Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Dungeonquest

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Dungeonquest
Ontwerp:

Producent:
Games Workshop
Aantal spelers: 1 tot 4

Dungeonquest

Spelmateriaal:
Een speelbord bestaande uit 6 puzzelstukken, 115 vierkante kamerkaartjes, 68 counters, 174 speelkaartjes, 4 character kaarten met bijbehorden speelfiguren en plastic markeersteentjes en 2 dobbelstenen. Er is een uitbreidingsset verkrijgbaar die meerdere characters bevatten met bijbehorende metalen figuurtjes en een uitbreidingsset die een diepere dungeon toevoegt.

(7K) (7K) (8K) (8K)

kamerspeelkaarten

Het doel: In maximaal 26 beurten proberen de helden de dungeon te betreden, schatten te verzamelen en weer levend de vrijheid te bereiken. Lukt dit niet binnen 26 beurten dan overleeft de held de verschrikkingen zeker niet. Het hele spel is gebaseerd op kansberekening. Alles hangt van geluk of pech af, maar die kansen kun je be´nvloeden, zodat je het geluk een handje kunt helpen. De kansen op overleving zijn echter niet groot, dus een groot deel van de spelers zal voortijdig het spel verlaten. Elke speler heeft een aantal levenspunten en die nemen af naarmate de speler schade oploopt. Soms kan door middel van een drankje getracht worden weer kracht op te doen, maar pas op: is het vergif ?

(27K) (25K) (28K)

barbaar - prinses met een draak - boogschutter

De middelen: Elke speler heeft een character met bepaalde eigenschappen. Vervolgens kan er nog een speciale ring worden uitgezocht en dan gaan de deuren open bij het ochtendgloren. Telkens als de speler een stap in het onbekende zet, wordt er een kamerkaartje getrokken. Een pijltje geeft aan hoe deze moet worden aangesloten op de route. Daarna wordt een kamerspeelkaart getrokken, die aangeeft wat er in die kamer gebeurt: helemaal niets, een monster, een dode avonturier, een valstrik, een graftombe, je kunt het zo gek niet verzinnen. Telkens moet de speler beslissingen maken: Val je het monster aan of wacht je af of het monster van jou schrikt ? Doorzoek je de dode avonturier ? Maak je de graftombe open ? Spring je over de bodemloze put ?

(4K)

een speciale ring

Zoeken: In plaats van te bewegen kan een speler ook besluiten de kamer te onderzoeken. Dit mag 2 opeenvolgende beurten en dan moet de speler verder. Daartoe trekt de speler een zoekkaart. Hij kan bijvoorbeeld een geheime deur vinden, een schat of misschien wel een schorpioen of een valstrik.

(4K) Een valhek valt achter je neer.

(5K) De kamer draait direct 180░ om.

(4K) Een 'normale' kamer.

(5K) Een gang. Je mag direct doorlopen.

Testen: Om een bepaalde opdracht te vervullen moet je de eigenschap van de speler testen. Om over een put te springen, moet je je behendigheid testen. Daartoe gooi je een 12-kantige dobbelsteen en de worp moet kleiner of gelijk aan je behendigheid zijn. Om een valhek op te tillen moet je je kracht testen. Als je een cross-fire valstrik in werking zet, gooi je wederom de 12-kantige dobbelsteen om te bepalen hoeveel levenspunten je verliest. Gelukkig mag je van het totaal nog de waarde van je beschermende kleding aftrekken.

(7K) (7K)

een dode avonturier zonder spullen - een deur die zomaar open kan

Vechten: Als je een monster tegenkomt, kun je 3 dingen doen.

Sommige helden hebben een afstandswapen bij zich (bijvoorbeeld een pijl en boog). Voordat de monsterkaart wordt getrokken (die de reactie en de levenspunten van het monster aangeeft) mag hij proberen een pijl af te schieten en daarna nogmaals. Als het monster vlucht is de eerste pijl dus voor niets geschoten (en je hebt er maar 4).

De schatkamer: Daar draait het allemaal om. Hier liggen gigantische schatten en... een slapende draak. Elke beurt dat je in de schatkamer 2 schatten pakt, moet je ook kijken of de draak wakker wordt. De kans wordt steeds groter (je maakt veel te veel lawaai) en als hij wakker wordt, zit je pas Ŕcht in de problemen. Hoe lang durf je door te gaan ? Uiteindelijk ben je bepakt en bezakt met schatten, de draak slaapt nog steeds, maar de tijd gaat dringen. Je terugweg is afgesloten. Kun je nog een uitweg vinden voordat de zon ondergaat ?

Einde: Zodra de zon ondergaat is het spel ten einde. Van alle spelers die de vrijheid hebben bereikt, is degene met de meeste schatten de winnaar. Ben je de enige overlevende, dan kun je zelfs zonder schatten nog winnen.


Waardering: Dit spel hangt van geluk aan elkaar, maar doordat je daar steeds beslissingen over moet nemen, krijg je toch het gevoel iets voor elkaar te krijgen. Zeker als je telkens net het einde niet haalt, wil je het graag nog een keer proberen. Ook voor beginnende spelers is dit een leuke introductie tot een groter spellenaanbod, mits het spel geleid wordt door een ervaren speler. Er zijn zoveel kleine regeltjes, waardoor de beginnende speler door de bomen het bos niet meer ziet. Voor een ervaren speler valt het allemaal erg mee en kun je leuke situaties meemaken. Een slappe prinses maakt met gemak een zwaar valhek open, terwijl de sterke strijder daar al drie beurten tevergeefs aan stuk te trekken (misschien wel met de uitgang in het zicht). Een met schatten beladen avonturier stapt in een put vlak voor de uitgang en probeert tevergeefs het touw op te klimmen, terwijl de zon steeds verder zakt. Een opgewekte boogschutter komt in een roterende kamer, die toevallig naar de buitenmuur draait. Helaas, daar kom je nooit meer uit. Als je dit spel niet te serieus neemt, kun je er veel plezier aan beleven. Spelen !

Links:

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999