Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2002.1

Titel (5K) Spellensessies 2002.1

MenuUpdateEmailInfo

23 maart 2002

Locatie: bij Rutger in Uithoorn vanaf 12.00u. Spelers: Jeroen,  Monique ('s avonds), Seb, Leonie, Arjo, Yvonne, Willem, Rutger en Ronald I. Ronald I, Rutger en Willem waren als eerste aanwezig. In afwachting van Jeroen, Arjo en Yvonne werd snel een spelletje Ausreisser gespeeld. Het duurde tot halverwege de race voordat Rutger moest afhaken. Willem lag en kop en Ronald I kon moeiteloos volgen. Hij had echter niet de kracht om de kop over te nemen. Het was Willem die juichend over de finish ging. Rutger eindigde op 17 minuten achterstand. Er was nog tijd voor een revanche. Deze was een prooi voor Ronald I, die op een gegeven moment zelfs 3 x 50km/u en 2 x 49km/u in zijn handen had. Rutger kon nog het langste volgen en eindigde op 8 minuten. Willem had maar liefst 27 minuten achterstand. Jeroen arriveerde met Arjo en Yvonne en Ronald I begon met het uitleggen van Top Race. Toen hij bijna klaar was, kwamen ook Seb en Leonie al, die pas rond twee uur zouden komen. Ronald I besloot niet mee te doen met Top Race, zodat iedereen kon spelen. Hij stelde voor om Demarrage met Seb en Leonie te spelen. Na een korte uitleg begon een niet al te lange race. Bij de start werd er door iedereen erg slecht gegooid, waarna Seb al snel besloot flink met krachten te smijten. Hij trok het hele peloton uit elkaar en alleen Leonie kon met 1 renner een beetje meekomen. Ronald I formeerde een achtervolgend groepje, maar hij bleef waardeloos gooien, waardoor het helemaal uit elkaar viel. Leonie kreeg inmiddels ook enige lijn in haar ploeg, maar het was Seb die als eerste de berg over was. Ronald I begon nu ook zijn krachten aan te spreken en kreeg 2 van zijn renners bij de kop, waar ook Leonie aansloot. Seb zat er een beetje doorheen en moest met lede ogen toezien hoe zijn renners een voor een werden gepasseerd. Toen ook de eindsprint nog misliep, was zijn nederlaag een feit. Leonie won glansrijk en Ronald I behaalde ondanks 2 renners die de finish bijna niet haalden toch nog een tweede plaats. Eindstand: Leonie 129, Ronald I 116, Seb 96. De timing was perfect, want de anderen waren ook net klaar met Top Race. Willem, Arjo, Rutger en Ronald I gingen voor een spelletje Puerto Rico, terwijl de anderen zich in Java inleefden. Voor Willem en Arjo was het spel nieuw en de eerste paar beurten was het dan ook even aftasten. Rutger koos voor de investeringsstrategie, maar hij vergat daarbij dat er ook geproduceerd moest worden. Ronald I bouwde aan een prachtige stad en zorgde daarnaast ook nog voor de nodige productie. Toen Rutger de burgemeester weer eens langs liet komen, zorgde Willem ervoor dat het schip niet meer gevuld kon worden en hij dacht de overwinning in zijn zak te hebben. Toch was het Ronald I die hem nog passeerde. Eindstand: Ronald I 36 (23+13+0), Willem 33 (21+12+0), Arjo 32 (18+14+0), Rutger 24 (17+7+0). Het spel oogstte veel waardering bij de spelers. (Bij het nalezen van de regels bleek er nog een klein foutje gemaakt te zijn bij het gebruik van de opzichter. De extra productie van de opzichter geschiedt pas nadat iedereen heeft geproduceerd in plaats van vooraf. Volgende keer dus even op letten).  Aangezien de Javaspelers nog bezig waren, werd tot een kort spelletje Ave Caesar besloten. Het spel is snel uit te leggen en te spelen. Eindstand: 1) Arjo, 2) Rutger, 3) Ronald I, 4) Willem. Een revanche was mogelijk in de tweede race. Arjo lag weer goed op kop, maar had alleen nog maar zessen. Daardoor kon hij door Rutger en Willem worden gepasseerd. Ronald I leek de overwinning te kunnen pakken, maar hij had niet voldoende bewegingspunten meer beschikbaar en viel stil. Eindstand: 1) Rutger, 2) Willem, 3) Arjo, 4) Ronald I. Een derde en laatste race om het af te leren. Willem werd voortdurend naar buiten gedrongen en was al na 2 rondes uitgeschakeld voor de overwinning. Ronald I had de race in handen, maar gaf door een foutje de kop uit handen. Zowel Arjo als Rutger schoten er voorbij. Even leek het erop dat beiden de finish niet zouden halen, maar ze kwamen beiden precies uit. Ronald ging gefrusteerd als derde over de lijn. Eindstand: 1) Arjo, 2) Rutger, 3) Ronald I, 4) Willem.

(8K)

de Veilingmeesters Jeroen, Arjo, Seb en Leonie

Eindelijk waren ook de Javaspelers klaar en kon er worden gewisseld. Seb en Leonie wilden graag De Veilingmeesters van Amsterdam gaan spelen. Yvonne wisselde met Arjo om Die Siedler von NŁrnberg te gaan spelen. Dit is een variant van Die Siedler von Catan op een vast bord. In de stad NŁrnberg kunnen goederen worden geproduceerd als harnassen en helmen. Via tolwegen worden deze naar de buitenwereld vervoerd, waardoor geld wordt verdiend. Met dit geld kan aan de stadsmuur worden gewerkt. Het spel begon een beetje traag, maar toen de spelers eenmaal de verschillen onder de knie kregen, werd het een spannende strijd. De heren wisselden voortdurend van koppositie en Yvonne bleef op het vinkentouw zitten, ondanks het feit dat ze steeds net naast de cadeautjes greep. Ronald I kwam op 12 VP's, maar het lukte maar niet op 13 te komen. Toen was het Willem die bijna kon winnen, hij trok ook nog het goede opbrengstkaartje, maar kwam net 1 goudstuk te kort. Rutger was wat afgezakt, maar door het bouwen van twee torens veroverde hij ineens een plaats in de Raad van Zeven en pakte keurig de overwinning. Eindstand: Rutger 13, Willem 10, Yvonne 9, Ronald I 8. Tijdens het spel werd nog een foutje gemaakt: het bouwen van de muur zonder leem is gelimiteerd tot 1 deel per speler, maar die beperking werd niet toegepast. Dat had best grote gevolgen. Willem en Yvonne gingen vervolgens naar de Chinees om de avondmaaltijd te halen. De rest speelde nog een spelletje Ausreisser. Het werd een slachting. Ronald I en Arjo reden de rest helemaal zoek en bepaalden de einduitslag in een sprint. Ronald I trok van kop af aan en Arjo kwam er niet meer overheen. Eindstand: Ronald I, Arjo -0, Seb -7, Rutger -8, Jeroen -13, Leonie -14. Precies toen het spel af was, kwam het eten binnen. Iedereen liet het zich goed smaken. Arjo, Yvonne, Seb en Leonie moesten er vervolgens vandoor, maar versterking in de vorm van Monique was onderweg. Het was Piratenbucht dat vervolgens op tafel kwam. Ronald I en Monique wisten elkaar nu goed te ontwijken (in tegenstelling tot een dag eerder) en het spel wisselde zich goed af. Toch raakte Monique langzaam maar zeker toch op de achtergrond. Rutger had een erg sterk schip gebouwd met speciale kanonnen. Hij joeg iedereen schrik aan. Hij streed met Willem en Jeroen om de overwinning. Ronald I deed in de laatste beurt nog een wanhoopspoging. Met 6 schatten ging hij naar het schateiland waar de piraat was. Monique kwam hem gelukkigerwijs ondersteunen. Het werd een zware strijd. Monique was het eerste slachtoffer. Vervolgens kon Ronald I het afmaken, maar zijn kanonnen faalden. Black Beard pakte zijn kans en maakte Ronald I af, waardoor deze 12 punten misliep. Dat was zeker de overwinning geweest. Rutger en Willem eindigden gelijk en een gevecht moest de beslissing brengen. Het was geen verrassing dat Rutger dit gevecht wist te winnen. Eindstand: Rutger 33+1, Willem 33, Jeroen 31, Ronald I 26, Monique 15. Ter afsluiting van de avond Die FŁrsten von Florenz. Willem kende het spel nog niet en had de eerste rondes van het spel erg veel moeite de juiste tactiek te vinden. Ronald I begon ook niet zo best en het koste hem erg veel moeite zich weer in de strijd te mengen. Rutger en Jeroen kochten dure jongleurs, maar deze legden hen geen windeieren. Er was nog even wat onduidelijkheid over het tijdstip van gebruiken van de Abwerbekarte. Na het lezen van de spelregels werd dit opgelost, waardoor Willem alsnog de wiskundige kon lokken. Voor Ronald I had dit geen gevolgen, omdat hij dezelfde wiskundige de volgende ronde alsnog kon gebruiken. Jeroen wist met een uiterste inspanning in de laatste ronde het beste werk te verrichten. Met de drie bonuspunten ontnam hij niet alleen Monique de kans om van haar laatste plaats af te komen, maar hij verzekerde zich daarmee ook van de overwinning. Eindstand: Jeroen 59, Ronald I 57, Rutger 53, Willem 51, Monique 49. Een schitterend spel ! Het was inmiddels 12 uur, een mooi tijdstip om deze dag af te sluiten. 

Spellensessies overzicht


22 maart 2002

Locatie: bij Jeroen en Monique in Hoofddorp vanaf 20.00u. Spelers: Seb, Leonie, Jeroen,  Monique en Ronald I. Jeroen was net Die Magier von Pangea aan Seb en Leonie aan het uitleggen toen ook Ronald I arriveerde. Seb en Leonie besloten samen het spel te spelen, zodat Ronald I ook mee kon doen. In dit spel moeten de spelers 5 verschillende amuletten verzamelen, maar ook met 4 of 3 amuletten kan het spel gewonnen worden. Hoe meer amuletten je al in je toren hebt, hoe meer toverspreuken je mag uitvoeren, maar hoe duurder de volgende amuletten ook zijn. Ronald I ging als een speer van start en alleen Seb en Leonie konden in zijn spoor blijven. Ronald I had al 3 amuletten in zijn toren en de vierde was onderweg, toen hij tot staan werd gebracht. Inmiddels hadden ook Seb en Leonie hun 3e amulet in hun toren en ook hun 4e was onderweg. Monique wist daar een stokje voor te steken. In de volgende ronde kon Jeroen zijn 3e amulet binnenhalen, maar hij had nog geen vierde. Wel had hij een grote goederenproductie en alleen door gezamenlijk daar actie tegen te ondernemen hadden de overige spelers het verlies nog een ronde kunnen uitstellen. Seb en Leonie kozen daar niet voor. Ronald I koos toen eieren voor zijn geld en stelde zijn tweede plaats veilig. Monique moest toezien hoe zij aan haar lot werd overgelaten. Zij had wel al 3 amuletten op het bord, maar kreeg ze maar niet in haar toren. Eindstand: 1) Jeroen 3 (24), Ronald I 3 (11), Seb/Leonie 3 (8), Monique 0 (14). Het spel heeft leuke elementen, maar het aantal beurten dat je krijgt is veel te weinig. Met 4 spelers zijn de banvloeken ook erg nadrukkelijk aanwezig en wordt het bord bijna niet verschoven. Ronald I had Piratenbucht meegenomen. Een nieuw spel van Amigo, waarbij de spelers piraten zijn. In twaalf beurten bezoeken zij verschillende eilanden om roem, geld, schatten en aktiekaarten te verzamelen. Ondertussen versterken ze de romp, kanonnen, bemanning en zeilen van hun schip. Aan het begin van elke ronde bepalen de spelers naar welk van de 6 eilanden ze gaan. Dit gebeurt met een draaischijf, die bijvoorbeeld ook bij El Grande wordt gebruikt. Op de eerste 5 eilanden kan maar 1 piraat aanleggen, op het schateiland mag iedereen aanleggen. Op de eerste vijf eilanden krijg je dus inkomsten en kun je 1 onderdeel van je schip verbeteren. De grootte van de romp bepaalt hoeveel schatten je mee kunt nemen. Op het schateiland kun je schatten begraven, waarmee je roempunten verdient en je kunt er ook nog wat aan je schip verbeteren. Verder zwerft de sterke piraat Black Beard rond, die het lastig maakt om bepaalde eilanden te bezoeken. Als twee of meer schepen bij elkaar komen, moet er gevochten worden. De speler met de meeste zeilen mag als eerste schieten. Het minimum van kanonnen en bemanning bepaalt met hoeveel dobbelstenen je mag schieten. Elke 5 en 6 is een treffer. Je mag zelf bepalen op welk deel van het schip van de tegenstanders je schiet. Komt dat deel onder de minimum waarde, dan moet het schip naar de baai waar het gerepareerd kan worden. Het spel kent een hoge geluksfactor, maar deze kun je redelijk beÔnvloeden. Het is gewoon een luchtig spel dat leuk is om te spelen. Ronald I en Monique zaten dit keer zo op ťťn lijn, dat ze voortdurend naar hetzelfde eiland gingen. Het voortdurende vechten werkte tegen hen en ze waren daardoor gedoemd te verliezen. Na een aanvankelijk slecht begin kreeg Jeroen de smaak te pakken en schoot er vandoor. Seb en Leonie manoeuvreerden zich daar goed tussen. Ze eindigden met een gelijke score, maar het afsluitende gevecht werd in het voordeel van Seb beslist. Eindstand: Jeroen 42, Seb 36, Leonie 36, Monique 30, Ronald I 25. De avond was weer veel te kort geweest, maar aangezien de volgende dag ook weer een spellensessie stond gepland, was dat geen grote teleurstelling.

Spellensessies overzicht


9 maart 2002

Locatie: bij Joris en Tamara (Splotter) I in Leiden vanaf 15.00u. Spelers: Diversen en Ronald I. Splotter had twee nieuwe prototypes die een test moesten ondergaan: Spelmaker en een VOC spel. De VOC is 400 jaar geleden opgericht en ter gelegenheid van het jubileum was Splotter gevraagd een spel te ontwerpen, dat zowel in de klas te spelen was om wat op te steken als door spellenspelers. Het VOC spel (nog zonder titel) was het resultaat. Samen met Bas, Gerben en Caroline stortte Ronald I zich op dat laatste spel. Gerben was de enige die het al eerder had gespeeld. In grote lijnen komt het er op neer dat de spelers met zeiltochten goederen uit het verre oosten halen en deze bij terugkomst verkopen. Verkopen gaat op basis van contracten die je aangaat. Daarmee verplicht je jezelf om een bepaalde combinatie van goederen te leveren voor een bepaald jaartal. Andere spelers kunnen dat contract van je afnemen door te beloven die goederen eerder te leveren. Als je er in slaagt de goederen te leveren, dan krijg je de opbrengst uitgekeerd. Slaag je er echter niet in om die goederen te leveren, dan moet je een boete betalen. Het is dus zaak om goed in te schatten hoe lang je er over gaat doen om de goederen te verzamelen (hetzij zelf ophalen, hetzij bij anderen kopen). Elke spelbeurt is een jaar en eens in de 3 jaar is er een ronde waarin je contracten kunt aangaan. In deze ronde moet je er voor kiezen om een contract aan te gaan, of een schip te voorzien van bemanning. Je levert in dat laatste geval in principe twee stuurlui en twee kooplui. Voor elk contract ben je 1 koopman kwijt. In totaal heb je de beschikking over 10 man die je kunt inzetten. Elke spelbeurt wordt er ook gevaren. Er zijn in totaal 4 schepen die elk hun eigen zeegebied hebben: twee voor het westelijke deel en twee voor het oostelijke deel. In elk schip kunnen maximaal 6 stuurlui en 6 kooplui. Elk schip heeft zijn eigen vaarkaart. Het varen gebeurt door het tekenen van een route met een stift. Maar... dat doe je met je ogen dicht. Als je een haven raakt, dan kunnen de kooplui goederen inslaan, als je land raakt, dan is je vaarbeurt voorbij en overlijdt er een stuurman. Aangezien er erg veel kleine eilandjes zijn, is het varen erg lastig. Om dat makkelijker te maken, heeft elke stuurman 1 mogelijkheid om een aanwijzing te geven: noord, oost, zuid, west of stop. Het is dus zaak van tevoren goed af te spreken in welke gevallen zo'n aanwijzing wordt gegeven en wat deze betekent. Stel dat je naar het noorden moet en op een gegeven moment naar het oosten moet afbuigen. De afspraak is simpel: je vaart noord, totdat je de aanwijzing oost krijgt. Een andere mogelijkheid is dat je noord vaart en dat je tussen twee eilandjes door moet. In dat geval kan de aanwijzing oost betekenen dat je 2 mm naar het oosten moet uitwijken en daarna je weg naar het noorden moet vervolgen. Uiteraard kan het soms van belang zijn dat een stuurman een verkeerde aanwijzing geeft, alleen maar om de reis een jaar langer te laten duren. Gerben ging erg voortvarend van start, maar ging iets te ver door Caroline al snel aan de grond te laten lopen. Dat heeft hem de rest van het spel grote problemen opgeleverd. Ronald I had steeds overal pech, ondanks dat hij erg goed wist te varen. Het leek erop dat Bas en Gerben om de overwinning streden en ze handelden daar dan ook naar. Maar ongemerkt wist Caroline haar slag te slaan en haalde verwoestend uit. In haar kielzog wist Ronald I nog Bas en Gerben te passeren, die met open mond achterbleven. Om het spel te winnen moet de speler die het meeste heeft verdiend nog wel de stad Amsterdam voor blijven, die alle contracten krijgt, die de spelers niet kiezen. Aangezien er vergeten was de pakhuis regel te hanteren (die voorkomt dat je veel goederen in voorraad kunt houden), bleek dat in dit geval niet zo moeilijk. Eindstand: Caroline 82, Amsterdam 53, Ronald I 42, Bas 33, Gerben 21. Het spel zat leuk in elkaar, met leuke elementen, maar voor wat het te bieden heeft, duurde het in zijn geheel toch wat te lang. Dat was echter tijdens het spelen niet te merken.  Het spel moet in juni al verschijnen. De Nederlandse versie wordt niet door Splotter uitgegeven, maar de Duitse en Engelse versie wel. Het andere prototype werd ook erg goed ontvangen. De spelers moeten daarbij een spel maken. Na het VOC spel kwam Carcassonne op tafel. Ronald I legde het spel uit aan John, die het nog niet kende. Er werd nog gespeeld volgens de oude boerenregel, waar vooral Gerben het even moeilijk mee had. Er werden al snel veel kleine steden gemaakt, die Ronald I er direct toe verleidden om een boerenstrategie aan te houden. Hij bleef de concurrentie daarbij telkens een stapje voor. Gerben en John kregen samen alle kloosters te verdelen, maar dat maakte voor Ronald I niets uit. Zijn boeren zouden zoveel punten scoren, dat hij de overwinning vrij gemakkelijk kon halen. Toch kwam Gerben nog verdraaid dichtbij. Eindstand: Ronald I 74, Gerben 69, John 54, Joris 34. Het was inmiddels tijd voor een pastamaaltijd, die Tamara had voorbereid. De tafel werd snel gedekt en iedereen liet zich de maaltijd goed smaken. Na het toetje werd de tafel snel weer afgeruimd en een aantal spelers begaven zich aan de afwas. De anderen bewonderden de spellenverzameling. Na de afwas werd besloten nog een klein spel te spelen en Joris stelde T-Rex voor. Dit blijkt een alleraardigst kaartspel te zijn. De spelers proberen eieren te verzamelen en hoe meer van dezelfde soort, hoe meer ze waard worden. Om beurten spelen de spelers een kaart uit. Deze kaart heeft een kleur en een waarde en verder staat er een teken op. Dit teken geeft aan dat je nieuwe kaarten mag trekken of dat je wilt dat de ronde eindigt door middel van een meteoor. In principe zal de ronde eindigen zodra jij zelf weer aan de beurt bent geweest, tenzij iemand anders in de tussentijd een gelijke of hogere meteoor uitspeelt. Nu moet je weten dat er een troefkleur is (die is altijd hoger) en een ondertroef kleur (die is altijd lager). Als uiteindelijk de ronde is afgelopen wint de speler die de hoogte kaart heeft openliggen (dat hoeft dus niet de hoogste meteoor te zijn). Deze mag een ei uitzoeken en de nummer twee krijgt ook een ei. De laatste speler mag een troefkleur veranderen. Aan het eind van elke ronde verliest elke speler een kaart, namelijk de laatst gespeelde kaart of een blinde kaart. Zo wordt het aantal kaarten steeds minder, totdat iedereen er nog maar vijf heeft, waarna het spel eindigt. De speler met de meeste punten aan eieren wint. Ronald I ging erg goed van start, maar langzaam maar zeker begon Bas het spel naar zich toe te trekken. Det wist haar eitjes mee te pikken, maar Bas bouwde een erg goede verzameling op. Joris probeerde in het middenspel nog aansluiting te krijgen, maar dat lukte niet. Ronald I probeerde uit alle macht in ieder geval Rob voor te blijven, die elke poging eieren te pakken zag stranden. In de laatste ronde wist det bijna nog de overwinning te pakken en kwam gelijk met Bas, maar ze had niet voldoende waarde in haar handen om te winnen. Eindstand: Bas 19 (40), Det 19 (33), Joris 8, Ronald I 5 (48), Rob 5 (46). Dit spel zal zeker vaker op tafel komen. Inmiddels was het weer hoog tijd om huiswaarts te keren.

(8K)

Det en Joris bij T-Rex

Spellensessies overzicht


27 februari 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen,  Monique, Rutger en Ronald I. Daar Jeroen en Monique tijdens de verjaardag van Jeroen geen gelegenheid hadden gehad om Puerto Rico te spelen, werd deze datum geprikt. Rutger was een goede aanvulling. Ronald I was de enige die het spel al gespeeld had. Hij was dus de aangewezen man om het spel uit te leggen. Hij had van tevoren het spel al klaargelegd, wat toch de nodige tijd vraagt. Toen hij klaar was met uitleggen, vroeg hij wie er wilde beginnen. Op aandringen van Jeroen was het Ronald I die het spel begon. Hij koos voor de bouwmeester en bouwde een hacienda. Die voorbeeld werd gevolgd door Rutger. Jeroen had meteen al spijt dat hij niet zelf was begonnen. Ronald I ging voortvarend te werk en Rutger en Jeroen lieten zo af en toe doorschemeren dat hij al niet meer in te halen was. Toch kan schijn bedriegen. Ronald I en Monique bleven een beetje achter met hun productie en het waren voornamelijk Rutger en Jeroen die overwinningspunten incasseerden. Toch had Ronald I een serieuze stad gebouwd en langzaam kwam zijn productie op gang. Toen hij eindelijk alles gereed had kreeg Rutger de gelegenheid om het spel te beŽindigen door zijn kolonisten niet in de stad, maar op de plantages in te zetten. Daardoor kon het kolonistenschip niet meer volledig gevuld worden en was de ronde ten einde. Ronald I had net 2 koffieplantages, 3 tabaksplantages, maar ook nog suiker, indigo en maÔs klaar voor productie. Een verstandige keuze van Rutger, want Ronald I had ook nog de nodige pakhuizen en een Manufaktur en stond op het punt te gaan scoren. De eindstand was nu geheel tegen de verwachting in: Jeroen 33, Rutger 31, Ronald I 26, Monique 19. Jeroen had maar liefst 25 overwinningspunten, tegen 9 voor Ronald I. De gebouwen van Ronald I leverden niet voldoende punten op voor de overwinning. Een erg interessant spel met vele mogelijkheden.  Jeroen en Monique moesten helaas alweer huiswaarts keren. Met Rutger speelde Ronald I een spelletje Mexica. De eerste paar beurten moest Rutger zijn weg door de kanalen nog vinden, waardoor Ronald I een kleine voorsprong opbouwde. Beide spelers verzamelden elke beurt het maximale aantal fiches en al snel waren ze op. Telkens als iemand er eentje gebruikte, pikte de andere speler hem weer in. Ook werd er kwistig met water omgesprongen. Na de eerste ronde was er al bijna geen water meer over. Het zag er naar uit dat er een groot gebied over zou blijven. Ronald I probeerde dat nog op te delen, maar Rutger verbruikte het laatste water en verzekerde zich van het grote gebied. Ronald I koos ervoor om dan maar de meerderheid in de kleinere gebieden te veroveren en te vertrouwen op zijn voorsprong. Hij vergat gelukkig niet om een klein gebouw in het grote gebied te bouwen, om zo nog lekker mee te scoren. Veel gebiedsfiches konden niet meer gebruikt worden en dus eindigde het spel toen een van de spelers al zijn gebouwen had verbruikt. Rutger was er niet in geslaagd de achterstand te dichten. Eindstand: Ronald I 137, Rutger 120. Met 2 spelers is het spel een stuk minder interessant dan met meer. En verder blijft het een probleem als het water snel op is. Wellicht is het een goede oplossing om het water in twee delen te verdelen, net als de gebouwen en de gebiedsfiches. De avond werd afgesloten met een spelletje Veilingmeesters van Amsterdam tegen 3 computerspelers. Door een foutje in het programma werd nipt verloren van de slimme speler. Dit foutje zal nog gecorrigeerd worden in de uiteindelijke versie van Jumbo.

Spellensessies overzicht


30 januari 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 20.00u. Spelers: Jeroen, Monique, Seb, Rutger en Ronald I. Ronald I had een tweetal spellen voorbereid. De eerst was Kohle, Kies & Knete. In dit spel moeten maximaal 15 deals worden gesloten. De spelers helpen daarbij door investeerders of hun familieleden in te zetten en zo een graantje mee te pikken van de opbrengsten. Om beurten lopen de spelers met een gemeenschappelijke pion rond het bord en beslissen op dat moment of ze proberen de deal te sluiten of dat ze nieuwe kaarten van de stapel trekken. (Bij het nalezen van de regels werd later nog een klein foutje geconstateerd. De spelers probeerden namelijk eerst of het mogelijk was de deal te sluiten en als dat er niet in zat, werden alsnog kaarten getrokken. Dat blijkt niet toegestaan. Zodra een speler ervoor kiest om te proberen de deal te sluiten, kan hij nooit meer kaarten trekken. Dit heeft tot gevolg dat er natuurlijk veel fanatieker zal worden geprobeerd om de deal alsnog rond te krijgen.) Om een deal te sluiten heb je een aantal investeerders nodig uit verschillende families. De combinatie verschilt per deal en ook de opbrengst verschilt per deal. Alleen met deze opbrengst mag worden onderhandeld. Het spel begon een beetje tam. Iedereen wilde graag voor een redelijke prijs meedoen aan een deal. Naarmate het spel vorderde werden de onhandelingen feller en de werd de timing belangrijker. Ook werden aanbiedingen gedaan, zonder dat de desbetreffende kaarten werden getoond, wat de timing niet bevorderde. Er werd dus afgesproken dat de kaarten getoond moesten worden, zodat anderen daar weer kaarten tegen konden spelen. Toen de eindfase inging, leek het erop dat Monique en Rutger de grootste kanshebbers waren. De kans dat het spel eindigt, neemt bij de laatste 5 deals steeds meer toe, maar meteen bij de eerste gelegenheid was het ten einde. Eindstand: Monique 51.000, Rutger 41.000, Seb 36.000, Jeroen 29.000, Ronald I 22.000. De voorsprong van Monique was veel groter dan verwacht. Stilletjes had ze goed mee weten te profiteren van de deals. Ronald I en Jeroen kregen belangrijke deals niet rond en eindigden op grote achterstand.  Het volgende spel was Automania. Hierbij zijn de spelers autoproducenten en deze proberen ze te slijten op de diverse markten. De opbrengst per auto is in Zwitserland het hoogste, maar tevens is daar de markt het kleinst. In elke ronde exporteren de spelers 5 eenheden openbaar en 9 eenheden in het geheim naar diverse landen. Daarna besteden ze in het geheim reclamegelden (uit hun ongelimiteerde budget) in de diverse landen. De geheime export wordt vervolgens bekend gemaakt, waarna iedere speler een aktiekaart moet uitspelen. Deze kan bijvoorbeeld de complete import in een land blokkeren en kan dus grote gevolgen hebben. Vooral Seb werd in het begin van het spel door flinke tegenslagen getroffen. Nu worden de reclamegelden bekend gemaakt. De spelers met de meeste reclame uitgaven mogen als eerste hun auto's verkopen, zolang de martkgrootte dat toelaat. De opbrengsten minus de reclamegelden geven een totaal. Per $ 10.000 mogen de spelers nu 1 vakje vooruit op het scorespoor. Bij een negatief resultaat verliezen ze geen vakjes. Wie op het scorespoor als eerste de finish bereikt, wint het spel. Monique en Rutger gingen het best van start en Ronald I was de enige die nog kon volgen. Monique zakte echter langzaam weg en Ronald I had ook 2 slechte rondes. Jeroen begon beter grip op het spel te krijgen en liep snel in op Rutger. Beiden wisten in dezelfde beurt de finish te bereiken, maar Rutger had net voldoende voorsprong. Seb lag nog steeds op grote achterstand. Eindstand: Rutger +3, Jeroen +1, Ronald I -4, Monique -7, Seb -18. Het werd al wat later en er werd gekozen voor een wat korter spel: Carcassonne. Met 5 spelers bleek het een heel interssant spel te worden. Seb positioneerde zich goed en plaatste enkele goede boeren. Ronald I was de eerste die dit gevaar inzag en ging in de tegenaanval. Via enkele omwegen wist hij de weilanden te veroveren. Seb had nog enkele boeren op de achtergrond staan, maar hij kreeg niet de juiste kaarten om deze te verbinden. Ronald I werkte met Monique aan een grote stad en Jeroen hielp een handje door Seb en Rutger buiten te sluiten (de koplopers van dat moment). De strijd liep hoog op, totdat de eindtelling gedaan kon worden. Ronald I scoorde zoals verwacht flink met de boeren. Eindstand: Ronald I 64, Monique 53, Rutger 46, Seb 46, Jeroen 34. Voor een door-de-weekse avond was het alweer aardig laat geworden, dus ging iedereen snel huiswaarts. Er was weer een gezellige avond voorbij.

Spellensessies overzicht


6 januari 2002

Locatie: bij Ronald I in de Kwakel vanaf 19.30u. Spelers: Jeroen en Ronald I. De avond begon met 3 toernooitjes Sumo!. Voor Jeroen was het nieuw, maar dat was niet te merken. In het eerste toernooi veegde hij Ronald I met 3-0 van de mat. Het tweede toernooi werd een stuk spannender. Nu was het Ronald I die een beetje gemakkelijk op een 2-0 voorsprong kwam. Jeroen scoorde nog wel 2-1, maar verloor uiteindelijk toch met  3-1. Het derde toernooi moest de beslissing brengen. Eindelijk duurden de gevechten wat langer. De spelers wisten nu wat ze aan elkaar hadden en hielden beter rekening met de mogelijke kaarten van de tegenstander. De 3-0 overwinning lijkt wat geflatteerd, maar was wel verdiend. De spellensessie was gepland om Big Shot te spelen, dus dat kwam nu op tafel. In dit handelsspel worden in 18 veilingen telkens 4 blokjes verdeeld. De blokjes geven invloedspunten aan. De winnaar van de veiling mag de blokjes over de diverse wijken in de stad verdelen, dus ook de blokjes die van de tegenspeler(s) zijn. De spelers beginnen met 10 miljoen, maar aangezien er in miljoenen wordt gespeeld is meteen al duidelijk dat je heel weinig geld hebt en dus al snel zal moeten lenen. Jeroen was nogal kwistig met geld en al snel liep hij in leningen voor op Ronald I. Ronald I had het spel al eens eerder gespeeld, waardoor hij met enkele goed gekozen veilingen de situatie op het bord aardig in de war kon schoppen. Bij het spel met 2 spelers, spelen beide spelers met 2 kleuren en dat blijkt verrassend goed te werken.  Jeroen richtte zich op de 2 wijken die voor verdubbeling zorgen, maar Ronald I pareerde dat goed door de strijd om de omliggende wijken aan te gaan. Naarmate het einde naderde kwam Jeroen echt in de financiŽle moeilijkheden. Daardoor kon Ronald I gemakkelijk de laatste veiling winnen. Hij pakte daarmee wijk 18 van Jeroen af en kon eenvoudig de nog onbezette wijken 16 en 17 in bezit nemen. En dat voor maar 8 miljoen. Een koopje. Beide spelers waren er in geslaagd om met beide kleuren in ieder geval 2 wijken te behalen, dus kon de eindstand worden bepaald. Jeroen had 63 miljoen aan wijken en nog 8 miljoen cash. Hij had echter 80 miljoen aan leningen. Ronald I had 110 miljoen aan wijken en 8 miljoen cash. Hij had echter maar 40 miljoen aan leningen. Eindstand: Ronald I 78, Jeroen -9. Een daverende overwinning. Jeroen had duidelijk in het begin enkele fouten gemaakt, die hem veel geld hadden gekost. Big Shot is prima met twee spelers te spelen; een aanrader. Tot slot van de avond nog Ebbe & Flut. Dit is een kaartspel, waarbij de spelers hun kaarten aan de overkant van het fictieve spelbord moeten krijgen. De ene speler speelt met eb en de ander met vloed en dat zie je leuk op tafel verschijnen. Af en toe lijkt het of je geen invloed kunt uitoefenen en de andere keer heb je weer een heleboel mogelijkheden. Het ging heel gelijk op, totdat Jeroen vlak voor het einde nog snel 3 kaarten aan de overkant kreeg en won met 7-4. Een grappig spelletje dat gemengde gevoelens losmaakt. Kun je het nu wel of niet beÔnvloeden ?

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2002