Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Expedition Pyramide

   Spelbeschrijving

Titel: Expedition Pyramide
Ontwerp: Grzegorz Rejchtman
Tekeningen:  
Producent: University Games
Aantal spelers: 2 tot 4 spelers
Leeftijd: vanaf 8 jaar
Speelduur: 30 minuten
Taal: Nederlands, Frans

Expedition Pyramide

Spelmateriaal:
1 spelbord, 78 diamanten, 1 dobbelsteen, 1 zandloper, 4 pionnen, 4 diamantenhouders, 36 codekaarten, 4 x 12 sleutelstukken

 

het spelmateriaal

Introductie: Onder tijdsdruk moet je de slotcode van diverse piramides kraken om diamanten te kunnen verzamelen. De speler die de meeste diamanten van n kleur verzamelt, wint het spel.

 

 

enkele sleutelstukken en de diamantenhouder

 

Voorbereiding: Het spelbord wordt midden op tafel gelegd en gevuld met alle 78 diamanten. Iedere speler krijgt een diamantenhouder en een setje van 12 sleutelstukken. Iedere speler krijgt een pion die op de onderste zeshoek op het spelbord wordt gezet. De codekaarten worden geschud. Afhankelijk van het aantal spelers worden er enkele kaarten uit het spel gehaald. Er wordt afgesproken of de gemakkelijke of de moeilijke versie wordt gespeeld (3 of 4 sleutelstukken per code).  

 

 

het spelbord


Een spelbeurt: Elke beurt krijgt iedere speler een nieuwe codekaart. De dobbelsteen wordt gegooid. Deze bepaalt welke sleutelstukken gebruikt moeten worden. De zandloper wordt omgedraaid en iedereen begint te puzzelen. Het is de bedoeling de sleutelstukken precies op de codekaart te leggen. Als niemand er in slaagt de code te kraken voordat de zandloper is doorgelopen, dan wordt deze nogmaals omgedraaid. Als de zandloper is doorgelopen krijgt iedereen die de code heeft gekraakt een aantal diamanten.

 

 

een moeilijke code

 

De diamanten worden van het spelbord gehaald, te beginnen bij de speler die als eerste de code heeft gekraakt. Deze speler mag 0 tot 3 zeshoeken verplaatsen en pakt vervolgens de twee meest linkse diamanten op de rij waar zijn pion staat. De volgende speler mag maximaal 2 zeshoeken verplaatsen en zo verder. De vierde speler mag, mits de code is gekraakt, zijn pion niet verplaatsen, maar krijgt wel 2 diamanten van de rij waar zijn pion staat. De gebruikte kaarten worden afgelegd. (Let op: In de eerste versie van de spelregels stond per abuis dat de kaarten onderop de stapel worden gelegd.)

 

 

een makkelijke code


Het einde: Als alle codekaarten gespeeld zijn, kan de winnaar worden bepaald. De speler met de meeste diamanten van n kleur, wint het spel. Bij een gelijke stand wordt gekeken naar de tweede kleur, de derde kleur enz.

 


Waardering: Een verrassend familiespel. Je moet eerst snel puzzelen en dan nog wat nadenken. Sommige puzzels blijken erg simpel, andere puzzels verrassend lastig. Het niveau blijkt precies goed te zijn. Het materiaal is goed en stevig uitgevoerd. Vooral de codekaarten zijn prima. De doos zit propvol met materiaal en het ziet er aantrekkelijk uit. Het zal alleen moeten blijken of het spel ook na enkele keren spelen nog leuk blijft. Het verrassend is dat de beste puzzelaar nog lang niet zeker is van de overwinning. Leuk.

Opmerking Spelmagazijn: Voor volwassen spelers is de eenvoudige versie met 3 sleutelkaarten per code te simpel. Gebruik meteen de moeilijkere versie. Als je met jonge spelers speelt, kun je er voor kiezen om hen de eenvoudige kant te laten gebruiken.

 

Het is niet gemakkelijk om iedereen tegelijk te laten gaan puzzelen. Zodra je namelijk je puzzelstukken hebt uitgezocht ga je onbewust toch al kijken naar een oplossing. Het is handig als een van de spelers dit stuurt en duidelijk aangeeft wanneer de zandloper wordt omgedraaid. Tevens mag je pas roepen dat je een oplossing hebt, als je de sleutelstukken goed op de code hebt gelegd.

 

In de spelregels staat nog een leuke variant. Daarin moet je direct nadat je de code hebt gekraakt ook je pion verzetten en de diamanten pakken. Dit allemaal uiteraard binnen de tijd. Dit maakt het spel echter wel chaotischer en lastiger te controleren of iedereen zich wel helemaal aan de regels houdt.

 

Het spel heeft in 2003 in Zweden prijs "Familiespel van het Jaar" gewonnen.

 

Deze beschrijving is gebaseerd op de Zweedse editie, genaamd Pyramidens Portar van uitgever Krnan.

Strategie: Het spel draait uiteraard om het snel kraken van de code. Pas als je daarin slaagt, kun je meer invloed op het spel uitoefenen. Je moet namelijk niet alleen opletten welke diamanten je zelf pakt, maar ook welke diamanten de tegenstanders pakken. Soms kan het zelfs belangrijk zijn om een andere speler eerder zijn code te laten oplossen, zodat je wat later aan de beurt bent ! Pas wel op, dat je dan niet buiten de tijd eindigt. Het kan handig zijn ver uit de buurt van de andere pionnen te gaan staan. Aangezien je maximaal 3 zeshoeken mag verplaatsen, kunnen de andere spelers je niet storen bij het verzamelen van bepaalde diamanten. 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan University Games voor een recensie exemplaar.