Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Kardinal & König

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Kardinal & König / Kardinaal & Koning
Ontwerp:
Michael Schacht
Producent:
Goldsieber / 999Games
Aantal spelers: 3 tot 5
 

Kardinal & König / Kardinaal & Koning

(13K)

Spelmateriaal:
Een spelbord, 1 zwarte markeersteen, 55 speelkaarten, per spelerkleur 20 kloosters, 8 raadsheren en een scoresteen.

De getoonde plaatjes zijn o.a. afkomstig van persmateriaal van de Toyfair te Nürnberg.

Doel: Europa was het machtscentrum in de 12e eeuw. Door het uitspelen van kaarten stichten de spelers kloosters en brengen raadsheren aan de hoven van de heersers. Door de juiste combinaties te maken scoren de spelers punten en wie aan het einde van het spel de meeste punten heeft, wint het spel.

(33K)

het spelmateriaal

Voorbereiding: Elke speler krijgt alle speelstukken in één kleur. De scorestenen worden op veld 0 van de scorebaan rond het bord gezet. De kaarten worden geschud en elke speler krijgt er 3. Verder worden er 2 kaarten open neergelegd.

Spelbeurt: Als een speler aan de beurt is, mag hij zoveel kaarten uitspelen als hij wil. Als hij geen kaarten uit wil spelen, dan moet hij een kaart wegleggen. De uitgespeelde kaart(en) bepalen in welk gebied de speler kloosters of raadsheren mag toevoegen. Als hij twee dezelfde kaarten uitspeelt, mag hij die combinatie ook als joker gebruiken en een ander gebied uitkiezen. In het algemeen geldt de 3-2-1 regel: Een speler mag met maximaal 3 kaarten, maximaal 2 stenen in 1 land zetten. Als in een land nog niets is geplaatst mag er zelfs maar maximaal 1 steen gezet worden. Aan het eind van zijn beurt vult de speler zijn kaarten aan tot 3. Daarbij heeft hij de keuze uit de open kaarten of gesloten kaarten van de stapel. Tot slot worden de open kaarten weer aangevuld tot 2.

(12K)

de vijf verschillende kaarten

Kloosters: Een klooster moet geplaatst worden op een kloosterveld en per kloosterveld mag maar één klooster staan.

Raadsheren: De raadsheren worden geplaatst op het wapen van het land. Op dit wapen mogen meerdere raadsheren staan, maar maximaal zoveel als het maximale aantal kloosters van één kleur die in dat land aanwezig is. Dus als er 3 kloosters van rood en 2 van blauw in een land staan, mogen er 3 raadsheren worden geplaatst, ongeacht van wie die raadsheren zijn. Naarmate het spel vordert kunnen er dus meer raadsheren worden geplaatst.

(13K)

de raadsheren worden op het wapen geplaatst

Punten scoren: Tijdens het spel kunnen er tweemaal punten worden gescoord. Zodra de laatste kaart van de stapel is getrokken volgt een eerste telling. Zodra de stapel voor de tweede keer op is, volgt de eindtelling. In de eerste telling wordt alleen gescoord voor kloosters, in de tweede telling ook voor raadsheren en hun verbindingen tussen landen en tot slot ook nog lange kloosterketens. Voordat de tweede telling plaatsvindt, wordt echter de ronde nog afgespeeld, zodat iedereen evenveel beurten heeft gehad !

Kloostertelling: Per land wordt gekeken wie de meeste kloosters heeft (bijvoorbeeld 4, 2, 1, 0, 0). Degene met de meeste kloosters scoort het totaal aantal kloosters (in het voorbeeld dus 7). De nummer 2 scoort het aantal kloosters dat nummer 1 heeft (in het voorbeeld dus 4) en zo verder. Spelers die geen kloosters in het land hebben, scoren ook geen punten.

Raadsherentelling: Hierbij worden niet de raadsheren per land geteld, maar er wordt gekeken naar de verbindingen tussen de landen (die zijn genummerd op het spelbord). Als een speler in beide landen de meeste raadsheren heeft (een gedeelde meerderheid is ook goed), dan scoort hij de som van alle aanwezige raadsheren in de beide landen.

Kloosterketens: Elke rij kloosters van ten minste 4 opeenvolgende kloosters van dezelfde kleur scoort zoveel punten als het aantal kloosters in deze keten. De keten mag de landsgrenzen overschrijden, maar mag zich niet afsplitsen. Elk klooster mag op deze manier maximaal eenmaal geteld worden.

(27K)

het spelbord

Einde: Zodra ook de tweede telling is geweest, is de winnaar bekend: de speler met de meeste punten.


Waardering: Inmiddels heb ik het spel gespeeld en ik moet zeggen dat het prima is bevallen ! Je moet je keuzes goed plannen, maar toch zijn de wachttijden voor de spelers kort. Het is de eerste keer lastig te berekenen wat goede zetten zijn, maar daardoor ga je de keuzes ook meer waarderen. Het spel duurt niet al te lang, maar biedt toch voldoende diepgang. Er zit net voldoende onvoorspelbaarheid in door het trekken van de speelkaarten en voldoende mogelijkheden om de andere spelers dwars te zitten. Top !

Strategie: Aangezien het aantal kloosters en raadsheren beperkt is, zul je zeer zorgvuldig moeten zijn met het plaatsen ervan. Tevens kunnen kloosters van andere spelers niet meer verwijderd worden, dus te laat is te laat. Het vormen van ketens van kloosters is niet gemakkelijk, maar blijkt wel doorslaggevend voor de overwinning te kunnen zijn. Ook het verkrijgen van de meerderheid van raadsheren in beide landen aan een verbinding, blijkt niet gemakkelijk. Let er op dat niet alle aangrenzende landen een verbinding hebben. Frankrijk heeft de meeste verbindingen, dus is het belangrijk daar de meeste raadsheren te krijgen. Vergeet echter niet om voldoende kloosters op het bord te plaatsen, want teveel punten achterstand maak je met de raadsheren alleen zeker niet goed.

Links:

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2000

Met dank aan Johan François voor de plaatjes
Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar