Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > De Indianen

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

variant

Titel: De indianen van Catan - variant voor Die Siedler
Ontwerp:
Ronald Hoekstra
Producent:
Aantal spelers: 3 tot 4
 

De Indianen van Catan

Spelmateriaal:
Een basisset, 2 figuren om bisonkuddes aan te geven, fiches om bisonvangsten aan te geven

Een variant voor Die Siedler

Omdat Die Siedler zoveel mogelijkheden geeft tot scenario's en aanpassingen, heb ik zelf de volgende variant uitgedacht. Ik heb nog geen gelegenheid gehad het uit te proberen, dus alle opmerkingen zijn welkom !


Opbouw:

Bouw het spel op de standaardwijze op. De minimum afstand tussen dorpjes geldt alleen bij aanvang. Daar komt deze minimum afstand te vervallen. 2 dobbelstenen worden gegooid om de beginposities van de bisonkuddes te bepalen. Als 2 of 12 wordt gegooid, beginnen ze op 2 en 12. Bij 7 opnieuw gooien.

(2K)

Bisonkuddes:

Aan het begin van ieders beurt (voordat er voor opbrengsten wordt gegooid) moet 1 van de bisonkuddes verplaatst worden. Daartoe wordt 1 dobbelsteen gegooid, waarmee de richting wordt bepaald. Als dat richting water is, dan blijft de kudde staan. Voordat de dobbelsteen wordt gegooid, moet aangegeven worden welke kudde wordt verplaatst. Opmerking: de kuddes staan dus op de gebieden en niet op kruisingen.

Jagers:

Steden kunnen niet gebouwd worden. De stadsblokjes worden gebruikt om jagers weer te geven. Een jager kan 'gebouwd' worden op een grondgebied aangrenzend aan een dorpje voor 1 hout, 1 wol en 1 ijzererts. Ook de jagers staan op grondgebieden en niet op kruisingen. Zet de steden bij voorkeur op hun kant, zodat ze niet meer zo erg op steden lijken. Voor 1 graan kan een jager verplaatst worden naar een aangrenzend grondgebied of naar een grondgebied aangrenzend aan een eigen dorpje (dus over een grotere afstand). Er kunnen een onbeperkt aantal jagers op een grondgebied staan, ook van meerdere spelers. Een jager mag alleen op een grondgebied gezet worden dat aan een dorpje van een andere speler grenst, als dat grondgebied ook aan een eigen dorpje grenst.

(2K)

Rover:

De rover stelt een vijandelijke stam voor. Alle jagers die in het gebied van de rover staan, worden verslagen en teruggegeven aan de eigenaars. Deze jagers kunnen later weer opnieuw worden 'gebouwd' voor bovengenoemde kosten. Als er jagers worden verslagen, steelt de rovende stam geen grondstoffenkaartje van een speler. (Dus als je een kaartje wilt stelen, zul je de rover op een gebied zonder jagers moeten zetten.)

Dorpjes:

Voor 2 grondstoffen kan een dorpje verplaatst worden langs bestaande wegen (ook wegen van andere spelers en zelfs langs andere dorpjes) naar een vrij kruispunt. Let erop dat een langste handelsweg nu onderbroken kan worden (door het dorpje) of juist kan ontstaan, doordat een blokkade verdwijnt !

(2K)

Bisonjacht:

Als er dubbel wordt gegooid vindt er een bisonjacht plaats. Alle jagers die bij een bisonkudde in het gebied staan, krijgen een fiche. Zo'n fiche is 1 VP waard. Als er niet dubbel wordt gegooid, leveren de gegooide gebieden dubbele grondstoffen op (omdat er dan niet wordt gejaagd).

Einde:

De winnaar moet 12 VP's verzamelen. Aangezien er geen steden kunnen worden gebouwd, moeten deze VP's (voor een groot deel) wel uit de bisonjacht komen.


Achtergrond:

Door het verplaatsen van de dorpjes wordt het spel een stuk dynamischer. De dorpjes kunnen worden verplaatst naar andere gebieden om zo andere grondstoffen te krijgen, maar ze kunnen ook gebruikt worden om handelswegen te blokkeren. Verder zijn de dorpjes belangrijk ter ondersteuning van de jagers, zodat deze in de buurt van de bisonkuddes kunnen komen. De indianen trokken met hun wigwams van plaats naar plaats om aan voedsel te komen. Vaak werden daarbij bisonkuddes gevolgd.

Opmerking:

Het idee is nog niet getest en misschien niet goed gebalanceerd. Misschien is het wel veel te lastig om veel VP's uit de jacht te halen of juist te simpel. Misschien moet er de keuze open blijven om met de rover geen jagers aan te vallen en wel een kaartje te stelen. Als iemand hierover ideeŽn heeft, dan hoor ik ze graag.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999