Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Crazy Race

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Crazy Race
Ontwerp:
Michael Schacht
Producent:
Spiele aus Timbuktu
Aantal spelers: 3-4
 

Crazy Race

Spelmateriaal:
1 spelbordje, 32 magiekaarten, 8 etappekaarten, 12 dierenfiches, 12 puntenfiches, 1 startspelerfiche
De kaarten en het spelbordje moeten zelf worden uitgesneden.

Het doel: Na 8 etappes de meeste punten hebben verzameld.

Het begin: De etappekaarten worden geschud. Elke speler krijgt een serie van 8 magiekaarten en stelt zijn 3 dieren achter de startlijn op op het spelbordje. Bij de finishlijn en bij het keerpunt worden 6 puntenfiches geplaatst. De startspeler krijgt het startspelerfiche.

(14K)

Het spelbordje

Een spelbeurt: De startspeler draait een etappekaart om. Nu volgen er drie rondes waarin de spelers om beurten een magiekaart gesloten aan een van de zijden van de etappekaart leggen. Het is voor de spelers niet verplicht om elke ronde een kaart te spelen. Na drie rondes wordt per zijde gekeken wie de hoogste totale waarde heeft gespeeld. Bij een gelijke stand wint degene die als eerste aan die zijde heeft gespeeld. De winnaar mag het aangegeven dier het aangegeven aantal hokjes verplaatsen. Als er een vraagteken staat, dan komt het aantal overeen met het aantal aan die zijde gespeelde kaarten. Als er geen dier staat aangegeven, dan mag de speler de punten verdelen over zijn dieren. Op de etappekaart staat aangegeven in welke volgorde de zijden worden bekeken. Als alle zijden verwerkt zijn, wordt de volgende speler startspeler. Na 8 etappes is de race ten einde.

(11K)

Twee etappekaarten

Het verplaatsen: De dieren verplaatsen eerst richting het keerpunt en daarna naar de finish. Reeds door eigen dieren bezette vakjes worden overgeslagen ! Zodra een dier het keerpunt of de finish bereikt, verdient de speler het hoogste nog beschikbare puntenfiche. Bij het keerpunt en de finish liggen de fiches 1 tot en met 6 te wachten.

(15K)

Magiekaarten

De magiekaarten: Elke speler heeft dezelfde serie magiekaarten. Eenmaal gebruikte kaarten worden terzijde gelegd. Eenmaal per spel mag een speler deze weer terugnemen. Maximaal kan een speler tijdens het spel dus over 2 x 8 = 16 magiekaarten beschikken. Er vinden echter 8 etappes van 3 rondes plaats, dus er zijn 24 rondes. De spelers moeten dus goed kiezen wanneer ze geen kaarten inzetten.

(10K)

Drie dieren per speler

Het einde: Na 8 etappes is de race ten einde. Voordat de winnaar wordt bepaald moeten er nog straffen worden betaald. De speler(s) wiens dier het verste achter ligt, moet zijn hoogste puntenfiche inleveren. De speler(s) wiens dier daarna het slechtste ligt, moet een puntenfiche naar keuze inleveren. Winnaar is degene die nu het hoogste puntentotaal in bezit heeft. Bij een gelijke stand wint degene wiens laatste dier het verste naar voren ligt.


Waardering: Ik heb het spel nog niet gespeeld. Het ziet er verzorgd uit voor een klein spelletje en het lijkt erop dat het leuke tactische elementen bevat. Zodra ik het gespeeld heb volgt er meer...

Opmerking: Het spel maakt deel uit van de zelfmaakserie van Spiele aus Timbuktu. Dit houdt in dat je de kaarten en fiches zelf uit een kartonnen vel moet snijden. De spellen zijn daardoor erg goedkoop, maar van best goede kwaliteit.

Crazy Race is alleen verkrijgbaar bij Adam spielt of op beurzen bij de stand van Bambus-spiele. Het kost DM 5,95 (plus verzendkosten). Er zijn er in totaal 600 van gemaakt.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2001

Met dank aan Michael Schacht voor een recensie exemplaar