Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Chinatown

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Chinatown
Ontwerp:
Karsten Hartwig
Producent:
Alea
Aantal spelers: 3 tot 5
 

Chinatown

(8K)

Spelmateriaal:
1 spelbord, 150 kartonnen fiches, 90 kartonnen kaartjes, 180 speelkaarten (inclusief kaartjes voor het speelgeld). Het speelgeld heeft helaas allemaal dezelfde kleur.

Introductie: New York, de jaren 30. De stad begint langzaam de crisis te overwinnen. Bouwlocaties worden opgekocht en voorzien van winkelketens. De echte handelaren weten overal een slaatje uit te slaan en staan open voor allerlei onderhandelingen.

Het doel: De speler die na 6 rondes het meeste geld heeft, wint het spel.

(15K)

het spelmateriaal

Voorbereiding: Elke speler begint met $5.000 en alle fiches van dezelfde kleur. Alle winkelkaartjes en bouwlocatiekaarten worden geschud. De 9 conjunctuur worden geschud en er worden 3 uit het spel verwijderd. Zo blijft het onvoorspelbaar welke kaarten er zullen komen. Op het spelbord zijn bouwlocaties te zien. De winkels kunnen op deze locaties worden gebouwd. Zodra ze gebouwd zijn, zijn ze onverbrekelijk verbonden met de locatie. Aangrenzende winkels van hetzelfde type en van dezelfde eigenaar vormen een keten. Als de keten de optimale grootte bereikt, brengt hij het meeste geld op.

(8K)

winkels gebouwd op de bouwlocaties

Een spelbeurt: Het spel bestaat uit 6 rondes en elke ronde bestaat uit de volgende 5 fases:

  1. Bouwlocaties verdelen: Elke ronde krijgen de spelers een vastgesteld aantal bouwlocatiekaartjes en daarvan moeten ze er weer een aantal teruggeven. Zodra iedereen dat gedaan heeft, worden de overige kaartjes bekend gemaakt en leggen de spelers een fiche op de locatie. De gebruikte locatiekaartjes gaan daarna uit het spel.
  2. Winkels verdelen: Elke ronde krijgen de spelers een vastgesteld aantal winkels. Deze leggen ze open voor zich neer.
  3. Handelen: Iedereen mag tegelijk met iedereen handelen. Dit lijkt chaotisch, maar dat valt best mee en bevorderd de snelheid van het spel. Tevens kun je niet te lang over een onderhandeling doen, want ondertussen doen de andere spelers ook zaken. Wel is het verstandig een tijdslimiet te stellen, om te voorkomen dat er oneindig lang wordt doorgezeurd om iets voor elkaar te krijgen. Alles wat met het spel te maken heeft, mag gebruikt worden tijdens de onderhandelingen.
  4. Winkels plaatsen op bouwlocaties: Nu mogen zoveel winkels gebouwd worden als mogelijk en gewenst is. Eenmaal gebouwde winkels kunnen niet meer worden losgekoppeld van de bouwlocatie.
  5. Inkomsten ontvangen: De volgende conjunctuurkaart wordt omgedraaid. Hiermee kunnen bepaalde combinaties extra inkomsten opleveren. De winkels leveren geld op. Hoe groter de keten, hoe meer inkomsten en het maximum wordt bereikt bij de optimale grootte van de keten.

Het einde: Zodra de zesde ronde is afgelopen, wint de speler met het meeste geld.


Waardering: Een schitterend handelsspel. Als je van handelen houdt, moet je dit spel zeker proberen. Je moet alles goed op zijn waarde kunnen schatten en open staan voor de vele mogelijkheden die je geboden worden. Als je dit spel te star speelt, zul je zeker verliezen. Als je bijna niet handelt, raak je achter op diegenen die het wel doen. Een leuk aspect vind ik de combinatie winkel / bouwlocatie. Zolang deze nog niet gekoppeld zijn, heb je veel vrijheid in je onderhandelingen, maar het levert nog geen inkomsten op. Zodra je de winkel geplaatst hebt, neemt het aantal onderhandelingsmogelijkheden flink af, maar begint de winkel wel inkomsten te genereren. Een lastige keuze. Zes rondes lijkt misschien een beetje kort, maar blijkt prima te werken. Top !

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2000