Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Groo

   Spelbeschrijving

Titel: Groo
Ontwerp: Sergio Aragonés
Tekeningen:
Producent: Archangel Entertainment
Aantal spelers: 2-4 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 30-40 minuten
Taal: Engels

Groo

Spelmateriaal:
1 Groo-kaart, 59 speelkaarten, 6 grondstofdobbelstenen, 1 Groo bewegingsdobbelsteen

Geschreven door    Jeroen Stap

Introductie: Elke speler heeft als doel 7 overwinningspunten te halen. Hiertoe moeten gebouwenkaarten gespeeld worden met elk hun eigen puntenwaarde. Tevens kunnen extra punten gehaald worden met combinaties. Legers kunnen gebruikt worden om gebouwen van andere spelers te vernietigen. Nog veel erger is de hoofdrolspeler Groo zelf. Deze doet erg zijn best om te helpen, maar heeft twee linkerhanden waardoor je gebouwen pas echt in gevaar zijn als hij verschijnt.

 

 

de hoofdrolspeler: Groo!

 


Voorbereiding: Een van de spelers wordt de deler. Hij neemt de Groo-kaart en legt deze voor zich. Vervolgens schudt hij de overgebleven kaarten en geeft elke speler 5 kaarten.

 


Een spelbeurt: Het spel wordt met de klok mee gespeeld. Een beurt bestaat uit zes handelingen:

  1. kaarten naar keuze afleggen

  2. hand aanvullen tot 5

  3. naar keuze aanvallen

  4. dobbelen voor grondstoffen en kaarten uitspelen

  5. ongebruikte grondstoffen doorgeven

  6. hand weer aanvullen tot 5

Als een speler zijn beurt dus begint met kaarten die hem slecht uitkomen, kan hij deze eerst afleggen. Daarna vult hij zijn hand aan tot 5 kaarten, en kan zijn eigenlijke beurt beginnen. Eerst beslist de speler of hij een andere speler wil aanvallen. Aanvallen kan alleen als de speler troepenkaarten open op tafel heeft liggen. Hij kiest de troepen die hij voor de aanval wil gebruiken en speelt deze op een andere speler. De verdediger moet zoveel troepen inzetten om de kracht van de aanvaller te evenaren. Lukt dat niet, dan moet hij voor de ontbrekende waarde gebouwen afleggen. Alle gebruikte kaarten voor een aanval komen op de aflegstapel.

Groo Effect Cards veroorzaken onheil op de huidige lokatie van Groo...

Na een eventuele aanval moet de speler 7 dobbelstenen werpen. Eén van de dobbelstenen bepaalt de lokatie van Groo: ofwel hij blijft liggen waar hij is, of hij verhuist 1 of 2 spelers. De overige zes dobbelstenen leveren verschillende grondstoffen op: Kopins (munten), arbeidskracht en goederen. Met deze grondstoffen kan de speler nieuwe kaarten uitspelen, per kaart staat aangegeven wat deze kost. Daarnaast kunnen nog dobbelstenen geworpen worden met het hoofd van Groo erop. Met deze dobbelsteen kunnen Groo effects worden gespeeld, oftewel handelingen waarbij Groo de nodige onheil uithaalt. Alle dobbelstenen die de actieve speler niet kan inzetten schuiven door naar de volgende speler die deze ook direct mag gebruiken. Als op die manier de dobbelstenen allemaal gebruikt zijn, of weer terug zijn bij de actieve speler, dan pas vult deze zijn hand weer aan en is de volgende speler aan de beurt.

het spelen van de Footman kost 1 arbeidskracht, de Military Stable goederen èn 1 Kopin

Afgezien van kaarten die gespeeld kunnen worden met bepaalde dobbelsteenworpen zijn er ook nog twee kaarttypen die op andere momenten gespeeld kunnen worden. Ten eerste de Event Cards, of eigenlijk maar 1 kaart in het basisspel. Deze kaart moet direct gespeeld worden zodra deze getrokken wordt van de stapel. Verder zijn er de Wild Cards, een soort joker, deze mag je spelen op het moment dat ze van toepassing zijn, altijd afhankelijk van de tekst die erop staat.

de gebeurteniskaart wordt meteen gespeeld, de joker op een moment naar keuze

 Het einde: Het spel eindigt als een speler aan het einde van zijn beurt 7 overwinningspunten heeft gehaald. Meestal betekent dat ook 7 gebouwen, maar je kunt ook extra overwinningspunten halen door aan speciale voorwaarden te voldoen die op de kaarten vermeld staan. Als de stapel 2 keer is doorgewerkt en niemand heeft 7 punten, dan is de speler met de meeste punten de winnaar.

 



Waardering: Groo is een prima spel dat geregeld op tafel zal komen. Het is luchtig genoeg, duurt niet al te lang en zal daardoor een leuke afwisseling zijn tussen de bordspellen. Toch heeft het spel ook voldoende inhoud van zichzelf om onderhoudend en uitdagend te zijn. Hoewel het spel aangeeft ook geschikt te zijn voor 2 spelers is het toch beduidend leuker met meer spelers. Grappig.

 


Opmerking Jeroen: De humor voert de boventoon in dit schitterende kaartspel. Geregeld moet je grinniken als je een kaart pakt en de illustratie bekijkt. Verder kun je redelijk tactisch spelen zonder dat het al te ingewikkeld wordt. Het effect van de dobbelstenen die doorgegeven worden kan voor onverwachte situaties zorgen, maar dat maakt het ook juist uitdagend. Het verplaatsen van Groo zelf zorgt voor kreten van afschuw bij degene die hem ontvangt terwijl de andere spelers opgelucht ademhalen. Naast het basisspel is er ook een aanvulset verkrijgbaar welke naar verluidt nog meer plezier moet bieden.

 

Opmerking Spelmagazijn: Het spel is een leuke combinatie tussen een kaartspel en een dobbelspel. Het is gemakkelijk mee te nemen en snel te leren. De geluksfactor zorgt er ook nog eens voor dat iedereen wel kans maakt om een keer te winnen. Een leuk tussendoortje als je even niet te serieus wilt spelen.

 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006

Met dank aan Jeroen voor de beschrijving en de afbeeldingen
Met dank aan Sandra voor het bijwerken van de pagina