Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Dungeons & Dragons

Titel (5K) Spelbeschrijving

Titel: Dungeons & Dragons
Ontwerp:

Tekeningen:
 
Producent: 
Hasbro/Parker
Aantal spelers: 
2 tot 5 spelers
Leeftijd: vanaf 10 jaar
Speelduur: 
Taal:
Nederlands
 

Dungeons & Dragons

(18K)

Spelmateriaal:
5 dubbelzijdige spelborden, 4 helden, 36 monsters, 95 voorwerpkaarten, 39 monsterkaarten, 5 initiatiefkaarten, 5 infokaarten, 10 dobbelstenen, 4 heldkaarten, 104 fiches, diverse kartonnen onderdelen.

Introductie: De spelers proberen met elkaar een avontuur te overleven dat de KerkerMeester hen voorschoteld. 

(22K)

het spelmateriaal

Voorbereiding: En van de spelers wordt KerkerMeester, de spelleider. Hij bouwt het spelbord op volgens een apart boekje. De spelers maken onderling uit wie met welke held speelt. Van de KerkerMeester krijgen ze vervolgens te horen met welke voorwerpen ze het spel beginnen en wat het doel is.

(25K)

een heldenkaart waarop toverpunten en levenspunten worden bijgehouden

Een spelbeurt: Zodra de deur van een nieuwe kamer wordt geopend, wordt de speelvolgorde bepaald door het uitdelen van initiatiefkaarten. Deze volgorde wordt gehandhaafd, zolang er geen nieuwe deur wordt geopend. Als een speler aan de beurt mag hij twee acties uitvoeren. De mogelijke acties voor alle helden zijn: verplaatsen van de held, openen van een deur, aanvallen van een monster, openen van een schatkist, voorwerpen ruilen (niet alleen tussen spelers, maar ook voorwerpen uit de knapzak in de hand nemen).

(3K) (6K) (6K)

een initiatiefkaart en twee monsterkaarten

Daarnaast zijn er nog acties die niet door alle helden kunnen worden uitgevoerd. Denk daarbij aan het uitspreken van toverspreuken, zoeken naar valstrikken, valstrikken onschadelijk maken, langs monsters sluipen en genezen. Lang niet alle acties zijn op elk moment zinvol. 

Als de KerkerMeester aan de beurt is, mag hij voor alle actieve monsters twee acties doen. Hij heeft daarbij slechts de keuze uit verplaatsen en aanvallen en per monster mag hij maximaal maar eenmaal de keuze aanvallen maken. De afstand die verplaatst kan worden is afhankelijk van de held of het monster. Daarnaast zijn er twee soorten aanvallen: man-tegen-man of een afstandsaanval. Of een aanval gedaan kan worden is afhankelijk van de positie van de held of het monster en van het beschikbare wapen. Het wapen bepaalt tevens met welke dobbelstenen er gegooid mag worden. Deze dobbelsteenworp bepaalt het aantal treffers. Trek daar de bepantsering van de verdediger af en je weet hoeveel levenspunten het slachtoffer verliest.

(6K) (5K) (5K) (5K) (5K)

een betovering, een kunstschat, een toverdrank, een wapen en een boobytrap

Ook door valstrikken kunnen helden levenspunten verliezen. Ook het openen van een schatkist is niet zonder risico, aangezien er soms boobytraps op zitten. Zo niet, dan is er in de schatkist vaak een handig voorwerp of wapen te vinden.

Het einde: Het spel is afgelopen zodra de helden het doel van de missie hebben gehaald, of zodra de KerkerMeester er voor heeft gezorgd dat de helden de missie niet meer kunnen volbrengen.


Waardering: Dungeons & Dragons is min of meer een remake van het bekende Heroquest. Het ziet er heel verzorgd uit, al is alles wel heel somber gekleurd. Om het spel te spelen is er altijd een KerkerMeester nodig. Hij zal de inhoud van het speciale boekje kennen en daar voordeel bij hebben als hij een volgende keer een held gaat spelen. Tevens is de spelbeleving o.a. afhankelijk van de KerkerMeester. De helden zullen goed moeten samenwerken om het avontuur te kunnen overleven. Uiteraard zit er een grote geluksfactor in door de diverse dobbelstenen. Dat kan een belemmering zijn voor liefhebbers van het betere spel. Daarnaast is het spel wat te eenvoudig voor de echte rollenspellenspelers. Is het dan helemaal niets ? In tegendeel. Het speelt lekker vlot en geeft echt het gevoel met een avontuur bezig te zijn. Aanrader.

(2K)

Opmerking: Er is best het een en ander aan te merken op het spel. De spelregels zijn op zich duidelijk, maar laten toch een heleboel punten onbesproken. Zo is het niet duidelijk of de hoeveelheid goederen die een held mag dragen het totaal van de goederen in de handen en de knapzak is, of alleen in de knapzak. Ook is het niet duidelijk of een valstrik is uitgewerkt als iemand er is ingetrapt. Het lijkt onwaarschijnlijk dat een valkuil verdwijnt als er iemand is ingevallen. Het is aan te raden de Hints en Tips pagina te lezen in de Tovenaarskamer op de D&D website. 

Verder is het voor spelers die vaker rollenspellen spelen soms even schrikken hoe diverse termen zijn vertaald.

De monsters en helden zijn in plastic uitgevoerd en zien er goed uit. De monsters van dezelfde soort zijn genummerd, zodat de KerkerMeester altijd weet bij welk monster welke monsterkaart hoort. De bomen en pilaren zijn helaas van karton en komen een beetje goedkoop over.

De KerkerMeester moet altijd alle monsters in een kamer plaatsen, zodra de deur wordt geopend. Dus ook de monsters die nog niet zichtbaar zijn voor de helden, bijvoorbeeld omdat deze om een hoekje staan. Dat neemt een deel van de verrassing weg. 

De avonturen beginnen erg simpel en zijn meer bedoeld om de spelers te laten wennen aan het spelsysteem. Daarna worden de avonturen steeds lastiger. Als alle avonturen gespeeld zijn, zal de KerkerMeester zelf wat moeten verzinnen, maar wellicht is er tegen die tijd een uitbreidingsset beschikbaar.

(2K)

Strategie: Voor de helden geldt dat ze goed gebruik moeten maken van de voorwerpen die ze hebben en de kracht van de verschillende helden. Zorg er bijvoorbeeld voor dat iedereen goed in positie staat als een nieuwe deur wordt geopend. Let goed op de levenspunten van alle helden en gebruik alle mogelijkheden om de toverpunten van de helden op krachten te brengen. Ruil voorwerpen met de held die er het meeste aan heeft. Als je bijna bij het einde van het avontuur bent, vergeet dan niet om zoveel mogelijk voorwerpen mee te nemen voor het volgende avontuur.

Vergeet als held ook niet dat sommige wapens een speciale aanval hebben. Dit kan soms ten koste gaan van het wapen, maar dat is beter dan dat je held het avontuur niet overleeft.

De KerkerMeester heeft niet zoveel mogelijkheden. De monsters in een kamer zullen in het algemeen te zwak zijn om de helden uit te schakelen als de helden het goed aanpakken. Zorg dus dat je in groepjes opereert en val de zwakste held aan. Het doel voor de KerkerMeester moet echter niet direct zijn om de helden te laten falen, alswel een aantrekkelijk avontuur voor te schotelen, dat ze uiteindelijk toch nipt weten te winnen. Probeer in ieder geval sfeer te kweken en laat de helden telkens in het ongewisse of er nog een gevaar dreigt.

(2K)

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan Hasbro voor een recensie exemplaar.