Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Africa 1880

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Africa 1880
Ontwerp:
Francis Pacherie
Producent:
Tilsit Editions
Aantal spelers: 3 tot 6

Africa 1880

(9K)

Spelmateriaal:
Een spelbord met een landkaart van Afrika. 6 x 22 landenvlaggetjes, 88 bouwelementen, 6 x 5 ronde relatietekens, 22 koloniehuisjes en een blok orderblaadjes. De spelregels zijn duidelijk opgezet en voorzien van een samenvatting. De huisjes zijn leuk uitgevoerd, de bouwelementen zijn echter erg klein en niet altijd even duidelijk te zien op het bord.

(34K)

een kaart van het spelbord

Het doel: Meer punten verzamelen dan alle andere spelers door het stichten van koloniŽn.

Het spel heeft wat weg van Diplomacy, maar blijkt bij nader inzien toch flink te verschillen en wel op de volgende gebieden:

(28K)

een stuk van het spelbord

Een spelbeurt bestaat uit de volgende onderdelen:

Einde: Zodra er 8 beurten voorbij zijn, of als de laatste kolonie is gebouwd, is het spel ten einde. De spelers verdienen dan punten:

De speler met de meeste punten is winnaar. De overigen verliezen allemaal. Bij een gelijke stand heeft niemand gewonnen.


Waardering: Het spel is een stuk simpeler dan Diplomacy. Daardoor hoeft er minder onderhandeld te worden en is het sneller afgelopen. Dit kan makkelijk op een avondje gespeeld worden. Het is voor een Diplomacy-speler wel even een omschakeling, die hem zeker in het eerste spel wel eens de overwinning kan kosten. Het spel mist het echte niveau van Diplomacy, maar is zeker niet slecht. Het idee is best leuk uitgewerkt en ik kan je dan ook zeker aanraden het een keer te proberen. Je zult echter wel van onderhandelen moeten houden, want daar ontkom je niet aan. Ruim voldoende.

Strategie: Een voorbeeld: Speler A en speler B staan in een gebied. Beiden geven 'ontwikkelen' als order en het gebied is volledig bebouwd. Nu kan er een kolonie worden gesticht, mits beiden in vrede met elkaar zijn. In de onderhandelingen zal dit vast en zeker naar voren zijn gekomen. Speler A houdt zich aan zijn woord en heeft vrede met B, maar B besluit in oorlog te gaan met A. Bij het oplossen van het conflict, verliest A invloed in het land. B blijft als enige over en verkrijgt de kolonie als enige. Om dat te voorkomen had A in oorlog moeten gaan met B, maar dan waren beiden in het gebied blijven staan, zonder dat er een kolonie kon worden gebouwd. Neem nu een speler C. Speler A was in vrede met speler C, maar speler C is in oorlog met A en B. Speler C breidde zijn invloed uit naar het gebied waarin A en B aan het ontwikkelen waren. Nu zijn er 3 spelers met elkaar in conflict. Speler A verliest zijn invloed, omdat zowel B als C in oorlog met hem zijn. Speler B verliest zijn invloed, omdat zowel A als C in oorlog met hem zijn. Speler C behoudt zijn invloed, omdat A in vrede met hem is (en dus kan er geen meerderheid in oorlog met hem zijn). Speler C blijft als enige over en kan een eigen kolonie bouwen. Uit dit voorbeeld blijkt duidelijk dat de diplomatieke relaties erg belangrijk zijn. In oorlog zijn is meestal iets sterker, maar kan voor aardige verrassingen zorgen. En als je nu bedenkt dat je keuze voor het hele bord geldt (!), zul je heel goed de belangen moeten afwegen. Een ander voorbeeld. Speler A en B werken al een tijdje samen. Ze zijn in vrede met elkaar en in oorlog met alle andere spelers. Ze hebben een aantal gebieden met z'n tweeŽn bezet en elke andere speler die er bij probeert te komen, verliest telkens het conflict. Maar dan komt er een moment dat een van beide in oorlog gaat met de andere. Stel dat speler A deze speler is, dan raakt speler B in al die gebieden zijn invloed kwijt. Als speler A nu overal een kolonie kan stichten, zal zijn voorsprong gigantisch zijn.

Opmerking: De diplomatieke verhoudingen zijn niet altijd meteen helemaal duidelijk uit de ronde schijfjes. Het is handiger om alleen schijfjes voor oorlog te gebruiken en de overige gevallen te bestempelen als vrede. (Of precies andersom.)

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999