Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Amon-Ra

   Spelbeschrijving

Titel: Amon-Ra / Amun-Re
Ontwerp: Reiner Knizia
Tekeningen: Franz Vohwinkel
Producent: 999Games / Hans im Glck / Rio Grande Games
Aantal spelers: 3-5 spelers
Leeftijd: vanaf 12 jaar
Speelduur: 90 minuten
Taal: Nederlands / Duits

Amon-Ra / Amun-Re

Spelmateriaal:
1 speelbord, 66 geldkaarten, 39 machtkaarten, 15 provinciekaarten, 30 piramides, 15 bouwstenen, 5 overzichtskaarten, boeren, markeerfiches, 10 speelstukken voor de spelers, diverse staande speelstukken

 

het spelbord

Introductie: Amon-Ra speelt in het oude Egypte ten tijde van de farao's. Tijdens het spel gebruiken de spelers hun invloed om piramides te bouwen. Dit doen ze in het Oude Koninkrijk in drie provincies en in het Nieuwe Koninkrijk in drie provincies. Daarmee zijn punten te verdienen. De speler die aan het eind van het spel de meeste punten heeft, wint. 

 

 

20 goud en een bouwmeesterkaart


Voorbereiding: Iedere speler krijgt een bouwmeesterkaart, een "-3" kaart, 2 stenen, 3 provinciefiches, 20 goud en 1 overzichtskaart. De startspeler krijgt de farao en begint de eerste ronde. Het spel wordt in twee helften gespeeld van elk 3 rondes. Elke ronde is verdeeld in 5 fasen en een helft wordt afgesloten met een puntentelling. De eerste helft wordt het Oude Koninkrijk genoemd, de tweede helft het Nieuwe Koninkrijk. 


Een spelbeurt: Een ronde begint met fase 1, het draaien van provinciekaarten. Er worden net zoveel provinciekaarten opengedraaid als het aantal spelers. In fase 2 worden deze middels een veilingsysteem verkocht, zodat elke speler er n heeft. Op de kaarten staan waardes aangegeven. De startspeler legt zijn biedsteen op n van de provincies op een waarde. Vervolgens doen de andere spelers dat met de klok mee ook. Als je een biedsteen op een kaart legt waarop al een biedsteen ligt, dan moet je deze op een hogere waarde leggen. Als je zo overboden bent, dan moet je als je weer aan de beurt bent je biedsteen op een andere provincie leggen. Dit gaat net zo lang door, totdat op elke provincie een biedsteen ligt. Iedereen betaalt vervolgens zijn bod in goud aan de bank. Sommige provincies leveren nog wat extra bonus op, bijvoorbeeld goud, machtkaarten of bouwstenen. 

 

 

een provincie en een provinciekaartje

 

In fase 3 kunnen de spelers machtkaarten, boerderijen en bouwstenen kopen en inzetten. Alles moet in goud worden betaald en hoe meer je van een soort koopt, hoe duurder het wordt (1 kost 1, 2 kost 3, 3 kost 6 enz.). Het aantal machtkaarten dat je mag kopen wordt bepaald door de symbolen in de provincies die je bezit. Het hoogste aantal kaartjes in een van je provincies bepaalt de hoeveelheid. De boeren die je koopt moet je op nog lege vakjes in je provincies plaatsen. De bouwstenen die je koopt mag je verdelen over je provincies. 3 bouwstenen vormen tezamen een piramide. 

 

 

de tempelvakjes van Amon-Ra

 

Als iedereen fase 3 heeft afgerond komt fase 4: het offer aan Amon-Ra. Iedereen bepaalt in het geheim hoeveel geld hij offert. Er mag ook voor gekozen niets te bieden. In dat geval bied je met je "-3" kaart. De waardes van het goud en de "-3" kaarten worden opgeteld. De tempel van Amon-Ra wordt op basis hiervan op vakje 1, 2, 3 of 4 gezet. De speler die het meeste heeft geboden krijgt 3 voorwerpen naar keuze en wordt de nieuwe startspeler. De speler die het op n na meeste heeft geboden krijgt 2 voorwerpen en iedereen die iets geboden heeft krijgt nog 1 voorwerp. In fase 5 krijgen de spelers inkomsten. Per boer krijgen de spelers een hoeveelheid goud afhankelijk van de positie van de tempel (1 tot 4). Daarnaast zijn er provincies die altijd goud opleveren en provincies die goud opleveren als de tempel op vakje 1 of 2 staat. 

 

 

machtkaart: een provinciebonus

 

Puntentelling:

Als er drie rondes zijn gespeeld, volgt er een puntenwaardering. Elke piramide levert de speler 1 punt op. Een complete set piramides verdeeld over de 3 provincies van een speler levert een bonus van 3 punten op. Het is dus zaak je piramides gelijkmatig over je provincies te verdelen. Op elke oever van de Nijl levert de provincie met de meeste piramides 5 bonuspunten op. Dan zijn er nog provincies waarin tempels zijn afgebeeld. Elk van deze tempels levert punten op afhankelijk van de positie van de tempel van Amon-Ra. Tot slot zijn er machtkaarten die in bepaalde situaties bonuspunten opleveren (bijvoorbeeld voor de positie van je 3 provincies). 

 

 

machtkaart: goede oogst

 

Nieuwe Koninkrijk:

Voordat de tweede helft van het spel begint, worden alle speelstukken (behalve de bouwstenen en de piramides) van het bord verwijderd. Iedereen moet dus weer volledig opnieuw beginnen. De provinciekaarten die in het Oude Koninkrijk niet gebruikt zijn, worden ook in het Nieuwe Koninkrijk niet gebruikt. Er worden opnieuw drie rondes gespeeld, gevolgd door een puntentelling. 

 

 

machtkaart: het aanpassen van de offerwaarde

 

Machtkaarten:

Met behulp van de machtkaarten kun je in de diverse fases enkele spelregels veranderen. Zo heb je de mogelijkheid tot een biedblokkade, een gratis boerderij, het aanpassen van de offerwaarde, verhoging van de opbrengst van boeren, piramides bouwen voor 2 in plaats van 3 stenen en diverse bonussen bij de tellingen. Je mag onbeperkt van deze machtkaarten in je handen houden, maar per fase mag je van elke machtkaart maar n uitspelen.  


Het einde: De punten van het Oude Koninkrijk en het Nieuwe Koninkrijk zijn op het scorespoor bijgehouden. Aan het einde van het spel levert goud ook nog punten op. Het meeste goud levert respectievelijk 6, 4 en 2 punten op. Nu is de winnaar bekend: de speler die het verste is gevorderd op het scorespoor. Bij een gelijke stand geven piramides en bouwstenen de doorslag.

 


Waardering: Amon-Ra heeft alles in zich om echt een topper te zijn. Maar toch heb ik dat gevoel er niet helemaal bij. Waarschijnlijk moet je het spel leren waarderen. Het grootste probleem heb ik met het feit dat je maar 6 beurten hebt. In elke beurt koop je een provincie en wat speelstukken en dat is het simpel gezegd. Uiteraard is er meer, zoals ook uit de strategische tips zal blijken. Ik had iets meer verwacht van het spel, waardoor ik het niet onder de toppers schaar. Toch is het zeker geen slecht spel en zal het in menig spellenverzameling geen slecht figuur slaan. Proberen.

Opmerking: In de introductie van de spelregels staat een foutje. Er staat dat in het Nieuwe Koninkrijk 6 rondes worden gespeeld in plaats van 3. Tevens is er een spelregel "toegevoegd" die van invloed is op het spel. In de oorspronkelijke Duitse versie krijgen alle spelers met de meeste piramides aan een kant van de rivier alle punten, terwijl in de Nederlandse versie deze punten worden gedeeld en naar beneden worden afgerond. Van tevoren even goed afspreken welke versie je speelt. Het voorbeeld in de Nederlandse regels maakt trouwens wel gebruik van de Duitse variant ! En verder is er op het bord een provincie die Thebes heet, maar op het bijbehorende kaartje heet de provincie Theben. Dat is de eerste keer even verwarrend. Verder is het spelmateriaal prima in orde en past het prima in de indeling in de doos.

Strategie: In het forum op de website van 999Games is de strategie uitgebreid besproken. Ik zal hier enkele punten aanstippen. Houd goed het doel van het spel in de gaten: punten scoren. Het is dus zaak om zoveel mogelijk punten uit je geld te halen. Tijdens de veiling van de provincies wordt er altijd een provincie voor 0 verkocht. Het gaat er dan ook niet om wat een provincie waard is, maar wat een provincie waard is ten opzichte van de andere provincies. De waarde van de provincies varieert met het moment van kopen. In de eerste en vierde ronde zijn andere zaken belangrijk dan in de derde en zesde ronde. Let er ook goed op welke andere provincies worden geveild en wat voor gevolgen dat heeft voor het spel. Als er bijvoorbeeld veel kamelen-provincies zijn, dan zullen meer spelers belang hebben bij een lage offering. De boerenprovincies zullen in dat geval minder opleveren. Koop als het kan altijd 1 machtkaart. Je kunt hem nameljik altijd weer voor 1 goud inleveren. Stem je inkopen af op je offerstrategie. Maak daar dus van tevoren een beslissing over. In het Oude Koninkrijk is geld verdienen het belangrijkste. In het Nieuwe Koninkrijk is punten verdienen het belangrijkste. Houd er bij het kopen van een provincie in de 5e ronde rekening mee dat je al weet welke provincies in de laatste ronde beschikbaar zullen zijn en of je nog kunt voldoen aan je scorekaarten. De kaarten om de offerscore aan te passen zijn het sterkst in de 3e en de 6e ronde, omdat dan de tempels punten opleveren. Dit is maar een greep uit alle goede tips.  

Links:

Naar overzicht van spelbeschrijvingen

 

by Ronald Hoekstra - 2004

Met dank aan 999Games voor een recensie exemplaar.