Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spelbeschrijvingen > Axis & Allies

Titel (5K) Spelbeschrijvingen

MenuUpdateEmailInfo

 

Titel: Axis & Allies
Ontwerp:

Producent: MB Gamemaster
Aantal spelers: 2 tot 5

Axis & Allies

(13K)

Spelmateriaal:
1 groot speelbord, bijna 300 plastic militaire eenheden, 1 stapel produktiecertificaten in 3 coupures, 7 refentiekaarten, 12 dobbelstenen, 6 opbergbakjes voor eenheden, en een heleboel fiches en markeringen.

(4K)

Het doel: Zorgen dat jouw kant de Tweede Wereldoorlog wint door gebruik te maken van de mogelijkheden die je hebt. Een individuele winnaar kan eventueel worden aangewezen aan de hand van het Nationale Productieniveau.

Een spelbeurt bestaat uit 6 fases:

(17K)

Specials: Sommige eenheden hebben speciale mogelijkheden. Zo kun je met een bommenwerper ook fabrieken aanvallen. In plaats van dat er slachtoffers vallen, gaat dit nu ten koste van produktiecertificaten (omdat de fabrieken nu minder kunnen produceren). Voordat vliegtuigen kunnen aanvallen, mag al het luchtdoelgeschut dat ze gepasseerd zijn eenmaal proberen ze te raken door voor elk vliegtuig een dobbelsteen te gooien. Elke 1 is een treffer. Duikboten hebben de mogelijkheid zich terug te trekken als ze aangevallen worden en tevens hebben ze de mogelijkheid van een eerste schotsaanval, waarop niet kan worden gereageerd. Ze hebben als nadeel dat ze niet op vliegtuigen kunnen schieten. Transportschepen zijn erg kwetsbaar, maar tegelijk ook erg belangrijk, omdat ze eenheden over zeegebieden kunnen verplaatsen.

Speciale wapens: Er zijn 6 speciale wapens die ontwikkeld kunnen worden. Sommige daarvan kunnen de oorlog een heel andere wending geven.

De zware bommenwerpers zijn gigantisch sterk en deze ontwikkeling zal in de meeste gevallen het verlies van de tegenpartij inluiden.

Het einde: De Allies winnen het spel door de beide hoofdsteden (van Duitsland en Japan) te veroveren. De Axis kunnen het spel op 2 manieren winnen: 1) Door 2 van de 3 hoofdsteden (van U.S.A., Rusland en Engeland) te veroveren, of 2) Door aan het eind van een totale beurt een totale Nationale Productie van 84 of meer bereikt te hebben.


Waardering: Door de verschillende soorten eenheden is dit spel op het eerste gezicht veel leuker dan Risk. Maar naarmate je het een aantal malen hebt gespeeld merk je dat er maar een beperkt aantal bruikbare strategieŽn zijn. Deze variŽren uiteraard door de uitkomsten van de dobbelstenen. Maar als je het spel een tijdje niet hebt gespeeld, is het erg leuk om het weer uit de kast te trekken. Het is een avondvullend spel en speelt het beste met 2 of met 5 spelers. Een nadeel is wel, dat de wachttijden voordat je aan de beurt bent, soms aardig op kunnen lopen. Bij 5 spelers is nog wel een leuke factor dat een ieder ook nog streeft naar een individuele overwinning. Het spel kent in ieder geval een grote schare aanhangers en ik kan het iedereen aanraden als variatie op Risk. Toch gaat mijn voorkeur uit naar het spel Buck Rogers, wat een soortgelijk principe kent. Goed.

Strategie: Elk van de landen heeft zo zijn eigen eigenschappen en mogelijkheden. Er zijn op het internet een heleboel pagina's te vinden die daar uitgebreid op ingaan, dus ik zal me hier beperken tot mijn eigen bevindingen.

Rusland. Niet echt interessant om te spelen daar een groot deel van de activiteiten bestaan uit het stapelen van infanterie om de Duitsers tegen te houden. Door echter zorgvuldig met eenheden om te springen kan er soms een aardige luchtmacht of tankmacht worden opgebouwd, waarmee de oorlog beslist kan worden. Enige steun van de bondgenoten in het begin is daarbij zeer welkom.

Duitsland. Erg interessant om mee te spelen. Het zal niet makkelijk zijn om hiermee een overwinning te behalen, maar als dat wel lukt, dan heb je ook echt het gevoel gewonnen te hebben. Het is heel belangrijk zuinig te zijn op je vliegtuigen. De strijd in Afrika zal veel eenheden vergen en je moet goed afwegen of de kosten tegen de baten opwegen.

Engeland. Weinig mogelijkheden om je echt te ontplooien. Je kunt proberen zoveel mogelijk produktiecertificaten te sparen om in 1 keer een grote vloot te bouwen. Je zult de Russen in het noorden moeten proberen te steunen en de Amerikanen in China. Een tactiek die ook erg succesvol kan zijn is het alleen maar bouwen van bommenwerpers en daarmee een strategische aanval op Duitsland te doen. Het aantal bommenwerpers neemt (bijna) elke beurt toe en dus ook de schade aan Duitsland. Dit geeft de je bondgenoten veel lucht bij hun mogelijkheden. Nadeel van deze tactiek is dat je waarschijnlijk geen individuele overwinning zult behalen. Deze tactiek zal dus vooral bij een 2-speler spel worden gebruikt.

Japan. Als het een beetje meezit, is dit een heel interessant land om mee te spelen. Als het in het begin tegenzit, word je heel snel in een hoekje gedrukt en heb je maar weinig mogelijkheden over om je te ontplooien. De eerste zet zal meestal uit een soort "Pearl Harbour" aanval bestaan (hoewel die eigenlijk al geweest is). Verder is het belangrijk om voldoende transportschepen in actie te houden om nieuwe troepen aan vaste wal te brengen.

Amerika. Het duurt een tijdje voordat ze echt aan het spel mee kunnen doen. Vanaf het begin hebben ze hoge inkomsten, maar voordat de eenheden echt nuttig kunnen worden is het spel al ver gevorderd. De taken bestaan vooral uit het ondersteunen van de Engelse aanvallen op Afrika en het klein houden van de Japanse vloot. Amerika beschikt over voldoende inkomsten om ook aan het onderzoeken van nieuwe wapens te denken. Als Amerika zware bommenwerpers weet te ontwikkelen is het spel snel over.

Nieuws: Het spel wordt in de toekomst gesplitst in 2 spellen: Europe en Pacific. In het eerste kwartaal van 2000 is Europe op de markt gekomen. De eerste beelden kun je vinden op: Axis & Allies: Europe.

Links: Een aantal van de vele links naar pagina's over Axis & Allies.

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 1999