Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2003.4

Titel (5K) Spellensessies 2003.4

28 december 2003

Locatie: bij familie in Sneek vanaf 11.00u. Spelers: Fenny, Stefan, Jessica, Vincent en Ronald I. Ronald I had (uiteraard) diverse spellen meegenomen, maar eerst moest Mamma Mia worden uitgelegd. Dat spel lag al weken ongebruikt in de kast. Ronald I verzorgde de uitleg. Fenny had het al eerder gedaan, maar het was Jessica die het het snelste oppikte. Alles leek te kloppen voor haar en ze haalde dan ook direct de overwinning binnen. Ze was natuurlijk meteen erg enthousiast over het spel. Eindstand: Jessica 8, Ronald I 6, Fenny 5, Vincent 3. Vincent vond het nogal lastig om goed te plannen. Er werd meteen een revanche gespeeld. Jessica kreeg het nu wat lastiger, waarschijnlijk omdat Ronald I nu iets scherper speelde. Vincent vond het vooral leuk om de Mamma Mia kaart te krijgen, maar vergat regelmatig om pizza's te bakken. Eindstand: Ronald I 7, Jessica 6, Fenny 5, Vincent 2. Ronald I had nog een "eet"-spelletje meegenomen: Foodie (King Lui). Ook dit bleek niet zo moeilijk te leren, maar wel lastig om te winnen. Het was duidelijk te merken dat Fenny en Ronald I het al eerder hadden gespeeld: Ronald I 45, Fenny 45, Jessica 21, Vincent 20. Vincent zag dit spel beter zitten. Tijd voor de lunch. Na de lunch was ook Stefan aanwezig, maar Vincent wilde liever wat anders doen. Ronald I legde Mamma Mia aan Stefan uit en hij bleek een snelle leerling. De winnaar moest uiteindelijk beslist worden op het aantal overgebleven ingrediŽnten. Eindstand: Jessica 6 (6), Ronald I 6 (5), Stefan 6 (1). Ronald I had ook Finstere Flure meegenomen. Vincent wilde alleen de slechterik bewegen, maar de andere drie ondernamen een ontsnappingspoging.  Voor Jessica en Stefan bleek het nog lastig om de slechterik te sturen, dus al het "werk" kwam voor de voeten van Ronald I. Toch slaagde hij er niet in om Jessica van de overwinning af te houden. Zij wist als eerste drie speelfiguren te laten ontsnappen. Ronald I had ook nog de mogelijkheid, maar hij kwam beurten te kort. Eindstand: Jessica 3, Ronald I 2, Stefan 2. Stefan ging ook nog wat anders doen, dus bleef alleen Jessica over. Ronald I liet Formula De Mini zien. Beiden namen ťťn bolide voor hun rekening op het smalle circuit. De eerste paar beurten was het voor Jessica nog enigszins vaag, maar het ging steeds beter. Ronald I nam al snel een bijna onoverbrugbare voorsprong. Ronald I ging de derde ronde in zonder pitsstop, maar Jessica was met ťťn fiche wel verplicht binnen te gaan. Het pakte goed uit en ze kon in de derde ronde veel risico nemen. In de laatste bocht kwam ze 1 vakje voorbij Ronald I en mocht als eerste het laatste rechte eind nemen. Daarmee pakte ze tot haar grote vreugde de overwinning. Vet cool ! Met Jessica en Vincent speelde Ronald I nog tweemaal Foodie. Eindstand: Jessica 80, Ronald I 80, Vincent 66. Eindstand: Jessica 115, Ronald I 100, Vincent 61. Nu was het tijd voor de echte maaltijd. Voor het vertrek werd er nog een spelletje Mamma Mia gedaan. Jessica werd wat overmoedig en moest dat bekopen met een laatste plaats. Tot zijn vreugde eindige Vincent voor haar. Eindstand: Ronald I, Vincent 7, Jessica 5. Vooral de kaartspelletjes waren erg goed bevallen en zullen zeker vaker op tafel verschijnen. Er valt nog veel te leren...

Spellensessies overzicht


25 december 2003

Locatie: bij John en Fenny in Amstelveen vanaf 19.30u. Spelers: John, Fenny en Ronald I. Ronald I had weer een mooi spel uitgezocht voor de Kerst: Puerto Rico. Na een korte uitleg kon het spel beginnen. De eerste paar beurten gaf Ronald I nog de nodige tips en toelichting, maar deze werden steeds minder. Ronald I had als startspeler voor de diversificatie tactiek gekozen en had al snel een fabriek, daarna een haven en toen ook nog een werf. Er was veel geld in omloop, dus iedereen kocht erg veel gebouwen. Maar toen waren ineens de overwinningspunten op en was de laatste ronde aangebroken. John en Ronald I konden beiden nog een groot gebouw kopen, maar deze konden niet meer worden geactiveerd. Voor niemand dus een bonus. Eindstand: Ronald I (33+21=) 54, Fenny (31+16=) 47, John (15+17=) 32. Nu wist iedereen hoe het moest en dus was een revanche op zijn plaats. Het eerste spel had inclusief uitleg niet eens zo lang geduurd. Nu was Fenny startspeler en Ronald I koos er voor om de specificatie tactiek met mais te voeren. Al snel had hij 5 maisplantages aan het werk plus een tabaksplantage voor de geldproductie. John had erg snel een koffieproductielijn en daarna kwam de haven. Dit keer was er weinig geld in omloop en moesten er heel andere keuzes gemaakt worden. Fenny zorgde er telkens voor dat Ronald I zijn tabak niet kon verkopen, maar moest verschepen, waardoor Ronald I ook telkens geldgebrek had.  Hij wist echter wel steeds zijn mais te verschepen. De kolonisten konden maar niet worden aangesleept. Soms zaten er wel 10 in het kolonistenschip. Daardoor kwam het spel snel aan het eind. In een uurtje werd het spel uitgespeeld en wederom wist niemand bonuspunten te halen. De einduitslag bleef spannend tot op het einde. Eindstand: John (31+15=) 46, Ronald I (30+15=) 45, Fenny (17+18=) 35. Het spel was erg goed bevallen en ondanks de aanvankelijke complexiteit toch goed te spelen. Tot slot van de avond had Ronald I nog Foodie (King Lui) meegenomen. In het eerste rondje kon erg veel gegeten worden en werden hoge scores bereikt. Eindstand: Fenny 97, Ronald I 97, John 69. Het tweede rondje verliep heel anders en moest er veel zorgvuldiger gegeten worden. Alle draakjes verschenen in het begin, waardoor er weinig te beÔnvloeden was aan het eind van het spel. Eindstand: Ronald I 90, John 84, Fenny 72. Om het af te leren, werd nog een derde rondje gespeeld. Dit keer eindigde Ronald I onderaan. Eindstand: Fenny 57, John 53, Ronald I 43. De traditionele spellenavond op eerste Kerstdag zat er weer op. Volgend jaar weer.

Spellensessies overzicht


25 december 2003

Locatie: bij Jenny en Edwin in Uithoorn vanaf 14.00u. Spelers: John, Fenny, Edwin, Jenny, Shannon, Serena en Ronald I. Tijdens Kerst spelletjes met de kids. Ronald I had voor Pietje Bell gezorgd, dus dat moest op tafel komen. Shannon en Serena werden aan oudere spelers gekoppeld en toen kon er begonnen worden. In het begin was het een drukte van belang en werd er veel gepest. Langzaam maar zeker kwam er meer ruimte op het bord en kon er ook echt iets gedaan worden. Serena had het snel bekeken en sloot zich snel aan bij de koploper. Maar deze wisselde nogal vaak. Shannon vond het eerst erg spannend, maar toen het steeds slechter ging, klaagde ze dat het nogal saai was. Het spel duurde inderdaad ook wat lang, maar uiteindelijk wist Ronald I te winnen. Shannon en Serena wilden heel graag Twister spelen en oom Ronald I moest natuurlijk meedoen. Jenny en Edwin gingen het eten voorbereiden. Met enige zelfverzonnen regels werd Twister lang gerekt, tot het eten klaar stond. Na het eten moest toch nog even een spelletje Drakenwraak gespeeld worden. Serena was erg moe en legde haar lot in handen van Ronald I. Shannon speelde actief mee en het was altijd erg spannend of de draak nu een edelsteen zou raken of niet. Fenny ging razendsnel van start en had in een mum van tijd een blauwe en een rode edelsteen binnen. Ook de gouden eieren waren geen probleem, maar deze werden vlak voor de finish eraf gegooid. De rest van het spel heeft Fenny geprobeerd weer op dat vakje uit te komen, maar dat lukte maar niet. De anderen moesten nog steeds de edelstenen binnen zien te krijgen. Het spel begon steeds langer te duren en iedereen was blij dat de eieren uiteindelijk naar de finish werden gebracht. Vooral de draak maakt het erg spannend voor de kids. Jammer dat er teksten nodig zijn op het spelbord. En tevens is het niet helemaal duidelijk of je eerst beide edelstenen moet hebben om de eieren te kunnen stelen...

Spellensessies overzicht


23 december 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger en Ronald I. Princes of the Renaissance stond op het menu. Lody zou ook komen, maar moest op het laatste moment afhaken. Ook Jeroen en Rutger verschenen met enige vertraging. Daarna nog de uitleg van Ronald I, maar uiteindelijk kon er begonnen worden. Voor Rutger en Jeroen was het spel nieuw, dus was het erg aftasten wat nu handig was. Ronald I zorgde voor het sterkste leger en Jeroen probeerde hem daarin bij te benen. Rutger probeerde het op een heel andere wijze. Jeroen is niet echt een liefhebber van bied-spellen, dus hij was bij dit spel niet aan het goede adres. Het hele spel had hij moeite met inschatten wat nu iets waard is. In de tweede ronde hadden Jeroen en Rutger zich bij de overwinning van Ronald I neergelegd en streden vooral tegen elkaar. Toch bleek aan het eind het verschil niet zo heel groot te zijn. Als Ronald I een van zijn gevechten had verloren en Jeroen had de door hem begeerde merchant nog kunnen kopen, dan was het verschil maar enkele punten geweest. Eindstand: Ronald I 54, Rutger 38, Jeroen 35. De volgende keer zou iedereen het veeeel beter doen. Jeroen had zich ondanks het vele bieden toch ook best vermaakt met het spel. Het is alleen nog lastig in te zien welke verschillende tactieken er mogelijk zijn en hoe deze uitgevoerd moeten worden. Iedereen was best moe van de drukke weken, dus werd er geen ander spel meer gespeeld en ging iedereen relatief vroeg naar huis.

Spellensessies overzicht


19 december 2003

Locatie: bij Gerard in Voorhout vanaf 20.30u. Spelers: Andries, Robert, Gerard en Ronald I. Gerard had Ronald I uitgenodigd om Princes of the Renaissance te spelen, maar eerst kwam nog Libertť van dezelfde ontwerper op tafel. Een spel rond de Franse revolutie, waarbij drie partijen om de macht strijden en de spelers invloed uitoefenen op deze partijen. De uitleg verliep niet helemaal gestructureerd, maar langzaam maar zeker werd het verloop van het spel duidelijk. Toch was het nog even uitproberen wat nu punten zou opleveren. Andries en Robert scoorden de eerste ronde veel punten, terwijl Gerard een contra-revolutie aan het voorbereiden was. Ronald I deed de eerste ronde zijn best, maar greep uiteindelijk overal naast. In de tweede ronde vergrootte Andries zijn voorsprong door maar liefst 3 generaals van Ronald I uit te schakelen. De contra-revolutie van Gerard slaagde net niet en ook de volgende ronde toen hij het nog dunnetjs over probeerde te doen, slaagde het niet. Ronald I probeerde tegen het einde nog onverwachts de overwinning weg te kapen, maar deed dat iets te opvallend. Andries drukte dat snel de kop in en daarmee staakte ook Robert de ondersteuning. Robert scoorde zelf nog wel veel punten in de laatste ronde, maar onvoldoende om de verdiende overwinning van Andries in de weg te staan. Eindstand: Andries 25, Robert 19, Gerard 10, Ronald I 9. Een interessant spel dat zeker vaker de aandacht verdient. Princes of the Renaissance kwam toch nog aan de beurt, ondanks het al wat latere tijdstip. Het heeft eigenlijk eenzelfde soort thema. Dit keer hebben de spelers legers en invloed in Italiaanse steden. Ze verhuren hun leger aan de hoogste bieder en verdienen zo geld en invloed voor de steden. Het is zaak om invloed in de steden te hebben die het hoogste staan. Ronald I en Robert gingen beiden voor een groot leger, terwijl Gerard een poging deed om een handelsimperium op te zetten. Andries zette hem daarbij de voet dwars, waarschijnlijk ten koste van zijn eigen positie. Robert scoorde veel overwinningen met zijn leger, iets dat Ronald I minder voor elkaar kreeg. Gerard had een leger van slechts ťťn eenheid, maar wist zich toch af en toe te verhuren aan de steden, die dan uiteraard hun gevecht verloren. Zeer tot ongenoegen van de spelers die invloed in deze steden hadden. De Paus gooide af en toe ook nog de plannen door elkaar. Aan het eind werden de steden waar Ronald I veel invloed had nog flink omlaag gegooid, waardoor Robert zeker was van zijn overwinning. Eindstand: Robert 58, Gerard 49, Ronald I 38, Andries 28. Gerard was nog verrassend hoog geŽindigd met zijn strategie. Al met al een zeer interessant spel met veel verschillende mogelijkheden. Snel weer spelen dus ! Het was inmiddels al erg laat, dus tijd om snel huiswaarts te keren.

Spellensessies overzicht


18 december 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Arthur, Lody, Seb, Leonie, Jeroen, Monique, Sjaak en Ronald I. Als gast was er deze keer Sjaak Griffioen met een tweetal spelontwerpen. Beide ontwerpen werden getest, maar er mag nog niet veel over worden verklapt. Arthur was er nog niet toen het eerste ontwerp op tafel kwam: Look-alike. Een spel voor maximaal vier spelers, dus werd er in groepjes gespeeld. Kaartjes moesten op tafel worden gelegd en op basis van kenmerken moesten ketens worden gemaakt. Het spel bleek erg goed te werken en bleef spannend tot het einde. Hoewel Ronald I en Lody naderhand de beste kenmerken bleken te hebben, zijn ze toch als laatste geŽindigd. Eindstand: Monique 52, Seb/Leonie 45, Jeroen 43, Ronald I/Lody 40. Er werden nog was suggesties gedaan aan Sjaak, maar in grote lijnen leek het al een prima spel. De groep werd gesplitst, omdat inmiddels ook Arthur was aangekomen. De ene helft ging Waterloop spelen, een watermanagement spel. Dit prototype was een stuk complexer dan het eerste, maar na afloop waren de spelers er minder enthousiast over. Het idee was erg leuk en zeker geschikt als spel, het grootste nadeel bleek echter dat er te weinig echte beslissingen genomen hoefden te worden. Alle beslissingen leken te voor de hand liggend en het spel speelde zich dus feitelijk zelf. Werk aan de winkel dus voor Sjaak. Lody, Jeroen en Ronald I kozen voor De Bruggen van Shangrila. Bij aanvang raakte Jeroen en Ronald I in een strijd, waarbij geen van beiden zijn verlies wilde nemen. Toen Lody zich er echter ook mee ging bemoeien, moest Ronald I een beslissing nemen, vluchten of zijn verlies nemen. Hij koos voor het eerste. Hij probeerde zich op andere manieren terug te vechten in het spel, maar was telkens een stapje te laat. Het leek erop dat Lody ging winnen, maar Jeroen had ondertussen een stevige positie opgebouwd en ging er uiteindelijk toch nog met de overwinning vandoor. Eindstand: Jeroen 28, Lody 27, Ronald I 19. Sjaak werd bedankt voor zijn aanwezigheid en ook Arthur, Seb en Leonie moesten er weer vantussen. Lody, Ronald I en Jeroen speelden een spelletje Zauberschwert & Drachenei. Dit bleek een alleraardigst kaartspelletje, waarbij de spelers punten verdienen door met hun tovenaars monsters te verslaan. Soms gezamenlijk, soms in hun eentje. Naast het verzamelen van punten, kunnen er ook voorwerpen worden verzameld, die later in het spel voordeel geven. Met drie spelers bleken er telkens twee lastige keuzes te zijn, die soms tot ongenoegen van de derde speler geheel verkeerd uitpakten. Jeroen moest op een gegeven moment de keuze maken om dicht bij de koploper te komen, maar daarmee voor de volgende beurten weinig kans te maken, of op achterstand blijven, maar de volgende beurten wel mee te kunnen spelen. Hij koos voor het laatste, maar gaf daarmee Lody een grote voorsprong. Deze voorsprong bleek uiteindelijk onoverbrugbaar. Jeroen dacht in de laatste beurt Ronald I nog van de tweede plaats te kunnen verdrijven, maar hij had buiten een voorwerp van Ronald I gerekend. Eindstand: Lody 37 (7), Ronald I 34 (17), Jeroen 34 (0). Een aardig spelletje, maar niet zo goed als verwacht. Tot slot van de avond nog Terra. Daarbij moeten de spelers wereldproblemen aanpakken, maar tevens ook zelf punten scoren. En dat verenigt zich niet zo best. Want door deelproblemen op de lossen geef je anderen de kans om punten te scoren. En zo'n voorzet wil bijna niemand geven. Liever allemaal verliezen, dan iemand anders de overwinning te geven. En zo geschiede. Dat kwam ook, omdat het met 3 spelers lastig is om problemen direct op te lossen. Er werd nog wat nagepraat over hoe het spel zou kunnen worden aangepast, maar dat bleek toch niet zo makkelijk. Jammer, want het spel heeft zeker potentie. Het maakt echter wel duidelijk hoe het met de echte problemen in de wereld zit, maar het is wel jammer als een spel daardoor in de kast zou belanden...

Spellensessies overzicht


16 december 2003

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Rutger, Lody en Ronald I. Voor deze avond stond Die Macher gepland. Een wat complexer spel, dat Lody zou voorbereiden. Toch bleek het uitleggen nog niet zo eenvoudig, maar tijdens het spelen, werd een en ander steeds duidelijker. Het spel wordt gespeeld over 7 rondes, waarin de spelers punten proberen te verzamelen in het Duitse politieke stelsel. Aan het eind van een ronde wordt een verkiezing in een staat afgewikkeld. Via een formule wordt bepaald hoeveel stemmen de spelers binnenhalen. Deze zijn o.a. afhankelijk van de overeenkomsten tussen de partijstellingen en de mening van het volk. Deze stellingen en meningen zijn uiteraard beÔnvloedbaar en dan niet alleen in de huidige staat, maar ook in beperkte mate in de aankomende staten. Voordat het er echt aan het spel kon worden begonnen, was het toch al 9 uur geworden. In de eerste ronde was het voor iedereen een beetje uitproberen. Ronald I wist bij een veiling enkele kaartjes te winnen, waarbij het niveau van de spelers in diverse staten kon worden aangepast.   Lody had de pech dat op die kaartjes juist de partij van Ronald I naar boven ging en die van hem omlaag. De rest van het spel had Lody nodig om deze klap te boven te komen. Rutger zorgde vooral voor veel uitgaven uit de partijkas en wist langzaam in het spoor van Ronald I te komen. Na drie rondes was het echter al te laat geworden om door te spelen. Dus werd een fictieve eindstand bepaald. Eindstand: Ronald I 205, Rutger 183, Lody 163. Rutger was aan het inlopen op Ronald I en had zich voor de komende twee staten een goede positie verworven. Dat had hem wel veel geld gekost. Lody was bezig met een langere termijnplanning. Het spel was inmiddels een stuk duidelijker geworden en zal een volgende keer sneller gespeeld kunnen worden. Tevens zal het effect van de kaartjes minder dramatisch zijn als er meerdere spelers meedoen, waardoor ook vaker coalities mogelijk zullen zijn. Een heel interessant spel met veel potentie. Binnenkort weer !

Spellensessies overzicht


11 december 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Rutger, Sandra, Arthur, Lody, Caroline, Jeroen, Monique en Ronald I. Sandra was er al vroeg en toen Jeroen en Monique na het eten ook aankwamen kon direct met een kort spelletje Grand Prix worden begonnen. Ondertussen kwam en ook Caroline en Lody binnen. Monique ging als een speer en had telkens een zeer goede auto. Ronald I kon echter goed volgen en scoorde telkens maar een paar punten minder. Jeroen was niet vooruit te branden en kreeg geen goede auto's bij elkaar. Een goede tussensprint van Ronald I was voor hem voldoende om de overwinning te pakken. Sandra wist Jeroen nog net voor te blijven. Eindstand: Ronald I 75, Monique 62, Sandra 38, Jeroen 35. Net toen het spel afgelopen was, arriveerde ook Rutger. Er werd besloten in twee groepen te splitsen. Rutger wilde graag Kohle, Kies & Knete spelen, terwijl Ronald I graag die Hšndler wilde spelen. Monique en Sandra gingen met Rutger mee en Lody en Caroline zouden die Hšndler uitleggen. Voor Jeroen was dit spel nieuw. Het bleek voor Lody en Caroline toch niet helemaal mee te vallen om het spel goed te herinneren, dus de spelregels waren noodzakelijk. Ondertussen kwam toch ook Arthur nog binnen. Hij had het nieuwe Lord of the Rings Top Trumps meegenomen, dus Ronald I en Jeroen probeerden dat even uit. Er werd direct toegevoegd dat de naam van het karakter moest worden genoemd, alvorens de beslissing over de categorie werd genomen.  Jeroen zette een goede serie neer, maar maakte toen toch een foutje.  Ronald I nam het over en maakte een nog veel langere serie. Ondertussen lazen Lody en Caroline de spelregels van die Hšndler en konden het spel uitleggen. Arthur voegde zich bij de anderen, maar die waren reeds begonnen. Hij nam even plaats achter de computer om Medal of Honor te spelen. Ondanks alle onderbrekingen verliep die Hšndler toch goed. Ronald I bleef telkens enigszins achter en kon zich de status van de anderen niet veroorloven. Caroline had een goede start, maar wist zich slechts met moeite staande te houden, zodat Jeroen en Lody langszij konden komen. Lody moest uiteindelijk toch afhaken en de beslissing viel uiteindelijk op het overgebleven geld. Daar had Jeroen iets meer van dan Caroline, waardoor hij tot zijn verrassing het spel wist te winnen. Hij kon niet aangeven waar hij de winst nu had gepakt. Een interessant spel waar je maar weinig over hoort. Ondertussen was Sandra vertrokken en speelden de anderen nog een spelletje Alexandros met Arthur, een spel uit de Winning Moves serie, dat mogelijk ook bij Identity Games zal verschijnen. Het spel is wat onoverzichtelijker dan de andere spellen in de serie, waardoor het misschien wat te lastig voor de serie is. Voor spellenliefhebbers is het echter een prima spel. Afwachten dus. Volgende week bij Jeroen en Monique in Hoofddorp, waar ontwerper Sjaak Griffioen op bezoek komt.

Spellensessies overzicht


4 december 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Seb, Leonie, Lody, Caroline, Jeroen, Monique en Ronald I. Vanwege Sinterklaas had iedereen ťťn of meerdere cadeautjes meegenomen. Seb en Leonie hadden deze onderweg in de auto nog snel ingepakt. Van tevoren was er niet echt iets afgesproken, maar er werd voorgesteld om er het Sinterklaasspel mee te spelen. In drie rondes werden de cadeau's zo verdeeld onder de spelers door middel van een dobbelsteen en later ook door aktiekaartjes. In de eerste ronde blijven alle pakjes nog ingepakt, maar later worden er steeds meer uitgepakt. In de eerste ronde kreeg Leonie eigenlijk niets, maar in de tweede ronde mocht ze een plaatsje doorschuiven en had toen ineens erg veel pakjes. De meest gewilde pakjes waren een Silly Mug en lampjes voor in de tuin. Toen de derde ronde was afgelopen, had gelukkig iedereen wat pakjes over. Dat varieerde van 2 tot 6 per persoon. Maar het ging vooral om de gezelligheid.

Voordat Seb en Leonie er waren werd nog snel een spelletje Kraut & RŁben gespeeld. Voor Lody en Caroline was dat nieuw. Eindstand: Jeroen 25, Lody 12, Ronald I 10, Caroline 10. Nadat Seb en Leonie waren vertrokken werd er nog Igel ńrgern gespeeld. Opnieuw was dit nieuw voor Lody en Caroline. Ronald I leek erg slecht te gaan, maar hij verzamelde drie van zijn stenen in de tweede rij. Alleen Jeroen was door nog als stoorzender aanwezig. Omdat Jeroen al twee stenen binnen had, werd hij door de anderen daar tegengewerkt. Ook Caroline had er al twee binnen. Jeroen werd net op tijd door Lody geblokkeerd, want hij gooide daarna precies voldoen. De beurt daarna gooide hij niet het juiste aantal ogen. Toen kreeg Ronald I de kans om te winnen. Hij moest een 1 of een 2 gooien en daarin slaagde hij. Tot zijn vreugde wist Ronald I zo als eerste zijn derde egel aan de finish te brengen. Eindstand: Ronald I 3, Jeroen 2, Caroline 2, Lody 2, Monique 1. Een paar lichte spelletjes dus deze avond, maar verder heel gezellig, met de nodige chocoladeletters, speculaaspoppen en warme chocolademelk. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel.

Spellensessies overzicht


27 november 2003

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Spelers: Leonie, Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Koen en Ronald I. Toen Ronald I arriveerde was de journaliste die deze avond langs zou komen al aanwezig. Er werden diverse vragen beantwoord over spellen en er ging een wereld voor haar open. Na een klein half uurtje werd besloten te gaan spelen. De journaliste volgde alles op de achtergrond. Ronald I had het prototype van Colony meegenomen. Een spel over mierenhopen van Joker Gamez. De spelers beschikken over een mierenhoop, 2 werksters en 2 soldaten. Met behulp van voedselpunten kunnen nieuwe eenheden worden gemaakt. Het is de bedoeling om lijnen van werksters te vormen naar voedsel op het bord en deze te transporteren naar het mierennest. Het doel van het spel is om een bepaalde hoeveelheid voedselpunten te verzamelen. Jeroen en Caroline schoven aan en Ronald I verzorgde de uitleg. Toch moesten er regelmatig nog regels worden opgezocht en waren er dingen onduidelijk. Het prototype zag er mooi en verzorgd uit. Caroline haalde als eerste voedsel binnen, gevolgd door Jeroen. Ronald I gooide laag en kwam punten te kort om zijn voedsel te bereiken. Daar maakte Jeroen gebruik van en blokkeerde Ronald I. Ronald I zette zijn soldaten in, maar bleef laag gooien en hij liep veel slachtoffers op. Met een beetje geluk viel en voedsel in de buurt en kon hij nog wat extra voedselpunten binnen. Daarmee financierde hij enkele soldaten om de weg naar zijn voedsel vrij te maken. Het spel wordt gedomineerd door een drietal geluksfactoren: 1) het aantal aktiepunten per beurt wordt bepaald door 5 dobbelstenen, 2) de gevechten worden uitgevoerd met dobbelstenen, 3) de plek van nieuw voedsel wordt bepaald door dobbelstenen. Dat vonden de spelers toch wat te veel en na een uur of twee hielden ze het voor gezien. Op dat moment stond Jeroen voor met 220 punten tegen 125 voor Ronald I en 100 voor Caroline. Er zaten leuke elementen in het spel en er moet zeker wat te maken zijn. Later bleken nog diverse regels niet goed geÔnterpreteerd te zijn, waardoor het spel langer duurde dan verwacht en de geluksfactor van grotere invloed was. Er zal nog een sessie moeten volgen voor een definitief oordeel. De spelers waren nu gematigd positief. Ondertussen was ook de fotograaf aangekomen, die een heleboel plaatjes schoot van de spelende spelers. De avond werd afgesloten met King me van de Italiaanse uitgever daVinci Games.  In King me strijden diverse edelen om een hoge positie in het paleis. Het paleis heeft niveau's van 0 t/m 5 en de troon van de koning ter waarde van 10 punten. Op elke niveau mogen 4 edelen staan en op de troon uiteraard maar 1. De spelers krijgen een opdrachtkaartje met een aantal edelen daarop. Deze edelen zullen punten scoren voor de spelers. Om beurten mogen edelen in het paleis worden gezet en vervolgens worden verplaatst. Zodra een edele de troon bestijgt moeten de spelers stemmen of hij koning mag worden. Iedere speler beschikt over 2 negatieve stemmen en 1 positieve. De negatieve stemmen zijn eenmalig bruikbaar. Als iedereen zijn positieve stem inzet, wordt hij koning en worden punten gescoord. Dit zou zo 3 rondes doorgaan. Voor Jeroen en Ronald I was het eerst niet duidelijk dat iedereen dan nieuwe kaartjes zou krijgen en ze werden daardoor onaangenaam verrast. In de tweede ronde maakte Jeroen een gigantische sprong voorwaarts en stond aan de leiding. In de derde ronde bracht hij heel snel een edele naar de troon. De andere spelers verwachtten allemaal dat iemand anders wel tegen zou stemmen, maar helaas was niemand daartoe bereid. Daarmee kwam de score van Jeroen niet meer in gevaar. Eindstand: Jeroen 70, Caroline 66, Lody 65, Koen 64, Ronald I 60, Leonie 57. Volgende week bij Jeroen en Monique. Iedereen neemt dan een Sinterklaas cadeautje mee.

(27K)

Prototype van Colony

Spellensessies overzicht


20 november 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Seb, Leonie, Lody, Caroline, Jeroen, Sandra en Ronald I. Monique was een avondje weg, maar zij werd vervangen door Sandra. De groep werd in 3 en 4 spelers gesplitst. Ronald I had Dungeons & Dragons voorbereid en Sandra, Lody en Jeroen waren gewillige slachtoffers. Jeroen nam 2 helden voor zijn rekening, zodat het eerste avontuur kon beginnen. De regels bleken niet zo moeilijk, maar het was eerst even aftasten wat de mogelijkheden van de helden waren. Het scenario was er dan ook op gericht om deze akties te leren kennen en er waren dan ook weinig monsters en valstrikken. Het was dan ook geen verrassing dat de helden hun opdracht wisten te vervullen. Het spel had de spelers aangenaam verrast en het zal dan ook vaker op tafel komen. Het lijkt erg op het oude Heroquest, maar dan in een nieuw jasje. Even leek het toch mis te gaan voor de helden. KerkerMeester Ronald I zette zijn monsters in groepjes in en zij wisten Mialee (Sandra) te doden. Gelukkig kon Jozan (Jeroen) haar nog redden met een spreuk, terwijl strijder Regdar (Lody) de monsters versloeg. Aan de andere tafel werd Maya gespeeld. Nu kon er gewisseld worden. Seb en Jeroen wisselden van tafel. Aan de ene tafel werden bosbranden geblust met Feurio, terwijl aan de andere tafel vraag en aanbod werden samengebracht in Logistico. Leonie wilde dit graag spelen, waarschijnlijk omdat ze er nogal goed in is. Ze moest helaas met lede ogen toezien dat zowel Caroline, die het nog nooit eerder had gespeeld, als Jeroen haar voor bleven in de eindscore. 

(15K) (15K)

Ronald I en Lody bij Feurio | KerkerMeester Ronald I aan zet

Bij Feurio werd gespeeld met de brandlaan regel voor gevorderden. Voor Lody en Seb was het de eerste keer. Sandra was de enige die ťťn groot gebied wist te maken, door vooral Ronald I tegen te werken. En dat had succes. Eindstand: Sandra 35, Lody 27, Ronald I 22, Seb 19. Er werd direct om een revanche gevraagd. Dit keer was het erg spannend. Alleen Lody kon het niet bijbenen. De anderen streden tot de laatste zet om de overwinning, die uiteindelijk door Seb en Ronald I werd gedeeld. Eindstand: Seb 33, Ronald I 33, Sandra 32 en Lody 12. Seb en Leonie gingen naar huis. Lody, Ronald I en Sandra speelden snel nog een spelletje Nanuuk. Het spel verliep een beetje tam en er werd de eskimo's weinig in de weg gelegd. Pas tegen het einde werd het een klein beetje spannend. Ronald I zag over het hoofd dat Sandra al een hulpje had en verspeelde daardoor zijn kans op de overwinning. Hij was op weg naar het laatste hulpje, maar dat bleek niet meer nodig. Lody wist niet meer bij een iglo te komen en werd zo laatste. Eindstand: Sandra 15, Ronald I 13, Lody 12. Er zit meer in het spel dan er nu uit kwam. Voordat iedereen naar huis ging, toch nog even een ronde Top Race. Voor Lody was dit nieuw, maar dat was niet te merken. Met overmacht wist hij het spel te winnen. Eindstand: Lody 510.000, Jeroen 410.000, Sandra 390.000, Ronald I 310.000. Jeroen had goede kansen op de overwinning, maar hij werd door een speciale kaart gedwarsboomd. De avond was weer voorbij gevlogen. Volgende week naar Lody en Caroline.

(17K)

een overzicht van de woonkamer

Spellensessies overzicht


13 november 2003

Locatie: bij Seb en Leonie in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Seb, Leonie, Lody, Caroline, Jeroen, Monique, Susan en Ronald I. Jeroen en Monique waren er nog niet, dus stelde Leonie voor om Filthy Rich te gaan spelen met z'n vijven. Op dat moment kwamen Jeroen en Monique binnen, dus werd de groep gesplitst. Ronald I sloot zich aan bij Jeroen en Monique om Pirate's Cove te spelen. De anderen kozen voor Filthy Rich. Op dat moment kwam Susan ook opdagen en zij koos ook voor Filthy Rich. Pirate's Cove is een nieuwe uitvoering van Piratenbucht. Naast enkele cosmetische aanpassingen, is het spel zelf ook op enkele details aangepast. En eigenlijk alleen maar ten goede. Leuke aanpassingen, goede details. Top. Monique kreeg het in het begin zwaar te verduren en zag haar schip diverse malen zinken. Toch was ze nog niet kansloos en kwam weer snel terug in het spel. Jeroen en Ronald I zorgden beiden voor een sterk schip en gingen de strijd aan. In de laatste beurt probeerden beiden nog naar schateiland te komen en de piraat te verslaan. Dat lukte, maar daardoor werden de punten gedeeld. Met de verzamelde kaartjes wist Ronald I nu net de overwinning te pakken. Eindstand: Ronald I 32, Monique 31, Jeroen 30.  Jeroen had ook Fresh Fish meegenomen. Voor Ronald I was dit nieuw. In een groeiende stad proberen de spelers een aantal bedrijven te bouwen die op zo kort mogelijke afstand van de fabrieken moeten komen te liggen. In je beurt kun je een stuk land claimen of een gebouwenkaartje nemen. Als dit een bedrijf is, dan wordt het geveild. Is het een ander gebouw, dan moet het gebouwd worden op een geclaimde locatie. Daarbij moet al het vrije terrein bereikbaar blijven. En deze laatste eis deed Ronald I de das om. Hij moest een met een veiling verkregen bedrijf op een veel grotere afstand bouwen dan gepland, omdat de andere locatie niet was toegestaan. Dat was duidelijk in de eindstand te merken. Eindstand: Jeroen 5+1+2+1-10=-1, Monique 3+1+2+3-8=1, Ronald I 9+7+10+3-10=19. Volgende keer beter ! Een interessant spel. Er werd nog even nagekletst, maar niet meer gespeeld. Volgende week bij Jeroen en Monique. Sandra zal dan ook aanwezig zijn, omdat ze weer in de buurt werkt.

Spellensessies overzicht


11 november 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 18.00u. Spelers: Sandra en Ronald I. Sandra kwam een hapje eten omdat ze toch in de buurt was. Na het eten was er gelegenheid om de nieuwe spellen uit Essen en Eindhoven te bekijken. Sandra kende Feurio! nog niet. Ronald I verzorgde de uitleg en er kon worden begonnen. Het was voor Sandra nog even lastig inschatten wat handig was, maar na enkele zetten werd dat duidelijk. De bosbrand begon heel heftig en sloeg flink om zich heen, pas tegen het einde van het spel doofde de brand wat en kregen de brandweerlieden het rustiger. Eindstand: Ronald I 84, Sandra 75. Beiden hadden een groot gebied van respectievelijk 50 en 52 punten, maar vooral het op ťťn na grootste gebied van Ronald I gaf hem zijn voorsprong. Het spel was prima bevallen. Er werd nog even gekeken naar Zwergen Ziehen, maar het spelbord was verkeerd gelijmd en daardoor onbruikbaar. Ook het nieuwe Lord of the Rings Labyrinth gaf problemen. Op enkele plaatsen schuiven de kaartjes amper tussen de vaste kaartjes door, wat veel van het speelplezier wegneemt. Tevens zijn de gangen niet echt duidelijk zichtbaar. Jammer, want het spel ziet er verder prachtig uit. Het spel werd dan ook niet afgemaakt. Flaschenteufel bleek bij 2 spelers enkele speciale regels te hebben, dus werd deze ook maar even terzijde gelegd. Er werd gewoon nog wat gekletst over spellen en Spelmagazijn, maar om 21.15u moest ze toch echt huiswaarts keren, want Den Bosch is niet echt naast de deur.

Spellensessies overzicht


6 november 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Caroline, Lody, Leonie, Seb, Monique, Jeroen en Ronald I. Jeroen was later, dus werd er een spel voor 6 gezocht. Uit de stapel nieuwe aanwinsten werd Teufel Teufel gekozen. Monique verzorgde aan de hand van het boekje de uitleg. De spelers proberen zes zieltjes te verzamelen en zonder de duivel het spel te verlaten. In het begin was het een beetje aftasten, maar later werd duidelijk dat er toch wel iets gestuurd kon worden aan het spel. Caroline lag ineens op kop en Ronald I zag niet dat hij er iets aan kon doen. Zij was als eerste uit het spel. Ronald I kon haar echter nog volgen en aangezien niemand zijn beurt wilde opofferen om het spel te rekken, bleven de anderen op het bord achter en verloren. Eindstand: Winnaars: Caroline, Ronald I. Verliezers: Leonie -1, Lody -2, Seb -2, Monique -3. Een grappig spelletje voor af en toe. Een andere nieuwe aanwinst was Die Kette von Saba. Ronald I liep snel door de regels en verzorgde de uitleg. Na de eerste ronde werd nog een klein foutje ontdekt, maar daarna verliep het spel soepel. De spelers proberen de halsketting van Saba opnieuw samen te stellen. Deze moet aan een aantal eisen voldoen. Telkens moeten de spelers een edelsteen veilen en degene die de steen koopt, mag deze in de ketting hangen of op handen nemen. Als een edelsteen in de ketting wordt gehangen, levert deze geld op. Hoe later in het spel, hoe groter de kans dat deze meer oplevert, maar hoe groter ook de kans dat deze niet meer geplaatst kan worden.  Ronald I zat direct met 2 onplaatsbare stenen opgezadeld en was gedoemd te verliezen. Met 6 spelers zijn er te weinig mogelijkheden om daar wat aan te veranderen. Caroline was goed in vorm en won ook dit spel. Eindstand: Caroline 79.000, Leonie 74.000, Monique 71.000, Seb 67.000, Lody 56.000, Ronald I 47.000. Duidelijk een spel waar de dames beter in zijn. Maar ook een spel waar meer in zit en die dus vaker op tafel moet komen. Waarschijnlijk komt het beter tot zijn recht met iets minder spelers. Inmiddels was Jeroen thuisgekomen en gingen Seb en Leonie naar huis. Er was nog wel tijd voor een korte afsluiter: Der Ausreisser. Lody en Caroline kenden het spel nog niet. Ronald I verzorgde de uitleg en vertelde duidelijk drie keer dat er eerst een kaart gepakt moest worden en daarna gespeeld. Toen Caroline aan de beurt was, vergat ze het bijna, maar werd gered door Monique. Lody moest nog lachen. Maar toen hij zelf aan de beurt was, vergat hij het ook tot genoegen van de andere spelers. Het was duidelijk dat het spel ondanks de grote geluksfactor toch wat meer in zich heeft, want de beginnende wielrenners werden al snel op achterstand gezet. Nu had Lody wel erg veel pech met tegenwind. Ronald I pakte op tijd de kop en wist als eerste te finishen. Als Jeroen nog aan de beurt zou zijn geweest, dan had hij de kop nog kunnen overnemen, maar gelukkig pakte Monique de laatste kaart. Eindstand: Ronald I, Jeroen +0, Monique +3, Caroline +7, Lody +28. Volgende week weer bij Seb en Leonie.

Spellensessies overzicht


21 oktober 2003

Locatie: bij Ezra in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Lody, Ezra, Rutger en Ronald I. Een avond speciaal gericht op Mare Nostrum. Bijna iedereen had het spel een klein beetje voorbereid en Ronald I verzorgde nog even een korte uitleg. Daarna kon het spel beginnen. Het begon allemaal zeer tam en iedereen bouwde voorzichtig zijn positie op. Ezra kon als eerste een held/wereldwonder kopen, al snel gevolgd door Ronald I. Ronald I had een goede handelspositie opgebouwd en als handelsmeester kon hij steeds bepalen hoeveel kaarten er gehandeld werden. Hij kon dan ook snel een tweede held/wereldwonder kopen en het werd lastig om hem aan te vallen. Ezra probeerde het ťťn keer, maar gaf het toen op. Toen Ronald I uiteindelijk zijn vierde held/wereldwonder kon kopen, waren er in totaal nog een tweetal schermutselingen geweest. Het spel liep zo met een sisser af. Daarmee bleven de spelers met een gemengd gevoel achter. Was dit het nu ? Er waren bijna geen gevechten geweest, de opbouwfase duurde erg lang en ineens was het spel afgelopen. Rutger wist trouwens met belastingen bijna de piramides te bouwen. Nu echter iedereen weet wat er zoal speelt, zal het een volgende keer toch spannender worden. Toch was het een zeer geslaagde avond. Eindstand: Ronald I 4, Rutger 3, Ezra 2, Lody 1, Jeroen 1.

Spellensessies overzicht


18 oktober 2003

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Lody, Willem, Rutger en Ronald I. Willem en Rutger wilden graag Roads & Boats spelen. Ronald I sloot zich graag aan en als vierde werd Lody bereid gevonden. Hij kende het spel nog niet, dus verzorgde Willem de uitleg. Er werd gekozen voor een scenario met 2 ervaren spelers en 2 onervaren spelers. Ronald I schoof zich als onervaren speler naar voren. Dat kon natuurlijk nooit goed gaan. Bij winst zou het komen, omdat hij toch niet zo onervaren was en bij verlies zou hij slecht gespeeld hebben. Er bleek ook een nadeel aan de positie voor onervaren spelers te zitten. Fuel moest gehaald worden uit een Coal Burner, omdat er niet echt toegang tot zee was en tevens waren de spelers daardoor beperkt tot 5 transporters in plaats van 8. Toch ging Ronald I erg goed van start, maar zoals wel vaker kreeg hij een dip in de voortgang. De fuel productie liep niet lekker en zijn tweede mijn liet te lang op zich wachten. Hij bouwde maar wat vlotten om samen met Willem olieplatforms te activeren. Het middenspel werd erg spannend. Samen met Lody zorgde Ronald I voor vrachtwagens en langzaam kwam alles op gang. Toen het spel bijna af was, viel Ronald I met een vrachtwagen bij Lody binnen en pikte 3 munten en 1 goud in. Lody was meteen kansloos, terwijl hij tot op dat moment als beginnende speler nog aardig had weten mee te komen. Rutger liep voorop met 4 aandelen, Ronald I en Willem haalden er allebei 3. Door de munten die Ronald I had gestolen, kreeg hij 130 punten in de schoot geworpen. Deze munten kon hij helaas niet ombouwen tot een aandeel, omdat Lody hem tussen muren had opgesloten.   Rutger wist 4 punten meer te halen met het wereldwonder dan Ronald I en pakte daarmee de winst. Eindstand: Rutger (480+40+20+41=) 581, Ronald I (360+120+60+37=) 577, Willem (360+40+40+35=) 475, Lody (0+40+20+14=) 74. Ondanks de streek van Ronald I had Lody zich prima vermaakt met het spel en gaat het volgende keer zeker een stuk beter doen. Het spel had bijna 6 uur geduurd en dus was het de hoogste tijd om het bed in te duiken.

(44K)

Rutger blauw, Willem groen, Ronald I geel, Lody rood

Spellensessies overzicht


16 oktober 2003

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Lody, Caroline, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Er werd gesplitst in twee groepen. Lody, Caroline, Seb en Leonie speelden Demarrage, terwijl de anderen zich op (spel van de maand) Keythedral stortten. Jeroen was goed in vorm en wist bergen grondstoffen binnen te halen. Soms wel meer dan Ronald I en Monique samen. Het werd daardoor een walk-over. Ronald I probeerde tevergeefs op allerlei manieren Monique nog voor te blijven, maar dat lukte niet. Eindstand: Jeroen 27, Monique 11, Ronald I 8. Voor Monique was het de eerste keer en ze had zich prima met het spel vermaakt.  De avond werd afgesloten met een spelletje Cluedo: Het kaartspel. Een nieuw spel van Identity Games gebaseerd op het bordspel Cluedo. Ronald I ging als een speer van start, maar liep toen tegen wat pech op. De kaarten die hij trok kon hij niet echt gebruiken en als hij kaarten van anderen mocht trekken, dan trok hij kaarten die hij al had gezien. Daarop was verder geen invloed uit te oefenen. Toch kwam hij al dichtbij de oplossing. Jeroen besloot daarom de gok te wagen en raadde het antwoord goed. Zijn tweede overwinning deze avond. Volgende week geen spellensessie op donderdag ivm Spiel in Essen. De week daarna weer naar Seb en Leonie.

Spellensessies overzicht


14 oktober 2003

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Rutger en Ronald I. Ronald I had A Game of Thrones meegenomen en verzorgde de uitleg. Een aantal aspecten kwam echter niet zo goed naar voren en tijdens de eerste twee beurten was er dan ook de nodige onduidelijkheid bij de andere spelers. Er werd nog even overwogen om opnieuw te beginnen, maar uiteindelijk werd er toch doorgespeeld. Rutger verloor bijna direct zijn vloten en was op het land aangewezen. Jeroen besloot niet door te drukken, maar koos ervoor om het Ronald I lastig te maken. Daardoor kwam Rutger er weer enigszins bovenop en ontstond een spannende strijd. Ronald I gaf echter aan dat hij kon gaan winnen, maar dat gevaar werd niet serieus genomen, omdat niet duidelijk was, dat het spel dan direct af was en niet werd verder gespeeld. Er werd dus besloten een beurt door te spelen. Dat maakte verder niets uit, omdat Ronald I daarmee alsnog de winst kon pakken.  Het verlies van de anderen was echter in de eerste beurten al gemaakt. Opnieuw liet het spel gemengde gevoelens achter. Een groot potentieel, maar toch te veel onverwachte zaken. Daarnaast had Rutger niet veel kunnen doen om zijn vloot te redden en daarmee lijkt het spel niet gebalanceerd genoeg. Er zou een mogelijkheid moeten zijn om toch weer een vloot te krijgen, ondanks dat alle aangrenzende zeeŽn bezet zijn. Hoewel het al laat was, toch nog snel een spelletje Zeepkistenrace. Jeroen verzorgde de uitleg. Ronald I won de eerste race, maar daarna ging het erg wisselend. Aan het eind van het spel had iedereen 6 punten vergaard en werd de overwinning gedeeld. Een grappig klein snel kaartspelletje, leuk als afsluiter, maar niet veel meer. De kaarten zijn helaas snel aan slijtage onderhevig. 

 

Spellensessies overzicht


12 oktober 2003

Locatie: bij Niek en Tanya in Eindhoven vanaf 12.00u. Spelers: Niek, Tanya en Ronald I. Ronald I had A Game of Thrones meegenomen, dus dit nieuwe spel moest direct worden uitgeprobeerd. Ronald I had de regels doorgenomen en zorgde voor de uitleg. In dit veroveringsspel proberen de spelers zoveel mogelijk steden en burchten te veroveren in de 10 beurten die het spel duurt. Elke eenheid krijgt door middel van fiches elke beurt een order en de hoeveelheid legers is begrenst door de bevoorrading die je in handen hebt. Niek wist al snel de vloot van Tanya uit te schakelen, waardoor ze het erg moeilijk kreeg. Ronald I besloot daarop zijn aanval op Tanya te staken en Niek aan te vallen. Niek was echter sterker en aan het begin van beurt 6 was het duidelijk dat hij de winst zou pakken. Er werd besloten niet verder te spelen, omdat het spel al lang genoeg had geduurd. Het verlies van de vloten van Tanya bleek te zwaar te hebben meegewogen. Eindstand na beurt 5: Niek 7, Ronald I 5, Tanya 3. Het spel liet gemengde gevoelens achter, maar is zeker nog een poging waard. Tanya verzorgde een heerlijke maaltijd, terwijl Ronald I en Niek de spellenkast doornamen. Na het eten was er nog wel tijd voor een spelletje Keythedral. Dit was nieuw voor Niek en Tanya. Dat was tijdens het spel echter niet te merken.  Vooral Niek had goed in de gaten hoe hij veel inkomsten kon verkrijgen. De laatste kerkstoel ging naar Tanya, die daarmee de winst pakte, terwijl ze het hele spel achteraan leek te bungelen. Eindstand: Tanya 17, Niek 15, Ronald I 14. De dag was helaas alweer voorbij.

(26K)

A Game of Thrones

Spellensessies overzicht


9 oktober 2003

Locatie: bij Lody en Caroline in Sassenheim vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Lody, Caroline, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Ronald I had het prototype van Colony, een mierenspel van Joker Gamez meegenomen, maar er werd toch voor iets anders gekozen. Jeroen had Keythedral meegenomen, een spel dat gebombardeerd is tot spel van de maand en in oktober zo vaak mogelijk gespeeld gaat worden. Lody en Ronald I schoven aan. De anderen speelden Chinatown. Seb moest daar strijden tegen de drie dames en moest al snel het onderspit delven. Hij wist alleen Leonie voor te blijven. Jeroen en Ronald I hadden Keythedral al vaker gespeeld, voor Lody was het nieuw. Na de uitleg bleef het nog enigszins vaag, maar toen viel langzaam het kwartje, eh... de tien eurocent. Jeroen kon al snel veel hutten opwaarderen naar huizen en zorgde elke beurt voor veel inkomsten. Ronald I wist enigszins bij te blijven, maar had toch enkele slechte rondes. Lody had erg wisselende inkomsten. Jeroen wisselde al snel grondstoffen in voor de duurdere grondstoffen, terwijl Ronald I gewoon de eenvoudige stoelen in de kerk wist te bouwen. De keuze van Jeroen was niet zo goed geweest, want de duurdere stoelen hadden andere grondstoffen nodig. Ronald I maakte daar handig gebruik van en ondanks de mindere grondstoffen inkomsten wist hij zo toch Jeroen achter zich te laten. Eindstand: Ronald I 20, Jeroen 17, Lody 9. Seb en Leonie keerden huiswaarts en Lody moest zich met de kinderen bezighouden. De anderen wilden nog wel een kort spelletje spelen. Jeroen werd echter eerst even beziggehouden met een kleuterspelletje met muziek. Hij werd er zo door gegrepen dat hij zo naar de winkel wilde om het te gaan kopen. Monique wist het nog op een foto vast te leggen. Caroline kwam aanzetten met Land Unter en iedereen zag dat wel zitten. Met behulp van de spelregels werd het geheugen weer opgefrist. De kaartenverdeling was behoorlijk extreem. Caroline begon met 1 reddingsboei, terwijl Monique er met 7 begon. De heren begonnen elk met 4. Caroline en Jeroen werden in het eerste spel uitgeschakeld, terwijl Ronald I met moeite zijn hoofd boven water hield. Daarna begon de opmars van Ronald I. Jeroen had blijkbaar niet veel gehad aan de vele zwemtrainingen, want de eerste 3 rondes wist hij niet te overleven. Dat hij de laatste ronde met overmacht won maakte niets meer uit, behalve dat hij uiteindelijk nog Monique wist in te halen. Eindstand: Ronald I (1+4+4+0=) 9, Caroline (-1+3+5-1=) 6, Jeroen (-1-1-1+7=) 4, Monique (6-1-1-1=) 3. Er werd nog even nagekletst over de Spellenpret dagen, maar toen was het echt tijd om naar huis te gaan. Volgende week bij Ronald I in de Kwakel.

Spellensessies overzicht


2 oktober 2003

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Lody, Caroline, Seb, Leonie, Monique en Ronald I. Er werd gesplitst in twee groepen. Aan de ene tafel Leeuwenhart en aan de andere tafel Carolus Magnus. Ronald I moest diep in zijn geheugen graven om Carolus Magnus aan Lody en Monique uit te leggen. Het spel begon enigszins aarzelend en Ronald I gaf nog af en toe wat aanwijzingen. Toen het mechanisme enigszins duidelijk werd begon het stevige denk- en telwerk. Iedereen moest zijn uiterste best doen om het spel niet te verliezen en daarnaast ook nog pogingen te wagen om de winst zelf te grijpen. De dobbelsteenworpen voor het aanvullen van de blokjes zouden daarbij cruciaal zijn. Ronald I stond op kop, vlak daarop gevolgd door Lody. Door een juiste timing wist Lody een groot gebied van Ronald I over te nemen en daarbij de winst te pakken. Ronald I viel terug naar de laatste plaats, waardoor Monique met een glimlach toch nog tweede werd.  Eindstand: Lody 8, Monique 4, Ronald I 3. Een uiterst interessant spel, waarbij een kleine variant nodig is om de geluksfactor enigszins te verlagen. Seb en Leonie gingen naar huis en de anderen speelden nog een spelletje Drachendelta. Ronald I gebruikte weer zijn beproefde tactiek om langs de buitenkant te gaan. Hij was flink opgeschoten, maar maakte een stomme fout, door een plank op een volbezette steen te proberen te leggen. Hij moest weer helemaal opnieuw beginnen. De anderen kwamen echter akelig dichtbij de finish, dus moest er een keus gemaakt worden wie er geblokkeerd zou worden. De keus viel op Caroline, waardoor Jeroen stiekem de winst kon grijpen. De avond was alweer ten einde. Er werd nog nagekletst over diverse spellen en het naderende Essen. Volgende keer weer in Sassenheim.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2003