Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Bounty

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Bounty
Ontwerp:

Producent: Canopus
Aantal spelers: 2 tot 8
 

Bounty

(13K)

Spelmateriaal:
1 spelbord, 8 schepen en 8 goederenbakjes, 1 dobbelsteen, speelgeld in 3 soorten munten, 84 goederenkaarten, 24 schatkaarten en 1 slagschipkaart.

Het doel: De speler proberen geld te verdienen door goederen te vervoeren van exotische havens naar de thuishaven of door als piraat andere spelers te overvallen. Winnaar is degene met het meeste geld aan het eind van het spel of de speler die als eerste een bepaald bedrag weet te verdienen.

(4K) (4K)

diverse goederenkaarten

Het begin: De spelers beginnen met een bepaald startkapitaal en 1 schip met een bijbehorend goederenbakje. De goederenkaarten worden verdeeld over de havens (volgens de gegevens op de achterkant) en geschud per stapel. De schatkaarten worden geschud en de slagschipkaart wordt apart gelegd.

Een spelbeurt: Om beurten gooien de spelers de dobbelsteen en verplaatsen daarmee hun schip. Als de spelers in een latere fase over meer schepen beschikken, wordt voor deze apart de dobbelsteen gegooid. Als je een 1 gooit, dan pak je in plaats van te verplaatsen een schatkaart en voert deze uit. Als je een 6 gooit, mag je nog een keer.

(5K) (4K)

diverse goederenkaarten

Een haven: Voordat je terugkeert naar je thuishaven mag je elke andere haven maximaal eenmaal aandoen. Als je er binnenvaart krijg je de bovenste kaart van de goederenstapel in die haven. Op de kaart staan goederen afgebeeld, of een piraat of een slagschip. De kaart leg je gesloten in je goederenbakje. De bovenste kaart in je bakje geeft steeds aan wat je bent: een handelaar, een piraat of een marineman.

Geld verdienen: Zodra je terugkeert in je thuishaven, lever je al je goederenkaarten in en krijgt van de bank het aangegeven bedrag uitgekeerd. De kaarten gaan weer terug naar de desbetreffende havens. Als je tijdens je reis alle havens hebt aangedaan, mag je nu een extra schip kopen, als deze nog beschikbaar zijn.

(4K)

een piratenkaart

De piraat: Als je piraat bent, mag je andere schepen overvallen. Een overval lukt altijd, behalve als de ander ook een piraat is of een marineman. Je verliest altijd van een marineman en tegen een andere piraat moet je met de dobbelsteen strijden. De winnaar krijgt alle goederen van de verliezer(s).

(4K)

een slagschipkaart

Het slagschip: Als je bent overvallen door een piraat, dan mag je zo snel je kunt naar de marinehaven varen en het slagschip ophalen. Met dit slagschip mag je de piraat proberen te pakken, voordat hij geen piraat meer is.

Het einde: Zodra een afgesproken tijd is bereikt of iemand een afgesproken bedrag heeft gehaald, is het spel ten einde. De rijkste speler wint het spel.


Waardering: Ik heb het spel eenmaal gespeeld. De eerste reactie was dat het lijkt op een spel uit de jaren zeventig. Het verplaatsen met de dobbelsteen doet een beetje kinderachtig aan. Toch is het spel leuk om eens te spelen en vooral families met wat jongere kinderen kunnen er best plezier mee beleven. Voor echte spellenspelers is het wat te simpel. Het spel is verzorgd uitgevoerd, alleen de spelregels laten nog wat dingetjes onduidelijk, maar na enig overleg kom je daar wel uit. Het leukste deel van het spel is de piraterij en de frustratie als je maar steeds niet voldoende gooit om de piraat te achterhalen. Eerst proberen.

Opmerking: In het spel wordt aangeraden om bijvoorbeeld tot 100 dubloenen te spelen. Dit is erg weinig, want na een dik kwartier kun je dit al gehaald hebben met een beetje geluk. De spelregels zijn leesbaar opgeschreven, maar daardoor soms erg vaag. Om een voorbeeld te geven: Je mag elke haven slechts eenmaal bezoeken. Als je als piraat echter een heleboel goederen hebt gestolen, is het niet altijd bij te houden welke havens je nog mag bezoeken, omdat je er al wel kaartjes van in je bakje hebt liggen. Tevens moet je er aan denken dat de gestolen goederen onder je piratenkaart komen te liggen, want anders zou je al direct geen piraat meer zijn. De spelregels eindigen met een aantal vragen die beantwoord worden. Pas daarin wordt duidelijk dat je meerdere schepen kunt kopen. Dat staat nergens in de echte spelregels vermeld. Het verplaatsen met de dobbelsteen is erg geluksafhankelijk. Tevens wordt iemand die 6 gooit nog eens bevoordeeld door nog een extra beurt te mogen doen. Dat heb ik nooit begrepen bij andere spellen en hier dus ook niet. Iemand die 1 gooit moet een schatkaart trekken, die nog eens nadelig kan zijn ook. Misschien is het een idee om de 1 en de 6 om te wisselen ?

Produktie: Het spel is mooi en verzorgd uitgevoerd. Er zitten Engelstalige spelregels bij, maar ook Zuid-Afrikaanse. Dat laatste is erg leuk om te zien. In eerste instantie denk je dat het niet te lezen is, maar als je het probeert, kun je het als Nederlander ineens best begrijpen. Ik zal hieronder een stukje overnemen. De uitgever is nog op zoek naar een bedrijf dat het spel hier in Europa wil uitgeven. Voor ge´nteresseerden wil ik verwijzen naar de onderstaande link. Tijdens Spiel in Essen heb ik met de ontwerper gesproken en dat was een erg gezellig gesprek. Ze hebben al hun meegebrachte exemplaren daar kunnen verkopen.

(16K)

Spelregels: Hier volgt een klein stukje van de Zuid-Afrikaanse spelregels:

"SKUIWE. Spelers gooi die dobbelsteen om te sien wie gaan begin. Hulle begin vanaf 'Home Port' deur die dobbelsteen te gooi en in enige rigting te skuif - maar niet dwars nie. As 'n 1 gegooi word mag die speler nie skuif nie, maar moet 'n kaart uit die Skatkis-pak trek. Spelers mag weer gooi elke keer nadat hulle 'n 6 gegooi het."

Link:

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2000

Met dank aan de uitgever voor een recensie exemplaar