Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Emerald

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

Titel: Emerald
Ontwerp:
Rüdiger Dorn
Tekeningen:
 Franz Vohwinkel
Producent: Abacus Spiele
Aantal spelers: 
2-5 
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 
45 minuten
 

Emerald

(10K)

Spelmateriaal:
een spelbord, 1 dobbelsteen met de getallen 1 tot en met 3, 1 draak, 24 edelsteenkaarten, 25 goudkaarten, 4 ridderkaarten, 5 bonuskaarten, 25 ridders in 5 kleuren, 1 houten lat

(20K)

het spelbord

Introductie: De spelers leiden een groep ridders door een drakengrot en verzamelen daarbij zoveel mogelijk goud en edelstenen. Alleen de dapperste ridders bereiken de schatkamer van de draak. De speler die de grootste waarde weet te verzamelen wint het spel.

(3K)(3K)(3K)(3K)

de edelsteenkaarten

Voorbereiding: De edelsteenkaarten worden geschud en verdeeld in stapeltjes van 2 en 3 en op de aangewezen posities op het bord gelegd. De bovenste kaart wordt telkens open neergelegd. Hetzelfde wordt met de goudkaarten gedaan. Van elke soort blijven er 2 over, die ongezien uit het spel gaan. Afhankelijk van het aantal spelers worden er 4, 5 of 8 ridders per speler gebruikt. Deze komen in de torens van de burcht te staan. De houten lat wordt aan het begin van de grot gelegd en de draak wordt op zijn startpositie geplaatst. De 4 ridderkaarten komen in de schatkamer te liggen.

(3K)(3K)(3K)(3K)(3K)

de goudkaarten

Een spelbeurt: Om beurten mogen de spelers 2 ridders verplaatsen. De ridders verplaatsen altijd vooruit over het pad naar de grot en door de grot naar de schatkamer. Als een ridder in de grot eindigt op een positie waar aan één of beide kanten nog kaarten liggen, dan mag hij daarvan één pakken. Daarmee beëindigt hij ook zijn beurt. Aan het eind van de grot is de schatkamer. Deze hoeft niet precies bereikt te worden. De ridder die daar komt, krijgt een ridderkaart en eindigt daarmee ook zijn beurt. Een ridder moet zoveel stappen verplaatsen als het aantal ridders dat op het vakje staat, waar hij begint. Dus als er 4 ridders op een vakje staan, dan moet de ridder 4 stappen verplaatsen.

(11K)

de schatkamer

De draak: Telkens als een ridder zijn beweging eindigt naast de houten lat of bij de draak, dan moet de draak verplaatst worden. De speler gooit de dobbelsteen. De draak beweegt altijd vooruit over de vakjes naast de houten lat. Als hij het einde van de houten lat bereikt, dan draait de draak om. Eindigt de draak bij een of meer ridders op het vakje, dan eet hij een ridder naar keuze op. De speler die de dobbelsteen heeft gegooid bepaalt welke ridder dat is. De opgegeten ridder wordt gedumpt in de schatkamer en is uit het spel. De ridder kan de draak echter omkopen, door een goudkaart in te leveren. 

(3K)(3K)(3K)(3K)(3K)

de bonuskaarten

De bonuskaarten: De speler die als eerste vier verschillende edelstenen weet te verzamelen, krijgt een bonuskaart van vier punten. Verder zijn er per edelsteensoort ook nog eens vier punten te verdienen, voor de speler die aan het eind van het spel de meeste edelstenen in die soort heeft. Bij een gedeelde meerderheid krijgt geen van de spelers de bonus.

(3K)

de ridderkaart

Het einde: Het spel eindigt direct, zodra vier ridders de schatkamer hebben bereikt, of als één van de spelers nog maar één ridder in het spel heeft. Nu telt iedereen al zijn goud (1 tot 5 punten per kaart), zijn edelstenen (1 punt per kaart), zijn bonuskaarten (4 punten) en zijn ridderkaarten (5 punten) bij elkaar op. Winnaar is de speler met de hoogste som. Bij een gelijke stand geven de ridderkaarten de doorslag. Is het dan nog steeds gelijk, dan geven de edelstenen de doorslag.


Waardering: Emerald is een luchtig spelletje met een geluksfactor en toch enkele tactische mogelijkheden. Het is gemakkelijk te leren en speelt vrij snel en met verschillende spelersaantallen. Het spelmateriaal is goed verzorgd. Het heeft dus eigenlijk alle elementen voor een goed familiespel. En dat is het eigenlijk ook wel, maar niet meer dan dat. Het is leuk om te spelen, maar het zal niet mijn eerste keus zijn om op tafel te zetten. Het heeft niet echt iets bijzonders te bieden. Gemiddeld.

(5K)

Opmerking: In de regels is niet helemaal duidelijk op welk moment de draak verzet moet worden: mag de ridder eerst een kaart pakken of moet eerst de draak verzet worden ? Verder wordt in de Duitse regels aangegeven dat een beurt ten einde is als een ridderkaart wordt gepakt, bij de Engelse regels is dat achterwege gelaten. Bij het spel zitten tevens twee kaartjes die niet gebruikt worden. Daarop staat een varkentje dat door de grot wandelt. Het zouden reclamekaartjes zijn. Wie weet voor welk spel dat is ?

(5K)

Strategie: Daar ben ik na enkele keren spelen nog niet achter. Het lijkt er echter op dat de goudkaarten belangrijker zijn dan de edelstenen. Gewoon snel naar de schatkamer rennen en onderweg vooral de duurdere goudkaarten oppikken lijkt de beste methode. Een edelsteenkaart is natuurlijk wel beter dan een goudkaart van 1, hoewel je die goudkaart natuurlijk nog wel kunt gebruiken om de draak om te kopen.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2002