Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Dungeon Twister

   Spelbeschrijving

Titel: Dungeon Twister
Ontwerp: Christophe Boelinger
Tekeningen: Wayne Reynolds, Thierry Masson
Producent: Asmodee Editions
Aantal spelers: 2 spelers
Leeftijd: vanaf 11 jaar
Speelduur: 45 minuten
Taal: Engels, Duits

Dungeon Twister

Spelmateriaal:
8 kamertegels, 2 starttegels, 2 informatieschermen, ongeveer 50 fiches, 16 kartonnen figuren met plastic voetjes, 32 speelkaarten.

 

het spelmateriaal

Introductie: In Dungeon Twister leid je een groep gevangen avonturiers in de Kerkers van een rijke en krachtige Magiër. Hij heeft je in zijn catacomben geteleporteerd om zichzelf te vermaken, terwijl jij je bent doet om te ontsnappen. Je vecht niet alleen tegen zijn mechanische doolhof, maar ook tegen andere avonturiers die ook proberen te ontsnappen.

 

 

een kamertegel met een valstrik, een draaipunt en een valhek


Voorbereiding: Het doolhof wordt opgebouwd door de 8 kamertegels in twee rijen van 4 tegen elkaar te leggen met de afbeelding omlaag. Aan beide uiteinden komt een starttegel, één voor elke speler. Op de starttegel worden 4 avonturiers geplaatst. De overige 4 avonturiers en de 6 voorwerpen (per speler) worden over de kamertegels verspreid, door er om beurten één te plaatsen. Op de vier middelste kamertegels mogen maximaal 3 fiches komen te liggen en op de buitenste vier kamertegels elk 2 fiches. Alle fiches worden nog gedekt geplaatst. Pas tijdens het spel worden deze bekend gemaakt. Nadat alle fiches zijn geplaatst, worden de fiches op de starttegels bekend gemaakt en vervangen door de bijbehorende speelfiguren.

 

verschillende kaarten (3 acties, +2 gevecht, +0 gevecht, sprong)

 

Elke speler krijgt een set kaarten, bestaande uit 4 actiekaarten, 3 sprongkaarten en 9 gevechtskaarten. Verder krijgt elke speler 5 actiefiches en de 8 speelfiguren. 


Een spelbeurt: Om beurten spelen de spelers een actiekaart uit. Daarop staat hoeveel acties de speler deze beurt mag uitvoeren. Als hij geen actiekaarten meer heeft, krijgt hij alle kaarten terug en kiest daar een nieuwe uit. Met de beschikbare acties kun je diverse dingen doen. Zo kun je:

Voor elke actie geldt dat hij geheel moet worden uitgevoerd, voordat je een volgende mag beginnen.

 

drie verschillende avonturiers (links de verplaatswaarde en rechts de gevechtswaarde)

 

Elke avonturier heeft twee waardes: de ene geeft aan hoeveel vakjes hij mag verplaatsen, de andere geeft zijn gevechtskracht aan. Elke avonturier mag één voorwerp bij zich dragen. Het verplaatsen door de kerkers wordt bemoeilijk door muren, valstrikken en valhekken. Om een valstrik te passeren moet je gebruik maken van een touw, of van een sprongkaart, of van de speciale eigenschap van sommige avonturiers. Om een valhek te passeren moet je deze eerst open maken, goedschiks of kwaadschiks. Dat is echter alleen weggelegd aan speciale avonturiers. Een muur kan alleen maar gepasseerd worden door één avonturier: de murenloper.

 

Een gevecht kan worden gevoerd door twee of meer avonturiers die aan elkaar grenzen. Alle avonturiers die grenzen aan een avonturier van de tegenstander die betrokken is bij het gevecht doen mee. Alle gevechtswaardes worden bij elkaar opgeteld per team en vervolgens spelen beide spelers daar een gevechtskaart bij. De hoogste waarde wint het gevecht en alle betrokken tegenstanders zijn gewond. Gewonde avonturiers kunnen niets meer en hebben een gevechtswaarde van 0. Ze kunnen eventueel nog wel worden genezen door bevriende avonturiers die daar een speciale eigenschap voor hebben. Als een gewonde avonturier in een volgende beurt nogmaals wordt verslagen, wordt hij uit het spel gehaald. De gespeelde gevechtskaarten gaan trouwens ook uit het spel (behalve de kaart met waarde 0).

 

Het doolhof kan veranderd worden door op een draaipunt van een kamertegel te gaan staan. De kamer kan dan een kwartslag gedraaid worden. Er zijn telkens twee kamers die bij elkaar horen. Met het draaipunt op elk van deze kamers kun je ook de bijbehorende kamer draaien. Uiteraard moeten de kamers eerst bekend gemaakt zijn.

 

 

voorwerpenfiches

 

Er zijn diverse voorwerpen die de spelers voordeel kunnen geven tijdens het spel. Zo is er een harnas, waarmee je verdedigingswaarde met 1 wordt verhoogd, een zwaard waarmee je aanvalswaarde met 1 wordt verhoogd, een touw waarmee je over valstrikken kunt springen, een vuurbal, die door de magiër gebruikt kan worden, een snelheidsdrankje en een schatkist.

 

Ook de avonturiers hebben speciale eigenschappen. Zo kan de priester andere avonturiers genezen, de technicus kan kamertegels ook de andere kant opdraaien, de dief kan deuren openmaken en valstrikken tijdelijk onschadelijk maken, de murenloper kan door muren heen, de trol kan zichzelf genezen, de strijder kan valhekken openbreken, de magiër kan over valstrikken zweven en kan toverspreuken (zoals de vuurbal) gebruiken en de goblin, tja, daar heb je niet veel aan, behalve dat hij extra punten oplevert.

 


Het einde: Zodra een speler 5 punten heeft verzameld, wint hij het spel. Er worden punten gescoord door (niet-gewonde) avonturiers uit het doolhof te loodsen, de goblin is dan zelfs 2 punten waard, elke schatkist die je naar buiten brengt is ook 1 punt waard en voor het doden van een avonturier van de tegenstander krijg je ook 1 punt.

 


Waardering: Dungeon Twister is één van de leukste twee-speler spellen die ik de afgelopen jaren heb leren kennen. Het zit ontzettend leuk in elkaar en je hebt zoveel mogelijke manier en combinaties, dat het heel lang interessant blijft. Je moet je avonturiers goed samen laten werken om optimaal gebruik te kunnen maken van de voorwerpen en de speciale eigenschappen. De geluksfactor is minimaal in het spel en in de gevechten komt een leuke bluffactor naar voren. Het spel zit uitstekend in elkaar en de regels zijn gemakkelijk te onthouden, doordat ze goed op elkaar zijn afgestemd. De speelduur is uitstekend en vaak is er nog genoeg tijd voor een revanche. Topper.

Opmerking Spelmagazijn: Het spelmateriaal ziet er prima uit. De fiches en de speelfiguren hadden van iets dikker karton kunnen zijn. Er zijn echte figuren voor het spel verkrijgbaar, maar die moeten nog wel beschilderd worden. Er wordt ook gewerkt aan driedimensionale kamers, maar daar zal wel een flink prijskaartje aan hangen.

Het draaien van de kamertegels is niet altijd even gemakkelijk. Als je toevallig het spel De Wraak van Toetanchamon hebt, dan kun je daar het zuignapje uit gebruiken.

Er zijn diverse uitbreidingen voor dit spel gepland. Zo komt er een uitbreiding voor 3 en 4 spelers en een uitbreiding met nieuwe avonturiers, voorwerpen en kamers.

Strategie: Het is zaak je avonturiers als team te laten functioneren. De dief is daarbij erg belangrijk. Deze kan namelijk deuren openen en valstrikken tijdelijk uitschakelen. Ook is het belangrijk op de draaipunten te letten. Als je een goed draaipunt in bezit hebt, dan kun je het de tegenstander op afstand erg lastig maken. Je moet een goede balans vinden tussen snelheid en kracht. Een magiër met een vuurbal is natuurlijk erg dodelijk. Een goblin met een schatkist kan met een snelheidsdrankje de score ineens helemaal op zijn kop zetten. 

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2006