Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Spel van het Jaar 2003

Titel (5K) Spelbeschrijving

Titel: Spel van het Jaar 2003
Ontwerp: 

Tekeningen:
 
Producent: Nova Carta
Aantal spelers: 
vanaf 2 spelers/teams
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 
90 minuten
Taal: Nederlands
 

Spel van het Jaar 2003

(14K)

Spelmateriaal:
118 kaarten en 1 dobbelsteen

Geschreven door: Sandra Pellegrom

Introductie: In een uur tijd los je vragen op over (on)belangrijke nieuwsfeiten en hoogtepunten van het jaar 2003. Hiermee verzamel je scrabbleletters. Nadat het uur om is, leg je woorden van de verdiende letters en daar verdien je punten mee. De persoon of het team met de meeste punten wint.

(27K)

een spelvoorbeeld


Voorbereiding: Je legt alle kaarten op elkaar met de letters naar boven. Degene die het hoogste dobbelt mag het spel beginnen.

Een spelbeurtHet spel bestaat uit 2 fasen, namelijk het vraag- en antwoordspel en het alfabetspel.

(49K)

een vragenkaartje

Het vraag- en antwoordspel
Je werpt de dobbelsteen. Gooi je een 6, dan gaat de beurt over naar de tegenstander. Bij een ander getal pakt de tegenstander de bovenste kaart en leest de vraag voor met het overeenkomstige aantal. 
Beantwoord je de vraag niet correct, dan verdwijnt de kaart onderop de stapel en is de ander aan de beurt.
Wanneer je deze vraag goed beantwoordt, krijg je de kaart. Vervolgens gooi je nog een keer om de volgende vraag te bepalen. Je houdt de beurt, totdat je een vraag verkeerd beantwoordt of een 6 gooit.

(7K)

de letterzijde van een vragenkaartje

Het alfabetspel
Na een uur leg je de kaarten die nog over zijn op de stapel aan de kant. De speler met de meeste kaarten begint dit gedeelte van het spel. Met de letters die je verdiend hebt, ga je om de beurt woorden leggen: horizontaal of verticaal. Hierbij maak je gebruik van het al liggende woord. Het woord dat je legt wordt gewaardeerd zoals bij Scrabble: het totaal van het gehele woord is het aantal punten. Leg je een woord neer dat iets te maken heeft met 2003, dan krijg je tweemaal de woordwaarde.


Het einde: Wanneer niemand meer woorden kan leggen, worden de punten opgeteld. Degene met de meeste punten wint. Is er sprake van een gelijk spel, dan wordt er om de winst gedobbeld: degene die het eerste 6 gooit wint het spel.


Waardering: Dit spel is ideaal voor mensen die Trivial Pursuit echt geweldig vinden. Door het formaat kun je het makkelijk meenemen op vakantie: het is tenslotte slechts een flinke stok kaarten en een dobbelsteen. Het is een spel dat je makkelijk pakt, makkelijk speelt en waarbij de tijdsduur goed zelf te bepalen is. Leuk dus, als je van een quizje houdt! Door de dobbelsteen blijft ook de beurt niet de hele tijd bij dezelfde hangen en dat is ook zeer prettig.
Zelf hou ik niet zo van dit soort spellen: het ‘dingen moeten weten’ bevalt me niet zo. Geheel persoonlijk en meestal weet je dit wel voordat je een spel aan schaft. Voor de juiste groep mensen is het in ieder geval een goed spel. Niet helemaal een standaard spel, maar een leuke combinatie van twee goed uitgewerkte spellen. Goed.

(3K)

Opmerking Sandra: Omdat het niet zo’n groot spel is, zijn de antwoorden op de vragen na een tijdje wel bekend. Het is leuker wanneer je bij de vragenronde ook probeert de antwoorden voor jezelf geheim te houden door bijvoorbeeld tijdens het stellen van de vraag je duim op de antwoorden te leggen. Omdat je sommige kaarten toch wel een paar keer ziet tijdens een spelletje, is het wel zo leuk als je niet de antwoorden allemaal al bij voorbaat weet.

Verder zijn de kaarten die je na afloop van het alfabetspel in je hand hebt geen minpunten. Deze regel is echter wel interessant om toe te passen. Zo proberen mensen eerder wat met hun moeilijke letters om te voorkomen dat ze alsnog verliezen van degene die zo weinig woorden kan leggen, doordat die minder kaarten heeft verdient bij het vraag- en antwoordspel.

(3K)

 Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Sandra voor de beschrijving en de afbeeldingen