uitspelen: Eindelijk kun je wat actiefs doen. Voornamelijk zal dit bestaan uit schieten. Je speelt een schietkaart uit, geeft aan welk schip schiet (elk schip mag per beurt maar één keer schieten) en wat het slachtoffer is. Daarnaast is het verplicht om een geluidseffect te maken, want anders wordt het schot gemist. Het heet niet voor niets Screaming Space Battles. De schietkaart wordt half onder het slachtoffer gelegd en zodra het totaal van de schietkaarten gelijk of hoger is aan de rompwaarde, dan ontploft het slachtoffer.

(3K) (4K)

Beam, Laser

De actiekaarten zorgen nog voor leuke aardigheidjes. Sommige mag je zelfs in de beurt van de tegenstander uitspelen. Je kunt bijvoorbeeld een schot ontwijken, een ander ruimteschip enteren, schepen een mijnenveld insturen, schade herstellen of Fighters vanaf een Carrier op missie sturen.

(4K) (4K)

Fighters, Schot ontwijken

Het einde: Zodra er nog één vlaggenschip over is, heeft deze speler het spel gewonnen. Het spel duurt trouwens niet lang, ongeveer 10 minuten per speler volgens de spelregels.


Waardering: Een leuk kaartspelletje voor tussendoor. Geen hoogdravend tactisch spel, maar gewoon pure fun. In het begin zal men aarzelend wat geluidjes maken, maar naarmate het spel vordert, zullen ze beter en luidruchtiger worden. Leuk om in een kantine of café te spelen. Leuk.

(2K)

Opmerking: Bij twee spelers kun je er misschien voor kiezen om iedere speler 8 schepen te geven aan het begin in plaats van 4 en ze eventueel zelfs met 2 vlaggenschepen te laten beginnen.


Met dank aan Johan François voor een recensie exemplaar

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999