| Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2005.1 |
Spellensessies 2005.1
31 maart 2005
| Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Rutger, Esther, Willem, Sacha, Saskia, Bianca H en Ronald I. Jeroen en Monique belden op het laatste moment af. Saskia had taart meegenomen, omdat ze onlangs jarig was geweest. Rutger en Esther hadden ook nog een Paasbrood meegenomen. Er werd even bijgekletst, maar daarna werd er in twee groepen gesplitst. Sacha wilde graag Keythedral leren voor het NK en ook Bianca kende het nog niet. Lody had het al een keer gespeeld, maar wilde het graag weer proberen. Op het laatste moment voegde Saskia zich er ook bij. Ze kende het ook nog niet. Een uitlegtaak voor Ronald I was weggelegd. Uiteindelijk kon het spel beginnen. Blijkbaar had Ronald I het goed uitgelegd, want hij werd direct al klemgezet en haalde de eerste ronde maar 3 blokjes binnen. Een slecht begin. Vooral Sacha had het goed op orde en haalde veel blokjes binnen. De anderen probeerden daar zo snel mogelijk verandering in te brengen. Ronald I en Bianca H slaagden daar redelijk in. Saskia haalde stilletjes toch ook wel redelijk wat blokjes binnen. Lody bleef echter flink achter en zocht zijn heil in wetkaarten. Het spel verliep erg traag met vijf spelers, waarvan de meesten het nog niet hadden gespeeld. Maar ineens kwam het spel in een stroomversnelling en werd er flink aan de kathedraal gebouwd. Ronald I voorkwam dat Sacha snel een van de duurste delen kon bouwen. Toch leek het erop dat het snel af zou zijn. Maar het laatste deel van de kathedraal kon net niet gebouwd worden en er moest nog een hele ronde gespeeld worden. |
Uiteindelijk ging dit deel naar Bianca H. En daarmee pakte ze de
overwinning. Als Ronald I of Sacha hem had kunnen bouwen, had één van
hen gewonnen. Eindstand: Bianca H 59, Sacha 53, Ronald I 48, Saskia 41,
Lody 35. Voor de meesten was het alweer tijd om naar huis te gaan. Lody,
Caroline, Bianca H en Ronald I speelden nog een spelletje
Situation 4. Dit puzzelspel wordt in teams
gespeeld. Van een landkaart zijn twee exact dezelfde puzzels en beide
teams hebben er eentje. Door puzzelstukken aan te leggen moet je land
veroveren. Er zijn wat extra mogelijkheden door bruggen, tanks en
parachutisten. Lody en Caroline vormden een team. In eerste instantie
ging het gelijk op, maar toen stootte Caroline door naar een drietal
goede doelen met hoge scores. Ronald I kon haar nog blokkeren met een
tank en samen met Bianca H wist hij ook de parachutistenbasis te
completeren, zodat aan de overkant kon worden geïnfiltreerd. Daarmee
konden kostbare punten van Lody en Caroline worden afgepakt. Er was wat
twijfel over een brug die Ronald I en Bianca H bouwden, maar
uiteindelijk bleek dat niet uit te maken. Door het bereiken van enkele
doelen door Caroline was de voorsprong groot genoeg. Eindstand: Lody/Caroline
1350, Ronald I/Bianca H 1000. Een leuke originele afsluiter van deze
avond. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
24 maart 2005
| Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Seb, Leonie, (Eline), Lody, Koen, Monique en Ronald I. Niet zo'n grote opkomst, zeker niet toen Leonie met Eline naar huis moest, omdat het voeden niet wilde lukken. Ronald I wilde graag Australia uitproberen en Seb had het ook nog niet gespeeld. Koen kon ook meedoen en voor hem was het ook nieuw. Jeroen had het als enige wel gespeeld en hij verzorgde dan ook de uitleg. Australia speelt zich af in, hoe kan het ook, Australië. De spelers vliegen van gebied naar gebied waar ze rangers in kampen stationeren. In elk gebied liggen twee fiches, een industrie-fiche en een natuur-fiche. De eerste wordt "gewaardeerd" als er precies zoveel rangers aan het gebied grenzen als de waarde van het fiche. De tweede wordt gewaardeerd als alle kampen die aan het gebied grenzen bezet zijn met rangers. Degene die de waardering opstart krijgt 3 punten en verder krijgt iedereen punten voor elke ranger (elke zee-ranger levert zelfs 2 punten op). De meeste beurten zul je ergens heen vliegen en dan rangers inzetten. Soms moet je echter rangers terugroepen, omdat je er niet voldoende hebt. Daarnaast kun je geld inzetten om een extra ranger te mogen verplaatsen. We speelden direct de uitgebreide variant met een windmolen, die extra punten kan opleveren als je daar rangers voor wilt inzetten. Ronald I leek het spel snel door te hebben, want hij profiteerde bij elke waardering wel mee en had al snel een voorsprong opgebouwd. De anderen bleven hem sponsoren met punten en hij liep dan ook steeds verder uit. Met de windmolen wist hij nog wat bonuspunten te vergaren. Op een gegeven moment had hij zelfs op enkele spelers een half scorespoor voorsprong. Daarna moest hij zich even concentreren op het ophalen van rangers, maar zelfs daarmee kon hij nog waarderingen starten. | Jeroen en
Seb vochten stevig om de tweede plaats. Seb vergat een gebied te
waarderen, wat Jeroen natuurlijk niet liet schieten. Dat was per saldo 6
punten voor Jeroen. In zijn laatste beurt had Seb nog de mogelijkheid om
zich te verzekeren van de tweede plaats, maar hij zag het niet. Jeroen
maakte het spel uit. Ronald I had nog steeds een flinke voorsprong.
Eindstand: Ronald I 122, Jeroen 92, Seb 89, Koen 68. Koen vond er niet
zoveel aan. De anderen waren wel te spreken over het spel, hoewel er op
enkele punten nog wel onduidelijkheden in de spelregels zijn. "Afronden"
is namelijk niet hetzelfde als het Duitse "abrunden". En ook was niet
helemaal duidelijk hoe vaak je de extra verplaatsactie mag inzetten per
beurt. Tot slot van de avond nog even met iedereen Formel Fun. Jeroen en
Ronald I zaten met slechte kaarten opgescheept en kwamen direct in de
achterhoede terecht. Jeroen was dus de eerste die afviel. Ronald I had
nu 2 auto's in de achterhoede en offerde er maar één op. Hij had veel
"10"-kaarten, maar kon ze maar niet uitspelen. Toch was het Seb die
laatste zou worden. Jeroen wist zijn ene auto nog wel in de race te houden
en moest de strijd aangaan met 2 auto's van Monique. Voor Koen en Lody
was het spel nieuw, maar ze hielden zich goed staande. Tot haar grote
vreugde wist Monique te winnen. Eindstand: Monique (10+12+3=) 25, Lody
(7+9=) 16, Jeroen (1+11+1=) 13, Koen (5+8=) 13, Ronald I (2+6=) 8, Seb
(3+4=) 7. Het was helaas alweer tijd om afscheid te nemen.
Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. Van 17 maart is er geen verslag, omdat Ronald I niet aanwezig was. |
12 maart 2005
| Locatie: bij Sandra en Enrico in Den Bosch vanaf 20.00u. Aanwezigen: Sandra, Enrico en Ronald I. Onverwachts kreeg Ronald I een uitnodiging om bij Sandra en Enrico te komen eten. Dat sla je natuurlijk niet af, maar het was nog wel een klein uurtje rijden. Snel onderweg dus. Om 20.00u stond de maaltijd op tafel en kon er even bijgekletst worden. Maar daarna was het natuurlijk tijd om spellen te spelen. Ronald I had de nieuwe Ravensburger spellen meegenomen en Tipover, een nieuw puzzelspel. Er werd begonnen met Knollen voor Citroenen. In de spelregels bleken twee soorten genoemd te worden (radijsjes en noten), die helemaal niet op de kaarten voorkomen en twee andere soorten (aubergines en paprika's) worden helemaal niet vermeld. Vreemd. Het spel begon heel mak. Sandra hield er de tactiek op na om alles te geloven. Dat gaat goed zolang zij zelf geloofd wordt. Ronald I en Enrico begonnen er langzamerhand wat aan te doen, maar telkens op de verkeerde momenten. Met haar voorlaatste kaart veranderde Sandra van groentesoort en het was duidelijk dat haar laatste kaart in de volgende ronde van deze soort zou zijn. Voor de zekerheid moest hij natuurlijk worden betwijfeld, wat Ronald I nog 4 strafkaarten opleverde. Eindstand: Sandra 0, Ronald I -44, Enrico -51. Het blijft een grappig spelletje als afsluiter van een spellendag. Daarna King Arthur - het kaartspel. Opnieuw bleek het een degelijk spel, maar niemand had het gevoel spannende avonturen aan het beleven te zijn. Enrico wist in de laatste ronde onverwacht de Heilige Graal te vinden en daarmee stelde hij zijn overwinning zeker. Ook hij had veel dubbele ridderkaarten gehad. Zal het spel daarop echt beslist worden ? Eindstand: Enrico 56, Ronald I 47, Sandra 43. | Daarna Up and Down, de hit van de afgelopen spellendagen. Ronald I en Enrico hadden het nog niet gespeeld. Het spelbord staat vol met 2 kleurige mollen, waarvan telkens maar 1 kleur te zien is. Als je aan de beurt bent moet je precies 3 mollen omdraaien en dan moet de situatie op het bord overeenkomen met je opdrachtkaartje. In het begin zijn de opdrachtkaartjes eenvoudig, maar ze worden steeds lastiger. Sandra had echter de pech dat ze enkele beurten haar eenvoudige opdracht niet kon voldoen en raakte achter. Enrico had één ronde voorsprong op Ronald I, die goed kon volgen. Maar bij de lastigste kaartjes liep Ronald I vast. Hij kreeg telkens een situatie voorgeschoteld, waarbij het onmogelijk was de opdracht te voldoen. Toen kon Enrico uitlopen en makkelijk winnen. Eindstand: Enrico 33, Ronald I 19, Sandra 14. Tot slot van de avond nog Take it easy. Iedere speler speelt voor zich met dezelfde speelstukken als de tegenstanders. Er moeten tegels op een spelbordje worden gelegd en daarmee moeten lijnen van dezelfde kleur van de ene kant naar de andere kant gemaakt worden en deze leveren punten op. Omdat niet bekend is welke tegels komen, loop je vaak helemaal vast. Er werd besloten 3 in plaats van 4 rondes te spelen. In de eerste ronde liep Ronald I flink uit met 186 tegen 138 en 137. In de tweede ronde had Sandra een dip met 87, terwijl Ronald I met 154 verder uitliep op Enrico met 143. In de laatste ronde was Enrico de beste met 176. Het verval van Ronald I was met 152 niet groot genoeg, waarmee de winst voor hem zeker was. Eindstand: Ronald I 492, Enrico 457, Sandra 369. Een leuk puzzelspel, maar de waarderingen achter op de doos geven toch wel een verkeerd beeld van het spel. De avond zat er helaas alweer op, maar was wel heel gezellig geweest. |
10 maart 2005
| Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Monique, Lody, Caroline, Rutger, Esther, Seb, Leonie, (Eline) en Ronald I. Omdat Caroline deze week jarig was, was er natuurlijk taart en waren er wat kleine cadeautjes. Jeroen had het nieuwe Take it Easy meegenomen en begon daar met Seb, Leonie en Monique aan. Ronald I had het nieuwe King Arthur - het kaartspel meegenomen en Lody en Caroline schoven aan. Rutger en Esther kwamen wat later binnen. In King Arthur - het kaartspel verzamelen de spelers setjes kaarten van ridders, waarmee verschillende tegenstanders kunnen worden verslagen. Door combinaties van verslagen tegenstanders in te leveren, kun je avonturenkaarten binnenhalen, die uiteindelijk punten opleveren. Het spel begon erg aarzelend. Maar naarmate het spel vorderde kregen de spelers door wat de mogelijkheden waren. Uiteindelijk bij de puntentelling bleek Lody gewonnen te hebben. Hij had erg veel geluk gehad bij het trekken van ridderkaarten (veel dubbele kaarten en jokers) en daardoor kon hij sneller de sterkere tegenstanders verslaan. Het thema bleek wel erg losjes aan het spel te hangen. Geen van de spelers had het gevoel gehad avonturen te beleven. Een aardig spel, maar geen topper. Eindstand: Lody 58, Ronald I 48, Caroline 43. Ronald I had ook het puzzelspel Tip Over meegenomen. Bart beleefde daar in de tussentijd veel plezier aan. Binnenkort meer hierover in Spelmagazijn. En verder was er ook het nieuwe kaartspel Knollen voor Citroenen. De verwachtingen waren niet hoog, maar toch wilden de spelers het graag proberen. Het bleek een positieve verrassing en er werd veel gelachen. Het is een bewerking van een bekend kaartspelletje. Het doel is als eerste je kaarten weg te spelen. De meeste kaarten hebben een groente erop met een waarde. De startspeler beslist welke groente in de ronde wordt gespeeld en speelt een kaart dicht (!) uit. De volgende speler speelt ook een kaart dicht en noemt daarbij de naam van de groente. Dit gaat net zo lang door, totdat iemand de kaart van zijn voorganger in twijfel trekt. Deze wordt omgedraaid. | Is het niet
de juiste groente, dan moet de speler van de kaart zoveel strafkaarten
van de stapel trekken als de waarde van de kaart. In het andere geval
moet de twijfelaar dat doen. Er zijn nog wat speciale kaarten, waarmee
je de speelrichting of de groentesoort kunt veranderen, een kaart
waarmee je de straf kunt verdubbelen en een bom, waarmee je de
twijfelaar de hele stapel in zijn maag kunt splitsen. Het spel ging heel
wisselend en naarmate iemand minder kaarten in handen had, werd hij of
zij vaker betwijfeld en kreeg dan weer een stapel nieuwe kaarten. Ronald
I ging in het begin erg goed, maar kwam in een dip en kreeg ineens
stapels kaarten binnen. Lody naderde echter het einde, maar ook de
stapel was bijna voor de tweede keer doorgespeeld. Dat zou ook het einde
betekenen. Ronald I speelde nog snel wat hoge aubergines weg als zijnde
worteltjes en wist zodoende nog Caroline voor te blijven. Eindstand:
Lody -14, Ronald I -47, Caroline -65. Een lollig spelletje, dat zeker
vaker op tafel zal komen. Daarna kwam Die
Weinhändler op tafel. Een kaartspelletje waarbij de spelers
wijnflessen kopen op een veiling en die in hun kelder opstapelen. Door
goed te stapelen kun je veel bonuspunten verdienen. Lody was in de
winning mood, want ook deze wist hij met gemak te winnen. Het spel was
nieuw voor Ronald I en het was hem beter bevallen dan hij verwacht had
na de uitleg bij Amigo in Essen. Tot slot van de avond nog een keertje
Knollen voor Citroenen met Jeroen in plaats
van Caroline. Hij wilde het graag even leren. Het ging allemaal erg snel
en voordat iedereen het wist, was Ronald I door al zijn kaarten heen.
Eindstand: Ronald I 0, Jeroen -22, Lody -48. Aan de andere tafel was Up
& Down gespeeld, gevolgd door Acquire. Geen idee wie daar gewonnen
heeft. Acquire moest zelfs nog uit de folie gehaald worden en de
spelregels waren nodig om het geheugen weer op te frissen. Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
17 februari 2005
| Locatie: bij (de broer van) Saskia in Amsterdam vanaf 20.00u. Aanwezigen: Jeroen, Seb, Leonie, (Eline), Saskia en Ronald I. Lody werd ook nog verwacht, maar die moest onverwacht overwerken. Ronald I en Jeroen waren de eersten, maar moesten wel even zoeken naar een parkeerplekje. Daarna kwam er vlak voor de deur eentje beschikbaar. Ronald I had een aantal spellen voor zes spelers meegenomen, maar dat bleek dus niet nodig. Als eerste Korsar. Leonie moest eerst Eline nog voeden, maar de anderen speelden het wel. Saskia kende het nog niet en werd tijdens het spel voortdurend van tips voorzien. Jeroen leek erg goed te gaan en kreeg iedereen tegen zich. Ronald I leek al standaard het slachtoffer te zijn. Seb bleef heel stilletjes en wist uiteindelijk te winnen. Saskia was echter nog verrassend dichtbij gekomen. Eindstand: Seb 30, Saskia 27, Jeroen 20, Ronald I 19. Leonie was inmiddels ook klaar en Ronald I toverde Drachendelta tevoorschijn. Ook deze was nieuw voor Saskia, dus een uitleg was op zijn plaats. Het spel begon wat aarzelend en Ronald I was opnieuw standaard het slachtoffer. Soms kreeg hij zelfs 4 draken in één ronde tegen zich. Maar toch ging het niet slecht. Seb maakte wat foutjes en was daar niet blij mee. Desalniettemin ging hij recht op zijn doel af. In de laatste beslissende ronde kon niemand hem op het juiste moment tegenhouden en hij pakte de winst. | Seb en
Leonie gingen huiswaarts. Ronald I toverde nog
Magelaen op tafel. Het was al lang geleden dat het spel gespeeld
was, dus de regels moesten er even op nageslagen worden. Het spel is erg
wennen en Saskia ging dan ook de fout in te weinig geld over te houden.
In de tweede helft van het spel kwam ze eigenlijk niet meer aan bod.
Ronald I ging erg goed, maar Jeroen had nog een geweldige eindsprint in
de benen en wist hem nog te passeren. Eindstand: Jeroen 67, Ronald I 50,
Saskia 35. In het begin was het spel voor de spelers een beetje vaag
geweest, maar naarmate het einde naderde, werd het steeds duidelijker en
na afloop waren de heren er in ieder geval wel over te spreken. Het was
inmiddels de hoogste tijd om de terugreis te aanvaarden. Saskia was ook
weer tevreden geweest over de spellenkeuze. In een korte tijd maakt ze
zo kennis met veel nieuwe spellen. Volgende twee weken geen bijeenkomst in verband met Snowgame. Saskia bleek later niet helemaal in vorm te zijn geweest door bronchitis en een bijholte ontsteking... |
10 februari 2005
| Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Jeroen, Seb, Leonie, (Eline) en Ronald I. Aangezien ook Lody en Caroline verwacht werden, werd er een klein spelletje gekozen: Tik Tak Boem. Daarbij moeten telkens woorden worden verzonnen voordat de bom ontploft. De dames hadden er het meeste moeite mee en liepen tegen veel strafpunten aan. Naarmate het spel vorderde begon het ook te haperen bij Ronald I en Seb. Seb had een paar keer de pech dat Ronald I de bom nog niet in ontvangst had genomen toen hij ontplofte. En dat terwijl hij al wel een goed woord had gezegd. Inmiddels was het duidelijk dat Lody en Caroline niet meer zouden komen. Helaas was Eline niet in goede doen. Ze had slecht geslapen en wilde ook niet goed eten. Seb en Leonie besloten daarom vroeg naar huis te gaan. De anderen kozen voor Top Race. Dat is een autorace spel, maar het draait om het geld dat je verdient. De eerste race was duidelijk voor Jeroen. Hij had niet alleen de goedkoopste auto, hij wist hem ook nog eens als eerste over de streep te krijgen en hij verdiende ook nog het meeste geld met de tips. Inmiddels was het spel ook wat duidelijker geworden voor Esther. Toch ging ook de tweede race naar Jeroen. Hij leek op een onoverbrugbare voorsprong te zijn gekomen. Dat vroeg om drastische maatregelen. Ronald I liet in de derde race zijn topauto ver naar achteren zakken. Esther steunde echter de andere auto van Ronald I, die zo ruim op kop kwam te liggen. Achter beide tactieken zat echter een plan. Ronald I wilde met een speciale kaart zijn achterblijver op kop brengen en Esther wilde hetzelfde doen. Jeroen zorgde er echter voor dat de weg voor Esther geblokkeerd werd. Daardoor zette ze de auto op kop van Ronald I aan de kant. | Nu was de
weg vrij voor de andere auto van Ronald I, die onbedreigd als eerste
over de finish kwam. Aangezien hij er ook drie keer op had getipt, was
Jeroen nog even bang voor zijn overwinning. Helaas, het feit dat Rutger
de prijs van de topauto van Ronald I had opgedreven tijdens de veiling,
bracht Jeroen nu de overwinning. Eindstand: Jeroen 980.000, Ronald I
920.000, Esther 670.000, Rutger 560.000. Jeroen ging nu ook naar huis,
dus waren er nog maar 3 spelers over. Er werd gekozen voor
Auf Heller und Pfennig: niet te moeilijk en
niet te lang. Voor Esther was het nieuw. Ronald I had het nodige geluk
bij het trekken van de tegels en kon daar optimaal van profiteren.
Vooral de eerste ronde wist hij goed te boeren, in de tweede ronde
konden de anderen ook niet echt inlopen. Onderling zat er niet veel
verschil in de scores van Rutger en Esther. Rutger had zich de tweede
ronde echter vergist en dacht dat het al de derde ronde was. Daarom had
hij al zijn marktkraampjes verspeeld. De laatste ronde moest hij het
doen met 3 kraampjes van 1. Esther had echter haar kraampje van 4 nog
beschikbaar. Toch mocht het niet baten, want het was opnieuw Ronald I
die de beste score had. Eindstand: Ronald I 264, Rutger 178, Esther 169.
Zo kwam er een einde aan een avond met een raar verloop, maar
desalniettemin toch weer gezellig. Volgende week bij de broer van Saskia in Amsterdam. |
3 februari 2005
| Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Sacha, Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Saskia, Bianca H en Ronald I. In eerste instantie zou er bij Ronald I gespeeld worden, maar dat werd op verzoek van Monique op het laatste moment gewijzigd. Weer een grote opkomst. Saskia wilde graag Die Fürsten von Florenz spelen, dus Ronald I begon vast met het klaarzetten. Leonie en Seb wilden ook graag meedoen, want ze kenden het niet. Saskia schoof echter aan bij Lost Valley, dat ze ook nog graag wilde leren. Sacha wilde echter graag meedoen met Die Fürsten, dus het zat al snel vol. Caroline wilde ook wel meedoen, maar dat bleef Monique alleen over. Samen met Monique speelde ze enkele twee speler spellen. Ronald I verzorgde de uitleg, maar het blijft toch een lastig spel als je het voor het eerst speelt. Vooral omdat je dan nog niet weet hoeveel iets waard is. Ronald I begon met het veilen van een bouwmeester. Deze werd door Sacha gekocht. Daarna koos hij een jongleur. Aangezien zowel Leonie als Seb niet te hoog wilde bieden kreeg hij deze goedkoop. Later kreeg hij ook een tweede jongleur goedkoop. Langzaamaan werd echter duidelijk wat de waarde van de jongleurs was, waardoor er steeds meer op geboden werd. Seb en Leonie wisten zich goed staande te houden, maar kwamen er tegen het einde van het spel achter dat je wel voldoende personen moet hebben om alle werken te kunnen verrichten. Hoewel Sacha het al vaker had gespeeld, had ze toch moeite om alles in de gewenste strategie te passen. Dit keer was het Ronald I die haar dwars zat en telkens 1 puntje meer wist te scoren in de strijd om het beste werk. In de 6e ronde vergat Ronald I een gebouw te bouwen wat hij de laatste ronde nodig had voor 2 werken. Beide werken zouden nu op 16 punten uitkomen, wat te weinig zou zijn. Bij de veiling in de laatste ronde moest hij dus een Abwerbekaart of een Jongleur weten te kopen. | Dat kostte
hem een hele berg geld, maar hij slaagde er gelukkig voor hem in. Anders
zou hij in de laatste ronde slechts één van beide werken weten te maken.
Zijn eindscore was nu echter indrukwekkend. De anderen lagen erg dicht
bij elkaar. Sacha had geen prestigekaart, terwijl Seb en Leonie dat
beiden wel hadden. Seb scoorde hier net iets meer mee dan Leonie en
pakte zo de tweede plaats. Eindstand: Ronald I 81, Seb 53, Leonie 52,
Sacha 45. Sacha vond het ook nog steeds een fantastisch spel, maar vroeg
zich vertwijfeld af hoe ze het nou beter zou kunnen spelen. Een aantal
spelers ging naar huis, maar de anderen wilden nog wel wat spelen. De
keuze viel op Torres. Ronald I, Jeroen,
Lody en Saskia waren er wel voor te porren. Voor Saskia was het nieuw.
De uitleg werd in horten en stoten door de anderen gedaan, omdat niemand
alle details meer uit zijn hoofd wist. Ronald I was de startspeler,
waardoor hij het hele spel achter de feiten aan liep. Saskia begon een
grote burcht en Jeroen en Lody konden meeprofiteren. Ronald I slaagde er
maar niet in echt mee te profiteren van deze burcht en moest dus
proberen elders eenzelfde hoeveelheid punten te halen. De koningsbonus
was daarvoor lang niet voldoende. Alle rondes kwam hij dus punten te
kort en zou vrij kansloos laatste worden. De echte strijd ging tussen
Lody en Jeroen, die daarvoor af en toe even flink moesten denken. Saskia
liftte goed mee en lag uiteindelijk niet eens zo ver achter. In het
begin sprak het spel haar nog niet zo aan, maar aan het eind was ze er
toch wel over te spreken. Een spel dat eigenlijk veel te weinig wordt
gespeeld. Eindstand: Jeroen 225, Lody 215, Saskia 197, Ronald I 179. De
avond vliegt altijd voorbij als je spellen speelt en het was de hoogste
tijd om weer naar huis te gaan. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. |
1 februari 2005
| Locatie: bij Rutger en Esther in Uithoorn vanaf 19.30u. Aanwezigen: Rutger, Lody, Jeroen en Ronald I. Het is de bedoeling om zo nu en dan op dinsdagavond een "groot" spel te spelen en deze avond was gereserveerd voor Revolution The Dutch Revolt, het nieuwe spel van Phalanx. Lody had het spel in grote lijnen voorbereid en de anderen hadden zich ook enigszins ingelezen. Lody had voor iedereen een exemplaar van de spelregels en tevens een min of meer handige afbeelding met de beginsituatie. Jeroen had al aangekondigd dat hij wat later zou zijn en hij kwam precies binnen op het moment dat het spel was opgezet. De spelregels waren op zich niet moeilijk, maar er werd steeds verwezen naar diverse definities en pas tijdens het spelen zou je daar een beeld bij kunnen vormen. Het spel wordt gespeeld in 5 beurten, voorafgegaan door een zogenaamde 0-beurt. Er werd besloten gewoon maar te beginnen en de beurt fase voor fase af te werken. Gezamenlijk werd de fase doorgelezen en uitgevoerd. Zo kwam het later af en toe voor dat iemand riep "als ik dat had geweten...", maar iedereen liep daar wel een keer tegen aan. Af en toe werd er gediscussieerd over de details van een bepaalde regel, maar uiteindelijk bleek het meestal toch wel duidelijk. Na afloop van de 0-beurt had niemand nog echt een idee hoe het spel zou gaan verlopen. In Revolution staan de Katholieken tegenover de Gereformeerden en daartussen bevinden zich nog wat meer gematigder partijen. Elke speler vertegenwoordigt zo'n partij en heeft zijn eigen manier om punten te verdienen. Elke beurt bestaat uit zo'n 20 fases, die stap voor stap worden doorgelopen. Aan het begin van een beurt wordt de speelvolgorde voor die beurt bepaald. Degene die er het slechtste voor staat, heeft de beste keuze. In dit geval was dat Lody, die de Gereformeerden onder zijn hoede had. Ronald I stond er met de Katholieken het beste voor en kreeg de slechtste positie. Vervolgens kon er belasting worden geïnd. Omdat niemand nog enig idee had wat het beste was, werd er gewoon maximaal geïncasseerd om te zien wat voor gevolgen het had. | Met het geld konden legers worden ingehuurd, maar later in een beurt kon er nog meer mee gedaan worden. Rutger en Lody kochten beide 2 legers, terwijl Ronald I en Jeroen er 1 kochten. Jeroen had er al 2 op het bord, waar hij onderhoudskosten voor moest betalen. Met de legers konden steden worden belegerd of bevolking op het platteland kon worden "overgehaald" om van partij te wisselen. Vervolgens bevolkingsinvloed in het spel die in de provincies en in invloedssferen kon worden geplaatst. Zo was het mogelijk dat de limiet voor provincies werd overschreden, waardoor er conflicten ontstonden. Rutger had de macht in Holland in handen, terwijl Jeroen voor Gelderland ging. In het zuiden waren flinke conflicten en Ronald I had het vooral aan de stok met de neutralen, maar ook met Jeroen. Na de interne verplaatsingen in de provincies, werd duidelijk wie wat in handen had. Aan het eind van de beurt kon echter geld in steden worden ingezet om de bevolking van de andere kant te overtuigen. Ronald I had nog veel geld over en kon zo erg overtuigend overkomen. Zo wist hij de macht in Amsterdam te pakken, terwijl Lody de macht in Leiden overnam van Rutger. In de spelregels was niet helemaal duidelijk of dat wel mocht, maar het tegendeel kon niet worden gevonden. Nu kon de stand worden bepaald. Ronald I stond nog steeds op kop, maar de anderen waren een stuk dichterbij gekomen. Ronald I was de enige die niets vooruit was gegaan. Het was het einde van beurt 1 en eigenlijk ook al tijd om te stoppen. Er werd nog nagepraat over het spel. Het had nog niet een groot enthousiasme losgemaakt, maar het was zeker niet slecht. Er lijken veel mogelijkheden in te zitten en het spel voelt erg gebalanceerd aan. Een handig overzichtje van de fases zou geen kwaad kunnen. Het zal zeker nog een keer geprobeerd worden, nu het idee van het spel duidelijk is. Maar het is de vraag of het voldoende spelplezier zal kunnen bieden voor de speeltijd die er voor nodig is. Het spel lijkt te worden beslist in de laatste beurt en je bent dus waarschijnlijk het hele spel bezig om deze laatste beurt voor te bereiden. Wordt vervolgd. |
26 januari 2005
| Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Aanwezigen: Lody, Caroline, Rutger, Esther, Jeroen, Monique, Seb, Leonie, (Eline) en Ronald I. Op tafel stond Schloßgarten al uitdagend te wachten. Jeroen had het al eerder gespeeld en wilde het na enig aandringen wel uitleggen aan Ronald I, Monique en Esther. Iedere speler loopt met een koning, een architect en een tuinman door de tuin (het spelbord). Elke beurt mogen maximaal 5 stappen worden verzet. Als daarmee je koning, een (!) tuinman en een (!) architect in een positie kunnen worden gebracht die op een van je twee kaartjes staan, dan mag je met je tuinman of architect die deel uit maakt van die positie een bouwwerk bouwen. Als deze aansluit op een bestaand bouwwerk van hetzelfde type, dan mag je het uitbreiden. Zo heeft iedereen een bouwwerk van grootte 1, 2 en 3 beschikbaar en deze leveren evenveel punten op als je ze hebt gebouwd. De kleinere bouwwerken kunnen dus worden overgenomen door iemand anders. De grondtegel die je weghaalt, levert je punten op (1, 2 of 3). Wie als eerste 21 punten haalt, wint het spel. In het begin van het spel is het nog eenvoudig om mannetjes in positie te zetten, maar naarmate er meer bouwwerken in de tuin komen, wordt de ruimte steeds beperkter. Monique had in het begin even moeite om te zien hoe ze een positie moest bereiken, maar daarna ging het beter. In het middenspel wist Jeroen Monique nog een aardige tip aan de hand te doen om een tuin van Ronald I af te pakken. Nu kwam het steeds vaker voor dat iemand geen positie kon bereiken om te bouwen. Toen Ronald I aan de beurt was, bleef hij erg lang denken. Maar met geen mogelijkheid kon hij met 5 stappen uitkomen op de benodigde positie voor de overwinning. Hij gaf zich gewonnen en Monique kon in haar beurt de winst pakken. Eindstand: Monique 21, Jeroen 19, Ronald I 16, Esther 14. Een aardig spel, met enkele onduidelijkheden in de regels. Niet echt een topper, maar wel leuk om af en toe eens te doen. De anderen hadden ondertussen Geschenkt gespeeld en waren nu begonnen met Ticket to Ride. | Ronald I
stelde voor om In 80 Tagen um die Welt te
gaan spelen. Voor Monique en Esther was het nog nieuw. Met hulp van de
spelregels konden Ronald I en Jeroen het spel wel uitleggen. Het is de
bedoeling om een reis rond de wereld af te leggen, maar dan in zo min
mogelijk dagen. Je kunt dus fysiek wel als eerste bij de finish komen,
maar dat wil nog niet zeggen dat je gewonnen hebt. De speler die als
laatste binnenkomt, heeft in ieder geval verloren, tenzij dat nog in
dezelfde beurt is als de voorlaatste speler. Als iedereen meer dan 80
reisdagen heeft gebruikt, dan wint degene die als eerste bij de finish
was; anders wint degene met de minste reisdagen. Esther ging snel van
start, gevolgd door Ronald I. De detective werd op Jeroen en Monique
afgestuurd. Na enkele locaties nam Ronald I de kop van Esther over en
bleef maar snel reizen. Jeroen bleef klagen dat hij slechte kaarten had,
maar begon toch maar te reizen. Met een beetje geluk wist Ronald I net
binnen de 80 dagen de finish te bereiken. Esther kwam als tweede over de
finish, maar had daar 93 dagen voor nodig. Monique pakte voor het
laatste traject de luchtballon en wist met 2 keer gooien ook op 77
reisdagen uit te komen, net als Ronald I. Jeroen moest nu finishen, want
anders had hij verloren. Hij kon nog net een kaartje kopen en eindigde
op 94 dagen. Alsnog als laatste dus. Ronald I had nipt gewonnen van
Monique. Een alleraardigst familiespel, dat met meer spelers het leukste
is. Daarna werd er nog over van alles en nog wat nagekletst, tot het
tijd was om naar huis te gaan. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. |
20 januari 2005
| Locatie: bij
Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen:
Rutger, Esther,
Jeroen,
Seb, Leonie, (Eline),
Saskia en
Ronald
I. Leonie had een heerlijke appeltaart
gebakken ter gelegenheid van de verjaardag van Seb. Dat lieten de
aanwezigen zich natuurlijk goed smaken. Rutger en Esther waren wat
later, dus introduceerde Ronald I Saskia in het spelletje Schotten
Totten. Tijdens het spel kreeg ze wat tips van Jeroen om het spel beter
te leren kennen, nadat ze een nogal duur foutje had gemaakt. En
inderdaad bleek het foutje duur te zijn, want Ronald I kon daarna
gemakkelijk naar de overwinning gaan. Toch had ze na afloop het gevoel:
"nog een keer!".
Jeroen had Risk Godstorm meegenomen. Hij wilde het graag spelen, omdat het binnenkort vertaald moet gaan worden. Hij had het enigszins voorbereid. Saskia en Seb stonden niet te trappelen om mee te doen, maar wilden zich niet laten kennen. Toen het spel opgezet was, kwamen Rutger en Esther binnen. Saskia liet zich graag vervangen door Rutger en Seb besloot met Saskia en Esther Morgenland te gaan spelen. Dat was een nieuwe aanwinst van Saskia en ze wilde het graag proberen. De anderen begonnen aan Risk Godstorm. Dat is (uiteraard) een variant op Risk en het spel duurt maar 5 beurten. Het speelt zich af in een versie van Europa. Er is echter ook een onderwereld. De legers die verslagen worden gaan normaal gesproken naar de hemel, maar kunnen elkaar weer bevechten in de onderwereld. Ze kunnen zelfs onder bepaalde omstandigheden weer terugkeren naar de bewoonde wereld. Elke beurt krijg je nieuwe legers op basis van gebieden en continenten. Daarnaast verdien je geloofsfiches, waarmee je goden kunt inzetten, tempels kunt bouwen en mirakelkaarten kunt aanschaffen. Het spel begon erg traag, omdat er nog veel dingen moesten worden nagelezen. |
Elke beurt
moest er met geloofsfiches op de beurtvolgorde worden geboden. Het kon
dus zijn dat je de ene keer als eerste en de andere keer als laatste aan
de beurt was. Dan is het wel lang wachten. Iedereen probeerde een
continent te pakken. Ronald I was de eerste die daarin slaagde. Rutger
wist later Atlantis te veroveren. Ronald I kocht een mooi kaartje
waarmee hij Atlantis kon later verdwijnen. Rutger bedacht zich op het
laatste moment dat hij een kaartje had om dat tegen te gaan, tot grote
teleurstelling van de andere spelers. In de derde ronde koos Ronald I om
als eerste te gaan en Rutger zou als laatste mogen. Toen werd er
besloten om dit de laatste ronde van het spel te laten zijn, omdat het
al laat was. Jeroen zijn planning lag nu in duigen en Rutger had het
voordeel van laatste speler... Ronald I sloeg hard toe. Hij veroverde
het hele continent van Leonie, die bijna geheel naar de onderwereld werd
verdreven. Hij had nu 2 continenten en met de onderwereld erbij zelfs 28
punten. Leonie pakte nog wat onderwereld gebieden af en Jeroen probeerde
zich te richten op de tweede plaats. Rutger stond op 9 punten, Ronald I
op 26. Rutger mocht slechts 4 legers inzetten. Zou hij het redden ? Hij
gooide ook nog eens slecht en kon slechts enkele gebieden veroveren. Wel
kostte dat Ronald I een continentbonus. Met een kaartje kon hij één
gebied uit het andere continent van Ronald I afpakken, wat hem ook die
bonus kostte. De voorsprong stortte in. Toen Rutger ook het ene
benodigde punt uit de onderwereld pakte, was zijn overwinning zeker.
Eindstand: Rutger 17, Jeroen 15, Ronald I 14, Leonie 8. Ook hier blijkt
weer de laatste beurt het belangrijkste. Jammer, want het begin was
veelbelovend. De anderen hadden na Morgenland nog 2 spelletjes Fluxx
gespeeld en waren nu ook klaar. Wat vliegt de tijd toch als het gezellig
is. Volgende week bij Lody en Caroline in Sassenheim. |
16 januari 2005
| Locatie: bij
Ronald I in de Kwakel vanaf 11.00u. Aanwezigen:
Sandra en
Ronald
I. Het was even bijkomen van Spellenpret
de vorige dag. Het was prachtig weer, met een stralend zonnetje. Eerst
stond er een lange tocht op het programma. Ronald I op de step en Sandra
op skeelers. Ruim 30 km in de omgeving werd afgelegd, met onderweg een
kopje thee bij Rutger en Esther. Klik op de foto voor meer foto's |
Na thuiskomst, een lekkere douche en poffertjes was het tijd voor Submarine. Sandra had het spel al gespeeld en kon het Ronald I uitleggen. Elke speler heeft een schip en een aantal duikboten. Deze duikboten moeten schatten opduiken en deze worden opgehaald door het schip. Het schip vaart aan de bovenzijde van het spelbord van links naar rechts. In de onderliggende kolom kunnen duikboten worden geactiveerd. Zij kunnen dan schatten bergen of zich verplaatsen. Om schatten te bergen moet je kaartjes van de juiste kleur inleveren. Als de schatten tijdens het bergen duikboten van de andere speler passeren dan moeten daar kaartjes voor betaald worden. In het begin van het spel ging Ronald I erg goed en hij wist vrij goedkoop aan veel schatten te komen. Daarna werd het lastiger en ineens kwam hij vrijwel zonder kaarten te zitten. Er zat niets anders op dan Sandra dwars te zitten en te hopen dat met de verdiende kaarten nog wat schatten konden worden geborgen. De daarvoor benodigde duikboten werden alvast in positie gezet. Sandra speelde het echter prima uit en won uiteindelijk met 12-10. Een alleraardigst spelletje dat nog wat meer pogingen vraagt. |
13 januari 2005
| Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Lody, Caroline, Jeroen, Seb, Leonie, (Eline), Willem en Ronald I. Caroline had Himalaya meegenomen en wilde het wel uitleggen. De spelers programmeren een route van hun lastdier door de bergen met behulp van zes fiches. Het doel is het verzamelen van grondstoffen, waarmee opdrachten kunnen worden vervuld. Zowel de grondstoffen als de opdrachten liggen verspreid over het bord. Bij het vervullen van een opdracht kunnen 2 van 3 beloningen worden gekozen: het bouwen van een tempel (die 1, 2 of 3 punten waard is), het plaatsen van monniken in gebieden (1, 2 of 3) of het nemen van het opdrachtfiche voor punten. Driemaal tijdens het spel is er een speciale ronde, waarbij punten worden verdiend voor grondstoffen die je in voorraad hebt. De winnaar wordt na 12 rondes op een speciale manier bepaald. Eerst worden de punten van de tempels geteld. De speler die de minste punten heeft, verliest het spel. Hij moet ook zijn monniken verwijderen. Vervolgens valt de speler af, die de minste meerderheden met zijn monniken heeft. Van de overgebleven twee spelers, wint de speler met de meeste punten. Seb had in het begin wat moeite om de tijdslimiet bij het programmeren te halen. Caroline was de enige die het spel al eens gespeeld had. In het begin kreeg ze echter niet de gelegenheid om veel tempels te plaatsen en in het eindspel kwam het er niet meer van. Ze viel af met 3 tempelpunten. Ronald I had er 5, Willem 8 en Seb 12. Nu kwam het aan op de monniken. Seb had 4 meerderheden, Ronald I en Willem allebei 2. Ronald I had geluk dat hij meer monniken op het bord had en door mocht voor de finale. Deze won hij gemakkelijk, want hij had 50 punten, terwijl Seb er maar 8 had. Willem zou er 28 gehad hebben en Caroline 24. Een verrassend einde, van best wel een aardig spel. | Er werden
nog even twee korte spelletjes Geschenkt
gespeeld. Het eerste spel werd gedomineerd door veel kaartenreeksen,
omdat het spel niet zo goed geschud was. Eindstand: Caroline -27, Willem
-30, Ronald I -36, Seb -45. Nu iedereen het spel door had, kon er echt
gespeeld gaan worden. Eindstand: Ronald I -21, Willem -33, Caroline -51,
Seb -59. Tot slot van de avond nog Leapfrog.
In dit spel stuur je een kikker door 3 races van 6 sprongen. Aan het
eind van elke race zijn er punten en stenen te verdienen. De stenen
kunnen aan het eind van het spel bonuspunten opleveren. Halverwege het
spel moest Seb er vandoor. Esther viel voor hem in, terwijl ze het spel
nog niet kende. Maar dat was snel te leren. Wie in de laatste race op
positie 2 eindigt, verliest het spel in ieder geval. Eindstand: Ronald I
15, Caroline 14, Willem 11, "rood" 11, Seb/Esther 9. De neutrale speler
"oranje" eindigde op positie twee. Hij zou 13 punten gehad hebben. De
anderen hadden op zolder o.a. Carabande en Colossal Arena gespeeld.
Volgende week bij Seb en Leonie in Hoofddorp. |
6 januari 2005
| Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Aanwezigen: Rutger, Esther, Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Seb, Leonie, (Eline), Bianca H, Saskia en Ronald I. Ronald I had zijn nieuwjaarsquiz meegenomen en Jeroen, Monique, Rutger en Saskia waagden een poging. Jeroen kwam tot 16 goede antwoorden en Monique tot 15. Caroline blijft met 18 dus de koploper. Saskia wilde graag Puerto Rico leren en Ronald I verzorgde de uitleg. Leonie, Bianca H en Jeroen schoven ook aan. Een volle bak dus. Leonie werd door het lot als startspeler aangewezen, waar ze niet zo blij mee was. Voor Saskia was het eerst nog erg wennen en ze werd dan ook voortdurend van tips voorzien. Maar langzaam maar zeker werden deze minder en moest ze zelf een strategie bepalen. Ronald I ging goed van start, terwijl Leonie en Jeroen moeizaam op gang kwamen. Even leek het erop dat Bianca H niet veel in de melk te brokkelen had, maar ineens had ze een prachtige productie en verdiende bakken met geld door de verkoop van koffie. Ze werd meteen als grootste concurrent gezien door Ronald I en Jeroen, maar het bleek moeilijk om er wat tegen te doen. Toen ging het spel ineens snel. De kolonisten leken op te raken, maar ook wisten Ronald I en Jeroen hun stad vol te bouwen. Dus was het ineens de laatste ronde. De bonuspunten die zij met de grote gebouwen wisten te halen, waren voldoende voor de eerste twee posities. Eindstand (punten + gebouwen + bonus): Jeroen (21+25+16=) 62, Ronald I (15+24+13=) 52, Bianca H (28+19+0=) 47, Saskia (23+14+5=) 42, Leonie (27+13+0=) 40. | Saskia was
erg te spreken over het spel. Leonie was juist erg teleurgesteld. Het
liep deze keer helemaal niet naar wens. Aan de andere tafel werd Lost
Valley gespeeld. Dat werd door Rutger gewonnen met een score van 18.
Monique en Seb waren bezig met Carcassonne de Burcht. Voor Seb en Leonie
was het inmiddels tijd om naar huis te gaan. Met Jeroen, Saskia en
Bianca H speelde Ronald I nog een spelletje San
Marco. Hij had weer een superstart, maar trok daardoor wel de
aandacht van de andere spelers. Daardoor verloor hij best veel blokjes
van het bord en verzwakte zijn positie. Jeroen lag ver achteraan en liet
dat duidelijk merken. Aan het eind van de tweede ronde trok het allemaal
dicht naar elkaar toe en werd het nog een spannend einde. Ronald I en
Bianca H kregen in de derde ronde een extra beurt, maar dat mocht niet
meer baten. Tot zijn eigen verrassing was het toch Jeroen die de winst
pakte. Eindstand: Jeroen 61, Saskia 58, Ronald I 56, Bianca H 55. De
beide dames waren niet echt superenthousiast over het spel. Ronald I
vond het nog steeds een geweldig spel en Jeroen ook wel. Hoewel hij een
gemengd gevoel had bij zijn overwinning. Hij had niet het gevoel deze
helemaal zelf tot stand gebracht te hebben. Het was inmiddels de hoogste
tijd om naar huis te gaan. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel. |
4 januari 2005
| Locatie: bij Willem en Sacha in Utrecht vanaf 20.30u. Aanwezigen: Rutger, Henk-Jan, Willem en Ronald I. Een speciale spellensessie om Roads & Boats weer eens uit de kast te halen. Gekozen werd voor de zelfgemaakte opstelling van een vorige keer. Rutger mocht als eerste zijn startpositie bepalen. Hij voelde zich nogal opgejaagd en koos niet helemaal de juiste plek. Ronald I mocht als tweede, daarna Henk-Jan en ten slotte Willem. Het werd een interessante partij. Willem bouwde als eerste de raft factory, terwijl Henk-Jan als eerste roeiboten wist te ontwikkelen. Ronald I bouwde als eerste een mijn, terwijl Rutger als enige drie mijnen zou bouwen. Willem en Ronald I bouwden tezamen een oilrig en Ronald I mocht de eerste fuel hebben die eruit kwam. Daardoor verloren zowel Ronald I als Willem maar één beurt met hun mijn. Nu volgden de ontwikkelingen elkaar snel op. Willem en Rutger bouwden steamers en Willem bouwde ook een tweede mint. Ronald I stuurde een ezeltje richting Henk-Jan en wist daar een goud te stelen. Het was inmiddels al half twaalf en er werd besloten tot 12 uur door te spelen. Ronald I wist als eerste (en enige) een stock exchange te bouwen. Iedereen begon nu een race naar deze stock exchange om daar nog op tijd aandelen te kunnen produceren. Ronald I was echter de enige die daarin slaagde. De tijd was voor iedereen te kort. In een volgende beurt hadden er een heleboel aandelen geproduceerd kunnen worden. Henk-Jan en Willem hadden beiden maar liefst 5 munten, Rutger had er 4 en Ronald I nog 3. Rutger had maar liefst 12 goud, Ronald I 5, Henk-Jan 3 en Willem 2. De eindstand kon worden opgemaakt. Groot was de verrassing toen Rutger 1 punt voorbij Ronald I schoot door de punten uit het wereldwonder. Eindstand: Rutger 311, Ronald I 310, Henk-Jan 258, Willem 240. | Snel werd
er opgeruimd, want de volgende dag moest er natuurlijk gewoon weer
gewerkt worden. Willem zou 's nachts nog wakker worden met de oplossing
wat hij nou precies fout had gedaan. Ronald I bedacht zich later dat hij
het gestolen goud van Henk-Jan helemaal was vergeten mee te tellen bij
de eindscore. Zou hij toch nog gewonnen hebben ? Iedereen was het er
echter over eens dat er een heel andere winnaar uitgekomen had kunnen
zijn als de partij echt tot het einde gespeeld zou zijn. Volgende keer
beter. De terreinopbouw maakt in ieder geval een interessante partij
mogelijk. En dit keer was er redelijk vredelievend gespeeld...
links Henk-Jan, boven Rutger, rechts Willem, onder Ronald I |
|
|