Je wordt automatisch doorgeschakeld naar de pagina op de nieuwe website Spelmagazijn.com. Mocht dat niet het geval zijn, klik dan op de onderstaande link.

Ga naar Spelmagazijn.com

Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Formule Dé

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Formule Dé / Formula Dé
Ontwerp:
 
Producent: Ludodélire / Euro Games /
999Games
Aantal spelers: 2 tot 10
 

Formule Dé / Formula Dé

(7K)

Spelmateriaal:
2 tot 10 spelers racen met formule I wagens over diverse circuits. Bij het spel wordt één
[Bij Formula Dé twee] circuit geleverd. Diverse andere circuits zijn apart leverbaar.

(28K)

het spelmateriaal

Het doel: Door juist te schakelen en de limieten van de raceauto te kennen, proberen als eerste te finishen. Uiteraard geldt de gouden regel: "To finish first, you first have to finish".

Het rijden: Elke ronde mag degene die op kop ligt als eerste en zo verder. Aan het begin van je beurt mag je 1 versnelling omhoog of omlaag schakelen. Daarna gooi je de dobbelsteen en in een tabel kun je aflezen hoeveel hokjes je mag (moet!) bewegen. [Bij Formula Dé is er per versnelling een aparte dobbelsteen, zodat er niet meer in een tabel behoeft te worden gekeken.] Hoe hoger de versnelling, hoe meer vakjes je vooruit gaat. Je mag zo hard als je kunt (dat is de bedoeling van racen), maar je moet wel rekening houden met de bochten. Bij elke bocht staat in een vlaggetje aangegeven hoe vaak je daar moet stoppen. Oftewel hoe vaak je daar je beurt moet eindigen. Als je weet dat je in de 6e versnelling 21 tot 30 hokjes vooruit gaat, kun je je natuurlijk voorstellen dat je in een bocht van 12 hokjes niet 2 keer kunt stoppen.

Probleem: Wat gebeurt er als ik niet in de bocht kan stoppen ? Dan kun je remmen of je banden slijten. Door te remmen verplaats je een aantal vakjes minder (zodat je toch in de bocht kunt stoppen). Wat gebeurt er als ik in een te hoge versnelling op een bocht afstorm ? Dan kun je geforceerd terugschakelen, maar dat kan maar een beperkt aantal malen.

Je racewagen bestaat uit een aantal elementen:

(16K)

Pitstop: Uiteraard is het mogelijk een pitstop te maken. Daar krijg je al je banden meteen weer terug. En als je wat langer blijft, kun je ook nog wat andere zaken laten repareren. Soms ben je echter genoodzaakt de pits over te slaan, bijvoorbeeld omdat het er te druk is. In dat geval kun je wel eens een groot probleem hebben en voorzichtiger moeten rijden.

Schakelen: Aan het begin van je beurt moet je niet vergeten te schakelen. Doe je dat wel, dan kun je wel eens te hard gaan, of juist achterblijven. Waar moet je op letten bij het schakelen ? Als je een te lage versnelling aanhoudt, dan kun je wel eens pech hebben en de volgende bocht niet halen. Dat betekent dat je een extra beurt in een lage versnelling moet rijden om een stop te kunnen maken. Als je een te hoge versnelling aanhoudt, dan kun je wel eens een bocht voorbij schieten en een heleboel schade oplopen. Je moet dus in een fractie van een seconde de juiste beslissing nemen.

Einde: Zodra het afgesproken aantal rondes is afgelegd, is de winnaar bekend: degene die als eerste over de finishlijn is gereden.

Regels voor gevorderden: Als je eenmaal de basisregels onder de knie hebt, kun je een heleboel regels voor gevorderden toevoegen. Zo kun je zelf je racewagen samenstelling, de wegligging kun je toevoegen, weersinvloeden, verschillende types banden, slipstreaming, kwalificatierondes. Er zijn diverse mogelijkheden en je hoeft natuurlijk niet alle extra regels te gebruiken.


Waardering: Een spel met simpele regels dat met veel personen te spelen is. De dobbelsteen is van grote invloed op dit spel, dus daar moet je handig gebruik van maken. Door het juist inschatten van de risico's en op de juiste momenten je schade te pakken, kun je de race naar je hand zetten. Uiteraard zitten er races tussen, waar je net alle bochten mist, of races die perfect lopen, maar in de tussenliggende races wordt het echt spannend. Naarmate er meer spelers meedoen, kan het spel een beetje traag worden, dus doorspelen is dan het motto. Het spel is erg toegankelijk voor alle soorten spelers en ziet er goed uit. En met de gevorderden regels kun je het zo uitgebreid maken als je zelf wilt. Qua racespel is het goed geslaagd, al vind ik Demarrage! iets leuker. Ruim voldoende !

Strategie: Hoewel het op het eerste gezicht een eenvoudig dobbelspel lijkt, zijn er toch een aantal dingen die je in de hand kunt houden. Als je bijvoorbeeld in de 3e versnelling op een bocht afkomt waar je 2 keer moet stoppen, dan bestudeer je de lengte van de bocht (en of er voldoende ruimte is). Je schat in hoeveel hokjes je kunt rijden en welke versnellingen je daarvoor ongeveer nodig hebt. Stel dat je een 2e en een 3e versnelling nodig hebt. Dan is de volgorde heel belangrijk. Als je in de 3e versnelling blijft doorrijden voor je eerste stop en dan terugschakelt naar de 2e versnelling voor de tweede stop, dan kun je maar in de 3e versnelling het rechte eind oprijden. Als je voor je eerste stop nu had teruggeschakeld naar de 2e versnelling, dan had je je tweede stop in de 3e versnelling kunnen nemen en in de 4e versnelling het rechte eind op kunnen rijden. Verder zul je moeten anticiperen op de volgende bocht. Stel dat je in de 3e versnelling een bocht neemt en je schiet er 2 vakjes overheen, neem je dan remmen of banden ? Stel dat de volgende 1-stopsbocht op 8 hokjes van deze bocht afligt. Dan is het verstandig om minimaal 1 bandje te gebruiken, zodat je in de 4e versnelling de volgende bocht altijd haalt (want je gaat minimaal 7 hokjes). Het is verstandig in bochten je opties open te houden. Blijf dus zo lang mogelijk aan de buitenkant rijden, want vaak is het niet meer mogelijk om een binnenbocht te verlaten. Houd er ook rekening mee dat degene die voorop ligt als eerste mag. Het is dus zaak na de laatste bocht voor de finish als eerste te liggen. Dit kun je bewerkstelligen door wat bandjes te bewaren voor de laatste inhaalpoging. Slip flink door de laatste bocht en zorg dat je de koploper hier inhaalt. Het uitrijden van de race moet dan niet zo moeilijk meer zijn.

Varianten:

- Omdat de rechte einden in verhouding tot de bochten maar erg kort zijn, heb ik ooit eens de variant gelezen om elk vakje op het rechte eind dubbel te tellen. Als je nog één bewegingspunt over hebt, mag je eventueel nog een vakje op het rechte eind bewegen. Op deze manier duren de rechte einden een stuk langer en zal er vaker in een hoge versnelling worden gereden. Ik heb dit zelf nog nooit uitgeprobeerd, maar het lijkt me wel interessant. Bedenk echter wel dat het spel dan een stuk langer duurt. Een voordeel is dan, dat je makkelijker een opgelopen achterstand kunt goedmaken en dat er vaker gebruik gemaakt zal worden van slipstreaming. Het klinkt in ieder geval interessant.

- Door een onduidelijkheid in de vertaling van de regels spelen sommige spelersgroepen dat je verplicht moet stoppen tussen 2 bochten. Op deze manier is het dus niet mogelijk van bocht naar bocht te springen, tenzij je in de voorgaande bocht doorslipt. Deze manier schijnt op zich ook best leuk te spelen, maar het komt mij erg onlogisch over om af te moeten remmen als er een recht eind aankomt om maar de verplichte stop te kunnen maken. Het lijkt me juist dat je eindelijk eens gas kunt gaan geven...

Links:

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999