Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Lords of Creation

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Lords of Creation
Ontwerp:
Martin Wallace
Producent: Warfrog in samenwerking met spellenwinkel The Joker
Aantal spelers: 2 tot 5
 

Lords of Creation

(18K)

Spelmateriaal:
Een mooi groot speelbord, 110 bevolkingskaarten, 3 dobbelstenen, een heleboel gebiedskaartjes en per speler een heleboel bevolkingsfiches en enkele altaren. Deze laatste bevolkingsfiches zijn erg klein uitgevoerd wat soms wat onhandig is tijdens het spelen. Verder zou het handig geweest zijn als de prioriteiten van de diverse gebieden op het bord waren vermeld.
[Tip: plak van de 4 van toepassing zijnde gebieden in volgorde elk 1 gebiedskaartje op een stuk karton als referentiekaart (er zijn toch voldoende gebiedskaartjes)].

Doel: De spelers zijn goden die een nieuwe wereld creŽren. Daarop plaatsen zij mensen en proberen daarmee zoveel mogelijk aanhangers te krijgen en als het even kan een heleboel altaren. Degene die daar het beste in slaagt is de winnaar.

Het spel bestaat uit 2 fases:

(2K) (2K) (2K) (2K) (2K) (2K) (2K)

gebiedskaartjes (4 x bewoonbaar, 3 x onbewoonbaar)

(5K) (6K)

bevolkingskaarten

Verplaatsen:
Als de bevolking eenmaal in een soort gebied is geplaatst, kunnen ze de terreinsoort niet meer verlaten. Ze mogen wel verplaatst worden naar aangrenzende gebieden van dezelfde soort, mits er minimaal 1 achterblijft in het achtergelaten gebied.

(2K)

barbaren

Aanvallen:
Een groep barbaren mag aangrenzende gebieden aanvallen. Dit gebeurt door middel van een simpel dobbelgevecht. Als de aanval plaatsvindt op dezelfde terreinsoorten, dan moet de aanvaller met 2 dobbelstenen minimaal 6 gooien om 1 verdediger te doden. De verdediger gooit 1 dobbelsteen: is deze hoger dan beide dobbelstenen van de aanvaller, dan loopt de aanvaller ook 1 slachtoffer op. Heeft de verdediger geen mensen meer, dan kan de aanvaller het gebied binnentrekken. Als de aanval echter plaatsvindt op verschillende terreinsoorten, dan moet de aanvaller minimaal 8 gooien. Tevens kan hij na een succesvolle aanval niet het gebied van de verdediger binnentrekken.

(2K)

beschaafde mensen

Beschaven:
Eenmaal per beurt mag een speler een gebied (mag ook bezet zijn door een tegenspeler) beschaven. De eerste keer mag dat een willekeurig gebied zijn, de overige keren moet dat aangrenzend aan een reeds beschaafd gebied zijn. Alle barbaren die in het gebied staan worden beschaafd. Dit houdt in dat ze niet meer mogen aanvallen, maar wel mogen verdedigen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld agressieve tegenspelers tot staan brengen.

(2K)

altaar

Altaar bouwen:
Eenmaal per beurt mag een speler in een beschaafd gebied (bezet door de speler zelf) een altaar bouwen. Een van de aanwezige mensen wordt verwijderd en vervangen door een altaar. Dit altaar blijft bestaan zolang er nog mensen bij staan. Door het bouwen van een altaar wordt een gebied wel enigszins verzwakt !

Special: Als een speler tijdens het aanvallen dubbel gooit, is zijn beurt direct voorbij. Hij mag helemaal niets meer doen: niet verplaatsen, niet beschaven, geen altaar bouwen. Zorg er dus voor dat je alle belangrijke zaken hebt geregeld, voordat je een aanval gaat doen. Deze regel kan menig uitgedacht aanvalsplan in duigen laten vallen en de verdediger doen schreeuwen van geluk.

Einde: Zodra de stapel bevolkingskaarten op is, duurt het spel nog maximaal 7 beurten. De spelers spelen nog door met de kaarten die ze in hun hand hebben. Als 2 spelers exact dezelfde kaart uitspelen, is het spel direct ten einde: anders eindigt het spel als alle handkaarten op zijn. Nu worden punten geteld. De spelers krijgen 1 punt voor een gebied bezet door barbaren, 2 punten voor een gebied bezet door beschaafde mensen en 3 punten voor een gebied waarin een altaar staat. Degene met de meeste punten, wint het spel.


Waardering: Het spel is me veel beter bevallen dan ik in eerste instantie had verwacht. Het speelt erg leuk en biedt veel mogelijkheden. Je moet goed inplannen wanneer je gaat beschaven. Daarmee offer je namelijk je mogelijkheden tot uitbreiden op. Maar als je te laat bent, verdien je te weinig punten. De invloed van de dobbelsteen is aanzienlijk, maar niet storend. De gevechten werken op deze manier erg simpel en snel. (Het verwijderen van de slachtoffers is echter wat gepriegel). Het spel duurt vrij lang, maar dat is eenvoudig op te lossen door de stapel bevolkingskaarten wat in te korten (met ongeveer 25 kaarten - zorg er meteen voor dat het aantal kaarten deelbaar is door het aantal spelers). Het spel leent zich er uitstekend voor om elkaar op te jutten een ander aan te vallen. Vooral altaren kunnen daarbij een aardig doelwit zijn. Het spel lijkt een beetje op Risk, maar heeft zoveel andere aspecten, dat het totaal verschillende spellen zijn. Mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar Lords of Creation. Proberen !

Strategie: Wat elke speler probeert is een veilig gebied te creŽren met aan de buitenkant barbaren en aan de binnenkant beschaafde mensen en altaren. Dit lukt echter zelden. Vooral als er ergens een gaatje in je verdediging ontstaat en er een leeg gebied ontstaat. Je tegenspelers zullen proberen dit gebied binnen te vallen, dus moet je proberen een lage kaart uit te spelen om er als eerste te mogen plaatsen. Je kunt dit probleem ook op een andere manier oplossen. Als een tegenstander met een lage kaart binnenvalt, is hij niet zo sterk. In dat geval zal hij zijn aanval een beurt uitstellen. Zorg er dan voor dat je deze barbaren beschaafd maakt en het gevaar is geweken. Verder moet je goed opletten op de eilanden. De eilandbewoners zijn de enigen die over een zeegebied heen mogen aanvallen. Op die manier kun je ergens verrassend aanvallen, terwijl er geen gevaar voor beschaving bestaat. Ook het beschaven is een aandachtspuntje waard: aangezien je de eerste keer op een willekeurig gebied mag beschaven, moet je heel voorzichtig met deze buitenkans omspringen. Dit is namelijk de enige manier om onbeschaafde gebieden die omringd zijn met water, bergen en woestijnen van beschaving te voorzien. Vooral als er weinig spelers meedoen, kunnen deze gebieden voor altijd verstoken blijven van beschaving.

Vraag: Na het spelen van Lords of Creation is er toch een vraag opgedoken aangaande de spelregels en wel over het plaatsen van mensen. De gedachte van het spel is dat er barbaren worden geplaatst, die later in het spel worden beschaafd. Wanneer je echter mensen plaatst op een reeds beschaafd gebied, dan moet je deze als beschaafde mensen plaatsen (barbaren en beschaafde mensen mogen niet gezamenlijk in een gebied vertoeven). Wanneer je mensen plaatst op een leeg gebied, dan moeten dit barbaren zijn. Ten minste... zo staat het niet in de spelregels. Daar wordt steeds gesproken over het plaatsen van mensen in plaats van het plaatsen van barbaren. Zou dit betekenen dat je op een leeg gebied ook beschaafde mensen mag plaatsen ? Maar in dat geval zou je dus een gebied beschaven. Telt dit dan al voor je beschavingsactie ? En mag je die beschaafde mensen dus alleen aangrenzend aan reeds beschaafde gebieden plaatsen ? Voorlopig houd ik het er op dat je in een leeg gebied alleen barbaren mag plaatsen, maar ik ben benieuwd of iemand mij definitief uitsluitsel kan geven.

Variant: In de spelregels wordt een variant genoemd: Totale kennis. Alle bevolkingskaarten worden verdeeld onder de spelers, nog voordat de wereld wordt gebouwd. Nu weet iedereen van tevoren welke kaarten hij heeft en kan daarop een strategie baseren. Ik heb het nog niet uitgeprobeerd, maar het klinkt erg interessant. Ik ben echter wel bang dat het spel dan meer een denk-spel dan een doe-spel wordt.

Links:

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999