Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Age of Renaissance

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Age of Renaissance
Ontwerp:

Producent:
Avalon Hill Game Company
Aantal spelers: 3 tot 6
 

Age of Renaissance

Spelmateriaal:
een groot spelbord, 6 sets kartonnen fiches, 6 speler informatie kaarten, een blok invulformulieren, 64 kaarten, 3 dobbelstenen en speelgeld.

Introductie: Dit spel is de opvolger van Civilization. Je herkent er bepaalde spelsystemen in, maar andere zijn er weer uitgehaald. Het spel speelt zich in een later tijdperk af en de handelsfase met grondstoffenkaarten is komen te vervallen. De ontwikkelingen worden niet meer weergegeven door middel van kaarten, maar worden geregistreerd op een invulformulier. De speelkaarten geven het spel een leuke wending met historische figuren en gebeurtenissen. Als het goed is, speelt het spel iets sneller dan Civilization. De complexiteit is ongeveer net zo groot.

Het doel: Alle 26 ontwikkelingen behalen met je beschaving. In de kortere varianten van het spel moet je proberen zoveel mogelijk van deze ontwikkelingen behalen, terwijl je volk daar het minste onder lijdt.

(26K)

een deel van het spelbord

Het begin: Elke speler krijgt een informatie kaart en een set fiches. Deze plaatst hij op de daarvoor bestemde vakjes op zijn informatie kaart. Op deze kaart is het inkomen van de speler af te lezen, het aantal beschikbare eenheden en de te volgen stappen tijdens een spelbeurt. Elke speler trekt een speelkaart. De spelers krijgen tevens een aanvangskapitaal en een invulformulier. Bij aanvang van het spel kunnen de spelers geld inzetten om als eerste een land te mogen kiezen. Aangezien de landen verschillende eigenschappen hebben en de speelkaart daar invloed op heeft, kan deze keuze erg belangrijk zijn. De speelkaarten zijn voorzien van een nummer (1, 2 of 3). Per nummer worden de speelkaarten geschud. Het spel begint met de kaarten met nummer 1. Sommige van deze kaarten komen later in het spel weer terug, andere zijn eenmalig. Elke speler start bovenaan de 'misery index'. Deze geeft aan hoezeer het volk lijdt onder de acties van de speler. Als de onderste trede wordt bereikt, is de speler uit het spel.

(14K) (12K)

Columbus en Newton

Een spelbeurt: Een spelbeurt verloopt in welgedefinieerde fases. Ik zal deze hier in het kort toelichten. In het werkelijke spel zijn er nog enkele fases meer, maar op deze details zal ik hier niet ingaan. Aan het begin van elke spelbeurt wordt de spelvolgorde bepaald aan de hand van ingezet geld. Hoe minder geld je inzet, hoe eerder je aan de beurt bent.

(14K) (11K)

hongersnood en de Mongolen

De speelkaarten: De speelkaarten zijn erg belangrijk in het spel. De speelkaarten zijn te verdelen in verschillende typen. Als eerste heb je de leiders, zoals Newton, Galilei, Columbus, Marco Polo, Da Vinci en ga zo maar door. Deze leiders geven in het algemeen een korting bij de aanschaf van ontwikkelingen. Dan zijn er de uitvindingen, zoals harnassen en buskruit. Deze geven de speler deze spelbeurt op bepaalde gebieden een kleine voorsprong. Verder zijn er de gebeurtenissen, zoals hongersnood, de kruistochten of de pest. Vaak zijn deze voor alle spelers van toepassing. Tot slot zijn er de grondstoffen. Deze geven de spelers een inkomen, afhankelijk van het aantal gebieden dat de spelers bezitten van deze grondstof. Bijvoorbeeld specerijen: bij 1 gebied verdien je 9, bij 2 gebieden 36 en bij 3 gebieden al 81. Dat loopt dus hard op.

(10K) (17K)

hout en boogschutters

Het veroveren: Om gebieden te veroveren moet je er met eenheden binnen trekken. In het begin van het spel mag je alleen naar aangrenzende gebieden verplaatsen, maar zodra je bepaalde ontwikkelingen hebt, kun je langere afstanden afleggen. Zodra je voldoende eenheden in een gebied hebt, heb je het veroverd en worden de vierkante fiches vervangen door een ronde. Vanaf dat moment levert het gebied je inkomen op. Het veroveren van bezet gebied is een stuk ingewikkelder. Je moet namelijk voldoende eenheden naar binnen sturen om het gebied te veroveren plus een extra eenheid voor elke aanwezige eenheid. Vervolgens gooi je met 3 dobbelstenen. Je wint het gevecht als de zwarte dobbelsteen hoger is dan de witte f als de gekleurde dobbelsteen groter is dan je beurtvolgorde. Hoe eerder je aan de beurt bent, hoe makkelijker het is om een gevecht te winnen. Zoals je ziet is een gevecht dus onafhankelijk van het aantal eenheden. De verliezer verliest al zijn eenheden. Als de aanvaller nog voldoende eenheden in zijn voorraad heeft, mag hij gerust nogmaals de aanval proberen. [Opmerking: Er wordt hier gesproken over eenheden, wat suggereert dat je fysiek legers inzet. Dat is niet het geval. Je moet het zien als het veroveren van een markt.]

Schepen: Per beurt kan een speler een scheepsuitbreiding kopen. Niet alleen kunnen dan langere afstanden worden afgelegd, tevens kunnen er meer eenheden worden meegenomen. Er zijn 3 scheepsseries. Bij aanvang van het spel kunnen de spelers alleen in serie 1 werken. Naarmate er bepaalde ontwikkelingen zijn behaald, kunnen ook serie 2 en serie 3 worden gebruikt. Deze series zijn van belang om routes te openen naar het Verre Oosten en de Nieuwe Wereld, waar goed geld mee te verdienen is.

(4K)

Ontwikkelingen: De ontwikkelingen zijn verdeeld in 5 gebieden: wetenschap, geloof, handel, communicatie, ontdekkingstochten en burgerij. Per gebied zijn er 4 of 5 ontwikkelingen mogelijk. Sommige ontwikkelingen vereisen een andere ontwikkeling, voordat ze behaald kunnen worden. De ontwikkelingen geven de speler een extra eigenschap en tevens geven ze korting op andere ontwikkelingen in hetzelfde gebied. Heb je in alle gebieden 1 ontwikkeling, dan kun je per beurt 1 niveau verlichting op de misery index kopen. Sommige ontwikkelingen geven de mogelijkheid om extra verlichting op de misery index te kopen in de beurt van het behalen ervan. Andere ontwikkelingen zorgen juist weer voor extra misery bij de bevolking.

Het einde: Zodra een speler alle ontwikkelingen heeft, heeft hij het spel gewonnen. Het spel kan ook eerder eindigen, bijvoorbeeld na een vaste tijdsduur, of als bijvoorbeeld alle kaarten uit serie 2 op zijn. De spelers berekenen dan de waarde van hun ontwikkelingen, tellen daarbij de waarde van hun geld op en trekken de de stand op de misery index er vanaf. Winnaar is dan degene met de hoogste waarde.


Waardering: Het is spel is een vervolg op Civilization. De spelregels komen eerst nogal overweldigend over, maar als je het een keertje speelt met ervaren spelers, dan blijkt het goed speelbaar te zijn. De speler informatie kaart helpt je daarbij flink. Het spel zit echter vol met hele kleine regeltjes en ook ervaren spelers blijven daar af en toe fouten mee te maken. Een groot verschil met Civilization is dat het handelen met grondstoffen is verdwenen. Dat versnelt het spel behoorlijk, maar je hebt ook het gevoel dat je er nu minder controle over hebt. De gevechten met de dobbelstenen kunnen behoorlijk van invloed zijn op het spel en dat is wel een beetje jammer. Het ontbreken van ontwikkelingskaarten (die zijn vervangen door een invulformulier) is ook geen pluspunt. Het spel op zich vergt veel inzicht en niet altijd is het makkelijk om de gevolgen op waarde te schatten. Als alle spelers een beetje ervaren zijn zal het spel veel intenser worden en zal er ook veel onderhandeld worden. Positief.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2000