|
Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Big City |
Spelbeschrijving
| Titel: Big City Ontwerp: Franz-Benno Delonge Tekeningen: Franz Vohwinkel Producent: Goldsieber / 999 Games Aantal spelers: 2 tot 5 spelers Leeftijd: vanaf 10 jaar Speelduur: 45 tot 70 minuten Taal: Duits, Nederlands |
Big City
| Spelmateriaal: 52 in plastic uitgevoerde gebouwen, 17 zilvergekleurde tramstellen, 8 stadswijken (die samen het spelbord vormen), 1 scorebord, 72 perceelkaarten, 5 scorepionnen, 5 spelersfiches en 5 overzichtsbladen. |
Introductie: Big City weerspiegelt het ontstaan van een grote Amerikaanse stad. Met perceelkaarten maken de spelers aanspraak op bouwkavels, waarop allerlei soorten gebouwen kunnen worden neergezet. Daarmee zijn punten te verdienen, maar er moet wel aan de bouwvoorschriften worden voldaan. De speler die dit het beste aanpakt, haalt de meeste punten en wint het spel.
Voorbereiding:
Elke speler krijgt een scorepion, een spelersfiche en een overzichtsblad. De 72
perceelkaarten worden per wijk gesorteerd (aangegeven op de achterzijde van de
kaarten) en geschud. Elke speler krijgt van de eerste 5 wijken een perceelkaart.
De resterende perceelkaarten worden per wijk afzonderlijk in gedekte stapeltjes
op tafel gelegd. Woonwijk 1 wordt in het midden gelegd. Elke speler mag
vervolgens een nieuwe woonwijk aansluiten op deze woonwijk.

achterzijde perceelkaart wijk 6 - perceelkaart wijk 6 - perceelkaart wijk 1
Een spelbeurt:
Als een speler aan de beurt is, kan hij een van de volgende mogelijke acties
kiezen:

de lichtgekleurde percelen vormen de binnenstad, de overige percelen de
stadsrand.
het vrije gebied in het midden geldt als deel van de binnenstad.
Aan het begin van het spel kunnen alleen kantoren en woonwijken worden gebouwd. Deze zijn 1, 2 of zelfs 3 percelen groot. Zodra er een raadhuis is gebouwd, mogen ook de andere speciale gebouwen worden gebouwd: banken, bioscopen, postkantoren, kerken, warenhuizen en ook de tramlijn en de voorzieningen. Het raadhuis geeft veel bonuspunten voor aangrenzende gebouwen, dus die wil je graag in de buurt hebben. Het bouwen zelf levert echter geen punten op. De kerken mogen alleen als laatste in een woonwijk gebouwd worden en nog wel op een perceel van 2 dezelfde cijfers. De warenhuizen stellen veel eisen aan de omgeving: ze moeten namelijk grenzen aan een kantoor, een woonwijk, een speciaal gebouw en een trambaan. De waarde is dan ook heel hoog en wordt niet beïnvloed door de omgeving.

een
fabriek en een park

een stadswijk
4. Kaarten ruilen.
Het einde:
Als alle percelen van alle stadswijken zijn bebouwd of als twee ronden lang
niemand iets heeft gebouwd, is het spel ten einde. De speler met de meeste
punten is nu de winnaar.
Waardering:
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit een erg leuk spel is. Je moet je acties
plannen, er komt wat geluk bij kijken, je hebt veel mogelijkheden, de regels
zijn niet moeilijk, je kunt elkaar tegenwerken, het spel ziet er leuk uit... Het
heeft eigenlijk alles in zich om een hit te worden. Verwacht er niet een
hoogdravend strategisch spel van, maar ook geen simpel spelletje. Met twee
spelers is het een vrij tactisch spel, terwijl het met meerdere spelers wat
luchtiger wordt, omdat het veel moeilijker plannen wordt. Je zult je strategie
dus aan moeten passen aan het aantal spelers. De indeling van de speldoos is
echter niet ideaal. Er zitten 3 lagen plastic houders in, waar de gebouwen
afzonderlijk in worden vastgeklemd. Het is een heel karwei om dat telkens weer
te doen en al snel zul je deze plastic houders verwijderen. Nu ligt alles echter
los in de doos, wat niet echt handig is. Het was makkelijker geweest als er
gewoon een aantal grote vakken in hadden gezeten, waar je de gebouwen en
kaartjes in kwijt kunt. Aanrader !
Opmerking Enrico:
Door de definitie van stadsrand (tenminste één zijde grenst niet aan een ander
perceel) is meestal een veel groter gebied aan te merken als stadsrand. Hierdoor
zijn de woonblokken over het algemeen veel eerder op dan de kantorencomplexen. Elke speler krijgt aan het begin van het spel
een $100 fiche. Volgens de spelregels wordt hier verder niets mee gedaan.
Waarschijnlijk gebruik je dat om aan te geven welke kleur je bent. Het lijkt mij
echter ook nuttig om te gebruiken als je op het scorebord 100 punten bereikt. In
dat geval begin je namelijk weer op 0. Als je nu je fiche op 0 legt, kan
iedereen zien, dat je al 1 x rond het scorebord bent geweest. De woonwijken en kantoren van 3 percelen zijn
alleen in een rechte vorm aanwezig. Het was leuk geweest als deze ook in een
hoekvorm beschikbaar zouden zijn.
Strategie:
Ik heb het spel nog niet vaak genoeg gespeeld om een goede strategie aan te
geven. In de spelregels worden al enkele tips genoemd. Er zijn echter wel een
aantal punten waar je aandacht aan moet besteden. De fabrieken (tussen de
kaarten van wijken 6 en 8) kunnen een beslissing in het spel forceren. Zorg dat
je deze zelf in handen hebt. Heb je een perceelkaart met twee dezelfde cijfers,
denk dan aan de mogelijkheid om daar ooit een kerk te bouwen. Met trams kun je
ook een gebied doorkruisen, waar tegenstanders mogelijk een warenhuis kunnen
gaan bouwen. Begin al vroeg in het spel met het verzamelen van kaarten van een
wijk die nog niet is aangelegd. Als deze wijk dan in het spel komt, heb je daar
meteen de macht in handen. Let goed op in welke wijken spelers kaarten
wegleggen, want dit zijn meestal waardeloze kaarten en die wil je zelf
natuurlijk niet hebben.
Links:
Spellink (in een nieuw venster) voor andere recensies over
Big City.
Naar overzicht van spelbeschrijvingen
Met dank aan Enrico voor het
bijwerken van de pagina en de afbeeldingen
Dit doe je als je kaarten onbruikbaar zijn geworden door geplaatste
voorzieningen of als een trambaan je locatie doorkruist. De kaarten die je
weglegt, komen weer onderop de stapel.
5. Passen.
Voor deze keuze zul je volgens mij niet zo gauw kiezen.
Aan het eind van je beurt mag je je kaarten aanvullen tot 5. Daarbij mag je per
wijk maximaal 2 kaarten trekken.
by
Ronald Hoekstra - 2004