Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Eiszeit

Titel (5K) Spelbeschrijving

Titel: Eiszeit
Ontwerp:
Alan R. Moon en Aaron Weissblum
Tekeningen:
 Felix Scheinberger
Producent: 
Alea / Ravensburger
Aantal spelers: 
3 tot 5
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 
75 - 120 minuten
Taal: Duits
 

Eiszeit

(9K)

Spelmateriaal:
1 spelbord, 5 x 13 jagers, 55 speelkaarten, 6 mammoets, 12 ijsschotsen, 50 rotsblokken, 14 vuurplaatjes, 6 knuppels, 1 scheidingslijn

(32K)

het spelbord

Introductie: Eiszeit speelt zich af in de oertijd. De spelers besturen een groep jagers die voornamelijk op jacht is naar mammoets. Wie dat het beste doet, wint uiteindelijk het spel.

Voorbereiding: Afhankelijk van het aantal spelers worden enkele gebieden op het bord met ijsschotsen bedekt en andere voorzien van mammoets. De spelers krijgen ieder 4 stenen en 13 jagers, waarvan er 1 op het scorespoor wordt gezet en 6 op het bord. De stenenvoorraad is ook afhankelijk van het aantal spelers. Op elk gebied op het bord wordt een gesloten vuurfiche gelegd. De speelkaarten worden per kleur uitgezocht en de spelers krijgen ieder 2 lichte kaarten en 3 donkere.

Een spelbeurt: Het spel wordt gespeeld in 4 rondes. Een ronde is afgelopen, zodra de algemene stenenvoorraad op is. Om beurten  spelen de spelers een kaart uit, leggen eventueel nog een kaart af en vullen aan tot 5 kaarten. Bij het aanvullen mogen de spelers zelf kiezen welke kleur kaarten ze nemen, maar ze mogen nooit 5 kaarten van dezelfde kleur in handen hebben.

(7K)(7K)(7K)

3 lichte kaarten
zet 2 jagers en een mammoet op het bord, verplaats 3 jagers, neem een knots of zet een mammoet op het bord

De lichte kaarten werken in het voordeel van de speler. Hij zal echter het aantal stenen moeten betalen dat bovenaan de kaart staat. Deze stenen gaan niet naar de voorraad, maar worden terzijde gelegd tot de volgende ronde. De donkere kaarten werken meestal in het voordeel van de andere spelers. De speler die de kaart uitspeelt krijgt als beloning een aantal stenen uit de voorraad. Als je 8 of meer stenen in voorraad hebt, ben je verplicht een lichte kaart uit te spelen. Als de voorraad stenen op is, wordt de ronde afgesloten met een waardering, waarna de volgende ronde begint.

(7K)(7K)(7K)

3 donkere kaarten
een medespeler mag 2 jagers verwijderen, een medespeler mag 1 mammoet verwijderen, iedere medespeler mag 1 jager plaatsen

Voordat de waardering kan worden uitgevoerd, moet er eerst bepaald worden hoeveel jagers in elk gebied mogen staan. Het aantal jagers dat maximaal in een gebied mag staan is gelijk aan 3 plus het aantal mammoets plus de waarde van het vuurfiche. Als er meer jagers staan dan moet de speler met minste jagers er één weghalen. Daarna is het de beurt aan de spelers met de op-een-na minste jagers enz. Net zolang totdat het aantal jagers aan de limiet voldoet. Jagers die voorzien zijn van een knots kunnen echter nooit worden verwijderd. Nadat alle overtollige jagers zijn verwijderd worden de punten verdeeld. 1 punt per jager in een gebied zonder mammoets, 2 punten per jager in een gebied met 1 mammoet en 3 punten per jager in een gebied met meer dan 1 mammoet. De ronde wordt afgesloten met het oprukken van ijs. De speler met de minste punten op het scorespoor mag op één van de speelvelden die aan ijs grenst een ijsschots leggen. Alle aanwezige jagers en mammoets worden van het bord verwijderd. Tot slot worden alle knotsen van het bord verwijderd en worden de vuurfiches opnieuw willekeurig en gesloten verdeeld.

(3K)

een knots, een steen, een mammoet, twee vuurfiches

Het einde: Het spel is afgelopen na de vierde ronde. De laatste donkere kaart die er voor zorgt dat de stenenvoorraad opraakt wordt echter niet meer uitgevoerd. De speler die na de vierde waardering het verste is gevorderd op het scorespoor. Bij een gelijke stand geldt de meerderheid in jagers op het bord en daarna de meerderheid in stenen.


Waardering: Bij een spel uit de grote Alea-serie heb je automatisch grote verwachtingen. Als een spel dan niet het niveau van Puerto Rico en Die Fürsten von Florenz haalt, ben je in eerste instantie enigszins teleurgesteld. Dat gevoel overheerst ook een beetje bij Eiszeit. Als je het spel echter daarna op zijn eigen kwaliteiten beoordeelt, komt het er een stuk positiever uit. Eiszeit is een onderhoudend meerderhedenspel, dat het beste werkt met weinig spelers. Hoe meer spelers er meedoen, hoe kleiner de invloed op het spel. Het spelmateriaal is ook weer van prima kwaliteit. Het principe van de donkere en de lichte kaarten is het hart van het spel. Je bent gedwongen de andere spelers te helpen door het uitspelen van donkere kaarten. Je mag echter zelf kiezen welke tegenstander de aktie mag uitvoeren. Maar hoe goed je deze keuze ook maakt, hij kan toch helemaal verkeerd voor je uitpakken. Zeker tegen het einde van het spel kan dat nog belangrijke verschuivingen tot gevolg hebben. Goede subtopper.

(2K)

Strategie: Zoals zo vaak bij meerderhedenspellen kun je beter niet op kop staan, omdat de anderen dan tegen je gaan spelen. Probeer gewoon niet op te vallen en overal mee te profiteren. Aangezien bij veel mammoets veel punten te scoren zijn, wil iedereen zijn jagers naar de mammoets brengen. Er bestaat echter de mogelijkheid dat de mammoets naar andere gebieden worden verplaatst. Het verplaatsen van een mammoet gaat natuurlijk makkelijker dan het verplaatsen van meerdere jagers. De mogelijkheid behouden om een mammoet te verplaatsen is dus een zeer sterk wapen. Vergeet ook niet dat elke ronde het ijs dichterbij komt. Daarmee kun je ineens een hele groep jagers verliezen.

(2K)

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Ravensburger voor een recensie exemplaar