Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > H2olland

   Spelbeschrijving

Titel: H2olland
Ontwerp: Richard van Vugt en Jeff Widderich
Tekeningen:
Producent: Cardchess
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 150 minuten
Taal: Nederlands, Engels, Duits, Frans

H2olland

Spelmateriaal:
28 water/landtegels, 2 verbindingstegels, 4 schuurkaarten, 108 gewastegels, 84 tulpenvelden, 24 koeienweides, 12 weerkaarten, 1 klompje, 24 molens, 24 boerderijen, 60 werkers, 48 dijken, 4 bordranden, 4 verbindingsstukjes en een spelregelboek.

Geschreven door: Remco Krull

een spelsituatie

Introductie: In H2olland leggen 2 tot 4 spelers in de rol van burgemeester in uiterlijk 6 jaar een aangrenzend meer droog om er de akkers te bewerken. Ondertussen worden de akkers geoogst door de werkers. Uiteindelijk dienen de werkers in de tulpenrace te strijden om voor hun burgemeester de mooiste tulpenvelden te bemachtigen.

 


Voorbereiding: De bordranden worden verbonden, 4 watertegels worden in het midden van het bord naar boven toe neergelegd, dit vormt het eiland. De overige watertegels worden met de waterzijde naar boven neergelegd, dit vormt het meer. Iedere speler krijgt een schuurkaart, 2 boerderijen en 2 molens waarvan er van ieder één op de daarvoor bestemde plek in het eigen dorp geplaatst wordt, 1 koeienweide, 1 maïsveld, 1 bonenveld, 1 wortelveld, 1 aardappelveld en 2 dijken. De weerkaarten worden geschud en als blinde stapel naast het bord gelegd.

 

 

het spelbord

 


Een spelbeurt: Het spel verloopt in jaren (maximaal 6) die verdeeld zijn in de 4 seizoenen.

Lente: In de lente plaatsen de spelers hun boerderijen, molens, koeien, gewassen en tulpenvelden. Dit gebeurt kloksgewijs en één item tegelijk. Het plaatsen moet gebeuren volgens de plaatsingsregels. Hierbij mogen gewassen aangrenzend aan een boerderij of molen van de eigen kleur geplaatst worden. Tulpenvelden mogen dit ook, maar deze mogen ook aan een gewastegel gelegd worden die grenst aan een boerderij of molen van de eigen kleur.

een schuurkaart

Voor elke molen die een speler plaatst op het bord stijgt hij een plaats op de tulpenlijst, hoe hoger op deze lijst des te waardevoller de tulpenvelden die de speler mag kopen.

Wanneer een speler een tulpenveld plaatst op het bord, dan plaatst deze speler op dit tulpenveld een werker. Deze zal het land gaan bewerken en aan het eind van het spel wordt deze werker teruggeroepen naar het dorp om deel te gaan nemen aan de tulpenrace.

Zomer: In de zomer mogen spelers hun dijken plaatsen. Hierdoor kunnen delen van het meer worden ingedamd. Een deel dat is ingedamd kan alleen worden drooggemalen als aan elk deel dat drooggemalen moet worden een molen staat. De spelers die meewerken aan het droogleggen van een deel van het meer mogen per molen die heeft geholpen aan de drooglegging een tulpenveld uitzoeken. De waarde van het tulpenveld hangt af van de positie op de tulpenlijst.

een weerkaart

Herfst: In de herfst worden allereerst de gevolgen van de weerkaart uitgevoerd. Deze weerkaart heeft invloed op de oogst van de gewassen. Daarbij kan het zorgen voor een overstroming waarbij een bepaald gewas van het bord verdwijnt, droogte waarbij alle spelers een watertegel droog mogen leggen ook al staat er geen molen aan, of rot en ziekte waarbij bepaalde gewassen die op de schuurkaart liggen moeten worden teruggegeven.

Hierna volgt de oogst waarbij de spelers voor elke gewastegel die aan een molen of een boerderij ligt een gewastegel in de schuur als voorraad krijgen, voor een koeienweide grenzend aan een gebouw van de eigen kleur ontvangt men een koeienweide in de schuur. In het geval dat een gewastegel of koeienweide aan meerdere gebouwen van één speler ligt, wordt deze tegel toch maar één keer geoogst.

Winter: In de winter mogen de spelers met hun gewassen en koeien uit de schuur kopen van de coöperatie. Mocht een speler niet de juiste gewassen bezitten dan mag volgens vastgestelde regels zijn bezit omruilen om zo de juiste gewassen te kunnen kopen. Aan het einde van deze ronde mogen de spelers niet meer dan 5 tegels in voorraad hebben in hun schuur. Hebben ze dat wel, dan moet de voorraad worden teruggebracht tot 5 en de resterende tegels gaan terug naar de coöperatie.

Na de winter is het jaar over en wordt aan het nieuwe jaar begonnen.

Het einde:

Het spel eindigt als het molenmeer is drooggelegd of nadat er 6 jaar gespeeld zijn. Hierna volgt dan de tulpenrace.

De tulpenrace:
Voor de start van de race worden de koeienvelden en gewassen die door 2 of meer spelers gedeeld worden van het bord gehaald. De spelers mogen daarna de lege plekken die hierdoor zijn ontstaan nog invullen met de gebouwen en tulpenvelden die ze nog bezitten.

De werkers worden allemaal teruggeroepen naar hun eigen dorp waar ze de warming-up ingaan om na de start als gekken over het land te hollen om tulpenvelden te claimen. Deze verschillende tulpenvelden hebben verschillende waardes van 1 tot en met 6.

Let heel erg goed op dat de werkers alleen mogen starten vanuit een eigen molen (en dus niet vanuit een boerderij!) of naast een tegel waarop al een eigen werker staat. De spelers plaatsen de werkers één voor één. De speler heeft net zoveel werkers beschikbaar voor de race als dat hij tulpenvelden op het bord heeft geplaatst.

Als alle spelers klaar zijn met het plaatsen van hun werkers worden de geclaimde tulpenvelden van het bord gehaald en kunnen de spelers de waardes van deze velden bij elkaar optellen. De winnaar is uiteraard degene met de meeste punten, dit hoeft niet degene te zijn die met de meeste werkers deelneemt aan de tulpenrace.  


Waardering: Het spel is qua thema heel erg goed uitgewerkt, je ruikt de bollenschuur zoals bijna elke inwoner van West-Friesland die nog kent van het bollen pellen uit de jeugd. Belangrijker dan het thema is uiteraard dat het spel boeit. Daarover niets meer dan lof! Van begin tot eind is het erg belangrijk goed op te letten voor wat betreft de strategische posities op het bord, want uiteindelijk moet in de tulpenrace op een zo efficiënt mogelijke manier de waardevolle tulpenvelden geclaimd worden. Topper

Opmerking Remco: Het heeft mij enorm verbaasd dat er zo weinig aandacht is geweest voor dit spel. Het thema zou elke Nederlander kunnen aanspreken, het spel is mede ontworpen door een Nederlander en het is in mijn ogen ook nog eens geweldig om te spelen. Geen recensies op de Nederlandse sites en niet of nauwelijks in de winkels te verkrijgen. Vreemd, vreemd, vreemd. Dit spel zou het echt verdienen om veel meer aandacht te krijgen en misschien eens bij een grotere uitgeverij (her)uitgebracht te gaan worden. Het hoeft echt niet allemaal uit Duitsland te komen en ik denk dat het thema de niet-speler toch ook eerder tot een aankoop aan zal zetten. Misschien 1 klein minpuntje: De invloed van de weerkaart kan soms pijnlijke gevolgen hebben voor de planning, dit kan een vervelende bijsmaak geven als men totaal niet van een geluksfactor houdt. Als een niet-speler dit spel gaat spelen dan zal volgens mij een bijzonder goede basis gelegd worden voor een gezonde spellenverslaving. Voor de reeds verslaafden levert H2olland een heerlijk shot van de zo nodige adrenaline die een mooi spel op kan leveren.

 

Opmerking Spelmagazijn: Ik heb het spel slechts in prototypevorm gespeeld. Geen idee of er nog veel aan veranderd is. De eerste keer is het een beetje aftasten wat nu een handige strategie is. Als je in het begin een beetje geluk met het weer hebt, kun je al een voorsprong nemen. De tulpenrally is echter het belangrijkste. Daar moet je het hele spel naar toe werken.

In de eerste honderden exemplaren zijn de wieken van de molens erg groot, waardoor de molens snel omvallen. In de latere edities zijn de wieken wat kleiner.

een prototype

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Remco voor de beschrijving en de afbeeldingen