Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Spellensessies > 2000.2

Titel (5K) Spellensessies 2000.2

MenuUpdateEmailInfo

29 november 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 19.30u. Twee spelers: Rutger, Ronald I. Eindelijk tijd om Battle Cry te proberen. Het is een spel uit de serie van Avalon Hill waar ook Axis & Allies: Europe deel van uit maakt. Battle Cry gaat over de Amerikaanse burgeroorlog. Het spel heeft diverse scenario's en speelt lekker snel. Er zit een aardige geluksfactor in, maar dat is meestal niet echt storend. Het bord is in drie delen verdeeld: een linkerflank, een centrum en een rechterflank. Elke speler heeft een aantal speelkaarten, die aangeven in welke flank je eenheden kunt verplaatsen. Verder zijn er speciale kaarten. Je moet je aanvallen goed plannen, zodat je niet ineens zonder kaarten voor een bepaalde flank komt te zitten, terwijl je eenheden dringend orders nodig hebben. We begonnen met het eerste scenario: First Bull Run. Ronald I nam de Union en had het erg moeilijk. Rutger slachtte direct de cavalerie van Ronald I af en ook het geschut was niet veilig. Toen was het slechts een kwestie van tijd. Rutger won maar liefst met 7-0 (hoewel 6-0 natuurlijk al genoeg was). Inmiddels hadden we het spelsysteem een beetje door en we wisselden van rol. Nu ging het een stuk beter gelijk op. Ronald I kreeg in het hele spel geen enkele kaart om zijn linkerflank te activeren, zodat het spel zich op de andere twee flanken afspeelde. Rutger wist opnieuw te winnen en wel met 6-5. We besloten nog een volgend scenario te spelen: Pea Ridge. Dit werd een slachting voor Rutger, die geen enkel moment grip op het spel kreeg. Hij trok zijn Union eenheden terug op zijn linkerflank, maar verloor te veel vlaggen en uiteindelijk werd het 6-2. Om de avond af te sluiten, speelden we nog enkele andere spellen. Als eerste Cartagena, waarbij de spelers met pionnen door een smalle gang verplaatsen. Het verplaatsen gebeurt door middel van symbolen op kaarten. Nieuwe kaarten kunnen alleen met achteruit verplaatsingen verkregen worden. Rutger gaf snel veel kaarten uit en had daardoor in het verdere spel niets in te brengen. Hij had wel als eerste 1 van zijn pionnen in de boot, maar de volgende 6 waren van Ronald I. Hij wilde graag een revanche. Nu werd het een verzamelen van kaarten. Ronald I volgde zijn voorbeeld, maar deed ondertussen ook de nodige verplaatsingen. Nu werd het zelfs een 6-0 overwinning voor Ronald I. Dit spel was duidelijk niet iets voor Rutger. Misschien met meerdere spelers. Tot slot nog snel een spelletje Carcassonne. Dat ging Rutger duidelijk beter af en hij scoorde flink. Ronald I investeerde iets meer in boeren en dat pakte goed uit. Groot was de verbazing toen we precies gelijk eindigden met beiden 122 punten. En dan ? Geen idee. Een grappig snel spelletje.

Spellensessies overzicht


26 november 2000

Locatie: bij Rob en Odet vanaf 12.00u. Drie spelers: Ronald I, Odet, Rob. Zondagmorgen ging ik (Ronald I) naar Rob en Odet toe. We hadden de hele dag ingepland om nieuwe spellen uit te proberen. Tegen twaalven had ik het huis gevonden en werd ik begroet door de honden. Ik had een prototype van een zelf verzonnen spel meegenomen, dat nog nooit was uitgeprobeerd: De Plaag. Het is een kaartspel waarin de spelers zoveel mogelijk ratten en muizen proberen te fokken. Het eerste testspel verliep wonderwel redelijk goed. Er zijn twee soorten kaarten: ratten/muizen-kaarten en speciale kaarten met locaties/gevaren. De spelers spelen ratten of muizen voor zich uit en paartjes van een mannetje en een vrouwtje kunnen jonkies produceren. Deze jonkies leveren aan het eind van het spel punten op. In het eerste testspel was de stapel ratten/muizen niet bijster goed geschud, zodat in het begin allemaal vrouwtjesmuizen kwamen, maar geen mannetjes. Ronald I stapte als eerste snel over op ratten en haalde de nodige punten. Toen eenmaal de mannetjesmuizen naar boven kwamen, liet hij de rattenvanger van Hamelen zijn ratten verwijderen en ging ook muizen fokken. Er werd nog niet goed gebruik gemaakt van de locaties, dus dat zou aangepast moeten worden. Uitslag: Ronald I 40, Odet 28, Rob 27. We besloten het spel nogmaals te spelen, maar nu met de extra mogelijkheid een speciale kaart uit te spelen. Dit bleek beter te werken. Rob en Ronald I hadden tegen het einde problemen om van hun ratten af te komen, zodat Odet de overwinning kon pakken. Het aantal mogelijkheden om ratten te verwijderen zal vergroot moeten worden, maar voor de rest was het best een leuk spelletje. Wordt vervolgd ! Uitslag: Odet 41, Rob 34, Ronald I 25. Verder had ik Bounty meegenomen. Dat is een piratenspel uit Zuid-Afrika. De spelers verplaatsen hun schip simpelweg met een dobbelsteen. Als je een 6 gooit mag je nog een keer en als je een 1 gooit krijg je een kanskaart. Je vaart naar diverse havens, waar je goederenkaarten ophaalt. Als je deze terug brengt naar de thuishaven, verdien je er geld mee. Je kunt van tevoren een bedrag afspreken dat je moet halen om het spel te winnen. Er wordt 100 dubloenen geadviseerd. Dat blijkt niet realistisch, want na een kwartiertje had Rob dat al bereikt. Je bent erg afhankelijk van de dobbelsteenworp en van het goederenkaartje dat je trekt. Er is echter een bijkomstigheid die het spel nog weer leuk maakt. Tussen de goederenkaartjes zitten ook piratenkaartjes. Zolang dit het laatste kaartje is dat je hebt getrokken kun je andere schepen beroven. Dit voegt een blufelement aan het spel toe en de nodige hilariteit. Het spel ziet er heel verzorgd uit en het is grappig om de Zuid-Afrikaanse versie van de regels te lezen. Voor de wat jongere spelers is dit een leuk spel als opstapje naar meer. Ten opzichte van de huidige spellen is het enigszins verouderd en gevorderde spelers zullen er snel op uitgekeken zijn. Binnenkort volgt een uitgebreide beschrijving in Spelmagazijn. We hebben uiteindelijk doorgespeeld tot de bank bijna failliet was. Rob won met 205. Ronald I had 100 en Odet 95. We hebben alleen de dubloenen voor de eindscore geteld en niet de goederen die in het bezit van de spelers waren.
Vervolgens kwam
Morgenland op tafel. We besloten eerst een proefspel te spelen om het mechanisme te leren kennen. In het geheim zetten de spelers persoonsfiches in om diverse acties te mogen uitvoeren. Dit kan o.a. zijn het verzamelen van edelstenen, het verkrijgen van toverspreuken, het omkopen van de paleiswacht en het verkrijgen van artefakten. Om deze artefakten gaat het. Wie aan het eind de meeste heeft, heeft gewonnen. In het proefspel wordt gespeeld tot iemand er 3 verzameld heeft. Rob won, voor Odet en Ronald I. Daarna het echte spel. Dit was een spannende aangelegenheid. Odet verzamelde al snel enkele artefakten op de voet gevolgd door Ronald I. Rob volgde op een kleine afstand. In de laatste ronde was nog 1 artefakt te verdelen. Ronald I en Odet hadden er beiden 6 en Rob 5, dus iedereen maakte nog kans op de overwinning. Met een toverspreuk wist Ronald I het persoonsfiche van Odet uit te schakelen. Daardoor stonden Rob en Ronald I beiden gelijk voor het verkrijgen van het artefakt en aangezien Ronald I de startspelerkameel had veroverd, zou hij het artefakt krijgen. Rob zette zijn verdubbelingsartefakt in en dacht zijn slag te slaan. Ronald I had nog een toverspreuk, waardoor hij dezelfde artefakt kon gebruiken. Rob mocht een tweede artefakt gebruiken en dus pakte hij Alladins wonderlamp. Hij liet iedereen 7 edelstenen inleveren in de hoop dat Ronald I het artefakt niet kon betalen. Helaas mocht dit niet baten en Ronald I won het spel. Ronald I 7, Odet 6, Rob 5.
Inmiddels was het etenstijd geworden en verorberden we een lekkere pizza. Maar niet te lang getreuzeld: er stonden nog meer spellen op het programma. We wilden San Francisco gaan spelen, maar het spelregelboekje bleek toch iets dikker dan verwacht, dus werd besloten Silberzwerg te gaan doen. Daarin zijn de spelers dwergen die edelstenen verzamelen en met die edelstenen sieraden maken. Elke speler moet een aangegeven sieraad maken, maar mag ondertussen ook aan twee algemene sieraden werken. Hoe eerder je een sieraad af hebt, hoe meer het oplevert. Ronald I ging als een speer uit de startblokken en nam al vrij snel een grote voorsprong. Maar toen stagneerde het een beetje en toen Rob een heel duur sieraad wist te maken, nam hij de kop over. Hij bouwde langzaam aan een grote voorsprong. Ronald I en Odet wilden er wat tegen doen, maar door een tactische handeling van Rob maakte Ronald I een foutje. Daardoor kon Rob nogmaals een duur sieraad maken en was eigenlijk niet meer in de te halen. Ronald I en Odet streden dus om de tweede plaats. Ronald I haalde als eerste een bonus voor 3 dezelfde symbolen, maar ook Odet wist deze nog te halen. Ronald I kocht toen een heleboel edelstenen in, in de hoop de volgende ronde een algemeen sieraad te kunnen maken. Odet was echter eerder aan de beurt en kaapte deze weg voor de neus van Ronald I. Ronald I moest toen noodgedwongen zijn eigen sieraad afmaken, waar geen aanvulling meer voor kwam. Het leek erop dat Odet tweede zou worden, maar in de laatste beurt kon Ronald I nog een heleboel edelstenen verkopen. Hij schoot daarmee Odet weer voorbij en de achterstand op Rob was niet eens zo groot. Rob 478, Ronald I 435, Odet 394.
Daarna besloten we
Carcassonne te spelen. Rob en Odet hadden het al eens met z'n tweeŽn gespeeld en hadden een klein voordeeltje. Om beurten trekken de spelers een landschapskaartje dat wordt aangelegd. Daarna mag er een onderdaan worden geplaatst, op een weg, in een stad, in een klooster of op de wei. Deze onderdanen kunnen tijdens het spel punten opleveren. De onderdanen in de wei leveren alleen aan het eind van het spel punten op. In het begin ging het spel redelijk gelijk op. Maar in het midden namen Rob en Odet een flinke voorsprong, doordat ze gezamenlijk een grote stad wisten te completeren. Ronald I zat maar te wachten op het laatste benodigde kaartje en dat kwam maar niet. Dit had niet alleen consequenties voor de stadspunten, maar ook een van zijn boeren bleef daardoor verstoken van een heleboel steden. Daardoor had Rob de meerderheid in het grootste gebied en scoorde daarmee veel punten. Hij bleef daardoor Odet net voor. Rob 82, Odet 79, Ronald I 51. Een aardig spel, wat aan het eind toch wat te lijden heeft van de geluksfactor. Ter afsluiting van de avond nog een klein spelletje: The Apprentice. De spelers zijn leerlingen van een heks en proberen de andere leerlingen uit te schakelen. Elke leerling heeft een kist met 10 crapcrunches en als je die allemaal kwijt bent, lig je uit het spel. Om beurten kunnen de spelers andere spelers aanvallen met toverdrankjes in verschillende kleuren. Bepaalde kleuren zijn zeldzamer dan andere kleuren. De aangevallen speler kan zich alleen verweren met een gelijke hoeveelheid toverdrank van dezelfde kleur. Lukt dat niet, dan verliest hij een crapcrunch. Verder zijn er nog de nodige toverspreuken die de gevolgen kunnen veranderen. Het spelsysteem nodigt uit om telkens degene met de meeste crapcrunches aan te vallen. Daardoor gaat het redelijk gelijk op. Ronald I wist zich enkele malen goed te verdedigen tegen aanvallen (doordat hij toevallig de juiste kleuren in huis had) en hij maakte daarvan gebruik door meteen terug aan te vallen met dezelfde kleur. Daar was Odet als eerste het slachtoffer van. De strijd tegen Rob duurde wat langer en het zag er even naar uit dat Rob zou gaan winnen. Opnieuw had Ronald I weer het nodige geluk en wist hij alle aanvallen te pareren en wist uiteindelijk te winnen met nog 1 crapcrunch in zijn kist. Het was nu de hoogste tijd om naar huis te gaan. Zo'n dag gaat altijd veel te snel voorbij.

Spellensessies overzicht


14 oktober 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 12.00u. Vier spelers: Roger, Ronald I, Ronald II, Peter-Hein. We begonnen wat later, zo rond half een, omdat Roger en Peter-Hein wat later arriveerden. We wilden vandaag voornamelijk racespellen gaan spelen. Als eerste had ik Top Race voorbereid. Een oudje van Wolfgang Kramer, waar je moet bieden op racewagens om daar vervolgens een wedstrijd mee te rijden. De eerste race was het een beetje aftasten. Ronald I en Peter-Hein deden het uiteindelijk het beste, niet zozeer op de racebaan, alsweg in de portemonnee. De tweede race werd een stuk spannender, maar nog lagen de deelnemers niet al te ver uit elkaar. De derde race zou dus beslissend worden. Peter-Hein sloeg hier zijn slag en Ronald I legde vlak voor de finish het loodje, zodat Ronald II hem uiteindelijk nog zou passeren. Uitslag: Peter-Hein 730, Ronald II 590, Ronald I 470 en Roger 420. Als tweede kwam Formule Dť (jawel de oude versie) op tafel. Er werd gekozen voor het circuit van Spa. Peter-Hein was nog onbekend met dit racespel en ook Roger was geen ervaren rijder. Daar was tijdens de race niet echt veel van te merken. Voortdurend wisselde de kop en iedereen gebruikte zijn auto tot op de laatste draad. In de tweede (en beslissende ronde) reed Ronald II met een mooie manoeuvre weg en het leek erop dat hij onbedreigd op de finish zou afstevenen. Ronald I haalde echter een paar gecalculeerde risico-volle acties uit en het zweet brak Ronald II uit. In een foto-finish wist hij toch nog eerste te worden. Ook Roger en Peter-Hein maakten er in de achterhoede een spannende strijd van, die in het voordeel van Roger werd beslist. Uitslag: Ronald II, Ronald I, Roger, Peter-Hein. Voor Ronald II was de tijd aangebroken om naar huis te gaan. De anderen gingen verder met DTM Motorracing. Een rallyspel op een grote poster. Het was in eerste instantie even wennen aan het spelsysteem. Het leek een beetje simpel, maar gaandeweg kwamen we erachter dat er leuke combinaties mogelijk waren. De rondjes werden snel afgelegd en allen wisten na het afgesproken aantal rondjes in dezelfde beurt te finishen. Uitslag: Ronald I, Peter-Hein, Roger. Als je dit spel gaat spelen, moet je echt een timer toevoegen voor de spanning en meer rondes rijden dan slechts een paar, zodat ook de pit-stops een rol gaan spelen. Roger was erg nieuwsgierig naar Carabande, dus werden de stoelen aan de kant gezet en een baan opgebouwd. Eerst maar eens zonder springschans. Carabande is een racespel, waarbij de spelers hun racewagen in de vorm van een schijfje over een houten parcours heen tikken. Het blijkt soms lastiger dan je denkt en je hebt er veel lol bij. Er werden maar liefst 4 races gereden, waarbij vooral Peter-Hein moeite met de later toegevoegde springschans bleek te hebben. Ronald I had duidelijk wat meer ervaring met het spel, wat uit de uitslag zou blijken. Ronald I: 1e, 1e, 1e en 2e. Roger: 2e, 2e, 2e en 1e. Peter-Hein: 3e, 3e, 3e, 3e. Even wat meer oefenen... Het was intussen etenstijd, dus werd er lasagna en shoarma besteld. Ondertussen werd gestart met In de Ban van de Ring. Dit een coŲperatief spel, waarbij de spelers gezamenlijk proberen het spelsysteem te verslaan. Een beetje een combinatie tussen een adventure en een puzzel. Sauron (het kwaad) lieten we op 12 beginnen en dat bleek erg lastig. Temeer omdat we enkele gebeurtenissen niet geheel correct interpreteerden. Ronald I bleef (te) lang in het bezit van de Ring en het kwaad kwam snel dichterbij. Uiteindelijk sneuvelden we op 51. Dit vraagt om een revanche. Onderweg werd een korte pauze gehouden voor de avondmaaltijd. Omdat Rutger ook nog zou komen, besloten we een kort spelletje Der Ausreisser te spelen. Dit is een wielerkaartspelletje. Peter-Hein kwam al snel op achterstand en die werd groter en groter en groter. Roger moest even lossen, maar kon snel weer aanpikken. De tussensprint van Ronald I met 50, 50 en 49 was niet fel genoeg geweest. Het werd een eindsprint en Roger drukte vlak voor de finish zijn fiets naar voren en won met een banddikte verschil. Peter-Hein kwam op 39 seconden achterstand binnen. Aangezien Rutger er nog steeds niet was, haalden we Formel Fun tevoorschijn. Dit liep dramatisch slecht voor Ronald I. Nadat Peter-Hein zijn eerste auto kwijtwas, verloor Ronald I er 3. Roger en Peter-Hein zouden dus uitmaken wie de winnaar zou worden. Ondertussen kwam Rutger binnen, zodat hij Roger zag winnen. Uitslag: Roger 24, Peter-Hein 16, Ronald I 9. Na overleg werd Ave Caesar op tafel gezet. Even snel de regels weer doorgenomen en de eerste race kon beginnen. Een prima start van Ronald I. De eerste 2 rondes leidde hij soeverein. Maar aangezien de leider geen 6 mag gebruiken, werd zijn keus steeds beperkter en dat deed hem uiteindelijk de das om. Halverwege de laatste ronde kwam Peter-Hein hem voorbij zetten en voordat hij maar iets kon doen waren ook Rutger en Roger er voorbij. De zessen in zijn hand konden het tij niet meer keren. Uitslag: Peter-Hein, Rutger, Roger, Ronald I. Een rematch dan maar ? Deze was een stuk spannender en uiteindelijk wist Roger te winnen. Uitslag: Roger, Rutger, Ronald I, Peter-Hein. De derde race werd op een andere baan gereden en nog tegen de klok in ook. Aan het eind van de tweede ronde liepen Roger en Ronald I uit en zij zouden strijden voor de overwinning. Dit werd in het voordeel van Roger beslecht. Uitslag: Roger, Ronald I, Peter-Hein, Rutger. Omdat het al laat was werd een kort spelletje uitgekozen: MontgolfiŤre, een ballonrace naar de maan. Rutger speelde dit heel slim. Hij liep in het begin snel uit en liet de anderen onderling knokken. De laatste paar beurten gooide hij veel ballast over boord, zodat hij nog bijna de maan bereikte. In de laatste beurt schudde Ronald I zijn belagers nog af, zodat hij nog tweede werd. In een rematch nam Ronald I deze tactiek over en wist in de laatste paar beurten met hoge ballastkaarten een flink gat te slaan. Roger werd hulpeloos laatste. Ter afsluiting van het bezoek van Roger en Peter-Hein kwam Formel Fun nogmaals op tafel. Rutger verloor in de eerste twee rondes zijn beide racewagens. Ronald I wist het iets langer vol te houden, maar opnieuw ging de eindstrijd tussen Roger en Peter-Hein. Roger had opnieuw het beste eindschot. Uitslag: Roger 16, Peter-Hein 12, Ronald I 8 en Rutger 3. Roger en Peter-Hein bliezen de aftocht voor hun terugreis. Ronald I en Rutger besloten nog wat tweepersoonsspelletjes te spelen. Als eerste Packhuys, een nieuwtje voor Rutger. Hij had de volgordes nog niet helemaal onder controle en daar maakte Ronald I handig gebruik van: 3-2. Daarna werd de boter-kaas-en-eieren variant gespeeld. Dit maal was het verschil nog groter en Ronald I haalde er 3 op een rij. Dit spel bleek niet helemaal in het straatje van Rutger te liggen. Ronald I stelde vervolgens Brawl voor; voor beiden een nieuwtje. Een straatgevecht met kaarten. Ronald I speelde met Darwin en Rutger met Morgan. Er werd eerst een trainingspartij gespeeld, waarbij de spelers om beurten een kaart spelen. Dit gevecht werd een prooi voor Ronald I: 1-0. De volgende partijen waren geen trainingen meer, wat betekent dat iedereen zo snel of zo langzaam mag spelen als hij zelf wil. Ronald I wist weer te winnen, maar de twee partijen daarna waren voor Rutger. Hij kreeg de smaak een beetje te pakken. Daarna werden de partijen omgekeerd. Ronald I speelde nu met Morgan en maakte handig gebruik van haar voordelen. Van de laatste 4 spellen wist hij er 2 te winnen en 2 remise te maken. Daarmee werd hij tot de overal winnaar uitgeroepen. Een grappig en razendsnel kaartspelletje, waarvan ik zeker meer decks ga kopen. Het was inmiddels bijna half een: twaalf uur na de start van deze marathon. Tijd om te nokken.

Spellensessies overzicht


16 september 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 12.00u. Vier spelers: Rutger, Ronald I, Henk-Jan, Ronald II. Henk-Jan en Ronald II kenden de meeste spellen niet, dus het zou een goede test voor Rutger en Ronald I zijn om te tonen of ze goed voorbereid zijn voor het EK. We begonnen met Die FŁrsten von Florenz. Ronald II ging snel uit de startblokken en lag het grootste deel van het spel op kop. Ronald I bouwde zijn spel keurig op, maar halverwege gebruikte hij een bonuskaart bij het verkeerde werk. Daardoor kon hij de laatste 3 rondes telkens maar 1 werk in plaats van 2 verrichten. Dat was duidelijk te merken in zijn eindscore. Henk-Jan scoorde nog flink met zijn Prestigekarten, maar het was Rutger die het spel duidelijk won. Ook hij had nu voor de Abwerbekarten gekozen. Daarnaast kreeg hij op eenvoudige wijze een extra jongleur. Eindstand: Rutger 62, Henk-Jan 53, Ronald II 50, Ronald I 42. Als tweede kwam De Veilingmeesters van Amsterdam op tafel. Ronald II was de enige die dit nog niet kende. Dat was bij sommige beslissingen wel te merken. Hij kreeg geen echt grip op het spel en werd kansloos laatste. Tijdens het spel werd er maar liefst 3 maal boven de 200 geboden. Ronald I hield zijn strategie aan van telkens 1 meerderheid op elk van de deelgebieden. Daardoor scoorde hij heel constant. Henk-Jan strooide echter kwistig met geld en scoorde daardoor ook flink. Overal pakte hij geld mee. Vooral in Amsterdam en later ook op de goederenmarkt had de macht in handen. Eenmaal kocht hij iets voor 280 in de veronderstelling dat hij het voor 140 kon kopen. Desalniettemin won hij met overmacht. Eindstand: Henk-Jan 1.480.000, Ronald I 1.320.000, Rutger 1.050.000, Ronald II 940.000. Omdat Ronald II vroeg weg zou moeten, besloten we eerst Carolus Magnus te doen. Ronald I en Rutger speelden samen tegen de andere twee. Tijdens het spel gaven ze tips aan Ronald II en Henk-Jan die het beiden voor het eerst deden en nog niet alle kneepjes van het vak kenden. Ronald I hield goed de nummers in de gaten en wees Rutger erop dat ze het af moesten kunnen maken in de vijfde ronde. Dat bleek inderdaad het geval. Met een eindstand van 10 tegen 4 viel het doek voor Ronald II en Henk-Jan. Omdat Djouni Ronald II nog steeds niet was komen ophalen, startten we met La Cittŗ. Ronald I speelde ditmaal met rood/bruin en dat bleek inderdaad een prima startpositie. Vooral de mogelijkheid om een derde stad in veiligheid te bouwen is een uitstekend voordeel. Met 2 boerderijen kan deze stad maar liefst voor 12 voedsel zorgen. In het midden van het bord brandde een hevige strijd los om de gunst van het volk en er werd dan ook veel gemigreerd. 2 steden werden bijna helemaal weggevaagd. Toen de rookwolken waren opgetrokken was het Ronald I die veruit de meeste burgers had: 32 en hij had ook nog een voedselvoorziening van 32. Perfect. Eindstand: Ronald I 38, Henk-Jan 20, Ronald II 18, Rutger 16. De laatste twee hadden strafpunten wegens hongersnood opgelopen. Henk-Jan zou met de scores van deze middag geen slechte beurt hebben gemaakt tijdens het EK, winst, tweemaal tweede en alleen bij Carolus Magnus verloren. Ronald I en Rutger waren enigszins wisselvallig, maar beiden wisten tweemaal te winnen.

Spellensessies overzicht


14 september 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 19.30u. Vier spelers: Rutger, Ronald I, Odet, Rob. Eindelijk een keer met het complete team trainen. We hadden afgesproken met het langste spel te beginnen: La Cittŗ. Het spel werd gekenmerkt door kleine foutjes van de spelers en het was al snel duidelijk dat Rutger zou gaan winnen. De andere spelers deden hun best om mee te rennen naar de eindstreep. Er zit duidelijk verschil in de locatie van de beginsteden. Gelukkig speelt elk team tijdens het EK met alle 4 de locaties. De bruin/rode kleur lijkt er het beste voor te staan. Eindstand: Rutger 30, Ronald I 23, Rob 22, Odet 21. Odet was de enige die strafpunten kreeg toebedeeld. Daarna was het tijd voor Die FŁrsten von Florenz. Een heel lastig spel om goed te doorgronden. Ronald I is nogal gecharmeerd van de Abwerbekarten en dat blijkt een aardige strategie. Rob leek halverwege het spel kansloos te zijn, maar hij kwam verrassend sterk terug. Ronald I en Rutger planden hun geldvoorraad perfect en eindigden op 0 florijnen. Rob had er maar liefst 1.000 over. Eindstand: Ronald I 63, Rob 62, Odet 48, Rutger 48. CaroIus Magnus moet in teams worden gespeeld. Ronald I en Odet speelden tegen Rob en Rutger. Deze laatste twee gooiden nogal goed en hadden veel macht in diverse kleuren. Toch waren het Ronald I en Odet die de overwinning wisten te grijpen. Het spel kan vrij snel afgelopen zijn en je moet dan ook erg goed opletten om die kans te grijpen. Door in de juiste ronde tweemaal achtereen te zijn kun je het spel snel beslissen, nog voordat alle nummerfiches zijn opgebruikt. Het was te laat om nog aan de Veilingmeesters te beginnen. Ter afsluiting een spelletje Ricochet Robot. Rutger bleek niet alle regels meer te weten en Odet leek de enige te zijn die nog scherp was. Ze had al snel een voorsprong. Toen kwamen Rob en Ronald I opzetten, maar hun opmars kwam te laat. Rutger haalde tot zijn genoegen ook nog 1 chip binnen. Eindstand: Odet 6, Rob 5, Ronald I 5 en Rutger 1. Snel gingen de spelers naar huis, want vooral Odet en Rob moesten nog een eind rijden.

Spellensessies overzicht


9 september 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 13.30u. Twee spelers: Rob, Ronald I. Rob is geen spellenspeler, maar wel een aardig schaker. Af en toe komt hij eens langs voor een spellenmiddag. Als eerste kwam Stratego Legends op tafel. Geen gemakkelijk spel voor een niet-ervaren speler, maar ik was erg benieuwd naar zijn reactie erop. Het bleek inderdaad nogal moeilijk om in het spel te komen, maar tegen het eind van het middenspel ontstond er toch iets van structuur in de aanvallen. Toen Rob zijn hoogste stuk op ongelukkige wijze was kwijtgeraakt in zijn doorbraak naar het kasteel van Ronald I (dat door een vloek zichtbaar was geworden), was de weerstand gebroken. Niet lang daarna wist Ronald I het kasteel van Rob te vinden. Snel over naar iets eenvoudigers: Packhuys. Dit bleek beter aan te slaan. De spelers bouwen grachten en pakhuizen in Amsterdam en wedijveren om de goederenmeerderheid. De eindstand was 3-2 in het voordeel van Ronald I. Nu beiden het spel kenden was het tijd voor een variant. Ronald I koos de boter-kaas-eieren variant. Er werd echter vergeten de hijskranen uit het spel te halen, wat nogal van invloed bleek te zijn. Ronald I wist desalniettemin 3 op een rij te halen, voordat het spel ten einde was. Dit kwam met name omdat Rob door geldgebrek regelmatig geen kaart kon spelen. Ook een rematch was een prooi voor Ronald I, wederom had Rob voortdurend geldgebrek. Om verschillende soorten spellen aan bod te laten komen, kwam Ricochet Robot op tafel. Het duurde even voordat Rob de grote lijnen begon te zien en enige tegenstand kon bieden. Het grootste probleem bleek het gebruik van meerdere robots te zijn. Er werd doorgespeeld totdat alle fiches op waren. Ronald I won met 12 tegen 3. Een spel in dezelfde lijn is het kaartspel Set! Hoewel het spel niet moeilijk is, blijkt het toch nog lastig de juiste sets te vinden. Opnieuw was Ronald I de winnaar. Op verzoek van Rob werd daarom het schaakspel tevoorschijn gehaald. Rob begon met wit. Het ging vrij gelijk op, totdat Ronald I door een foutje een loper tegen een pion achter kwam. Rob activeerde zijn dame en torens en het leek een gelopen spel. Zeker toen hij een van de torens van Ronald I wist te slaan. Maar Ronald I gaf niet op en dreef met zijn dame de koning van Rob in het nauw en wist vervolgens de ene toren na de andere uit te schakelen, waarna Rob teleurgesteld opgaf. Een revanche was op zijn plaats en die kans liet hij niet verloren gaan. Gedecideerd pakte hij daar met zwart de overwinning. Het is duidelijk dat hij een gedegen schaakspeler is, maar soms verrast wordt door ongebruikelijke zetten van Ronald I. Een aardig kaartspelletje is Schotten-Totten. Simpele regels, maar niet simpel te winnen. In het eerste spelletje is het dan ook even de kat uit te boom kijken om vervolgens te merken dat je de verkeerde keuzes hebt gemaakt. Ronald I won gemakkelijk met 5 tegen 2. De rematch was een stuk spannender en werd pas op het allerlaatst in het voordeel van Rob beslist: 5 tegen 4. Het werd al laat, maar er was nog even tijd voor een spelletje Isi. Rob kreeg inmiddels de smaak een beetje te pakken en had vrij snel de grote lijnen door. Hij wist vrij eenvoudig te winnen, hoewel hij nog niet alles doorhad. Het was 3 tegen 2 toen hij al vrij snel het laatste rode blokje uit het spel haalde. Weer veel nieuwe indrukken rijker ging Rob naar huis. Volgend jaar weer een keer.

Spellensessies overzicht


7 september 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 19.30u. Twee spelers: Rutger, Ronald I. Opnieuw een training voor het EK, helaas maar met 2 spelers. We wilden met Die FŁrsten von Florenz wat nieuwe tactieken uitproberen. Daarom lieten we alle jongleurs uit het spel. We moesten ons nu op andere wegen concentreren. Dit betekende wel dat de veilingen niet hoger dan 300 ŗ 400 kwamen. De eindstand zou dit keer beslist worden door de bonuspunten voor het beste werk. Ronald I liep meestal 1 puntje voor op Rutger, waardoor hij 5 keer het beste werk had en Rutger maar 1 keer. Eindstand: Ronald I 71, Rutger 59. Vrij hoge scores zonder jongleurs lijkt mij. Dan De Veilingmeesters van Amsterdam. Beiden speelden met 2 kleuren en probeerden elke kleur een andere strategie te laten volgen. In de eerste helft van het spel kwamen erg veel zandlopers naar voren, waardoor het begin lastig te plannen was. Het ging dan ook gelijk op. Daarna raakte ťťn van de kleuren van Rutger op grote achterstand (ongeveer f 300.000). Via een inhaalslag met twee 3x kaartjes op de goederenmarkt, wist hij ongeveer gelijk te komen met zijn andere kleur. Ronald I had ťťn kleur die maar liefst 3 werelddelen in zijn macht had (met slechts 2 of 3 koloniŽn per werelddeel !). Dit leverde zoveel inkomsten op dat hij gemakkelijk won. Eindstand: Ronald I 1.670.000, Rutger 1.460.000, Ronald I 1.430.000, Rutger 1.410.000. Dit was het eerste spel waarbij op een kaartje helemaal niet geboden werd. Tot slot was er nog tijd voor een spelletje Carolus Magnus. Ook hier werd besloten ieder als twee spelers te fungeren, omdat dat op het EK ook zal gebeuren. Dit blijkt ook het spel met twee spelers ten goede te komen, omdat er nu meer reden is om blokjes in de regio's te plaatsen. Het werd een spannend spel, waarbij Rutger langzaam maar zeker de overwinning naar zich toetrok. Ronald I moest echter de beslissende zet tonen, waarmee Rutger kon winnen. Een leerzame avond. Vooral Die FŁrsten von Florenz bevat nog veel meer dan je op het eerste gezicht vermoedt. Er zijn diverse strategieŽn mogelijk, die je al naar gelang de omstandigheden zult moeten aanpassen. We zijn er inmiddels wel achter dat de bouwmeester strategie gedoemd is om te mislukken. Deze levert gewoon te weinig op. Even wat ideeŽn: Stel je koopt zo snel mogelijk 3 bouwmeesters op de veiling en bouwt zo veel mogelijk gebouwen. Theoretisch zou je dan 7 x 2 = 14 gebouwen kunnen bouwen in al je beurten. Dan kom je op 14 x 3 = 42 punten + 6 bonuspunten voor de bouwmeesters = 48 punten. Er zijn echter geen 14 verschillende gebouwen en je tuin is ook niet groot genoeg voor alle verschillende gebouwen. Je zult dus werken moeten verrichten, maar dat kan alleen in de eerste paar jaar en de opbrengst daarvan is nooit voldoende. Je moet dus bonuskaarten en wellicht prestigekaarten verkrijgen en de nodige jongleurs en dat zonder veel inkomsten. Mmmmmmmmm...

Spellensessies overzicht


31 augustus 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 20.00u. Twee spelers: Rutger, Ronald I. Rutger moest de spellen voor het EK nog leren kennen. Ronald II zou ook komen, maar helaas kwam hij niet opdagen wegens een zaalvoetbaltoernooi. Volgende keer beter. We begonnen met Carolus Magnus. Een paar leuke mechanismes, maar naarmate het einde nadert worden de gevolgen steeds desastreuzer en wordt er steeds langer nagedacht. Het komt dan toch vaak aan op de dobbelsteenworpen en het is maar lastig daar wat tegen te doen. Toch een interessant spel. Ronald I won met 8 tegen 5. Rutger probeerde met alle macht te voorkomen dat Ronald I een grote regio zou overnemen, maar het was voldoende voor Ronald I om de enige lege regio te pakken. Daarna was het tijd voor La Cittŗ: een hoop regeltjes om uit te leggen, maar als je eenmaal aan het spelen bent, blijkt het allemaal erg mee te vallen. Het opbouwen van de basisopstelling valt ook niet mee, maar met een beetje geduld lukt het wel. Ik had Rutger gewaarschuwd voor de fout die Willem had gemaakt, dus in plaats van een 3e stad te stichten concentreerde hij zich op vele steengroeves. Hij vergat daarbij een marktplaats te maken en werd zodoende in de tweede ronde al in zijn mogelijkheden beperkt. Die klap kwam hij niet meer teboven. Halverwege het spel gaf hij op. Die FŁrsten von Florenz kwam als laatste op tafel. Hoewel het spel niet geschikt zou zijn voor 2 spelers (omdat de veiling dan niet helemaal uit de verf komt) blijkt dat erg mee te vallen. Het was voor Rutger even aftasten hoe alles in elkaar stak, maar hij bleek het snel op te pikken. De overwinning zou aan het eind dan ook beslist gaan worden door de prestigekaarten. Beiden scoorden met deze kaarten, maar Ronald I bleek uiteindelijk de winnaar te zijn met 5 punten voorsprong. Je wilt tijdens het spel zoveel doen en je hebt maar zo weinig akties ter beschikking dat je voortdurend keuzes moet maken.

Spellensessies overzicht


26 augustus 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 19.30u. Drie spelers: Willem, Sacha, Ronald I. Willem was vroeg, dus begonnen we vast met een verkenning van Stratego Legends. We hadden ongeveer 10 zetten gedaan toen Sacha ook al verscheen. We braken het spel dus maar af. Het was de bedoeling dat voornamelijk de spellen voor het NK op tafel zouden komen. Willem had ze al eens gespeeld, maar Sacha nog niet. Een goede test bij het uitleggen of we de regels nog wel wisten. Af en toe moesten er toch nog kleine dingetjes in de regels nagekeken worden. We begonnen met Ra. Een spel waarvan het principe niet zo simpel is uit te leggen, maar als je enkele beurten hebt gespeeld, is het voor iedereen duidelijk. En dat het duidelijk was hebben we gemerkt. Sacha won met gemak van de beide NK deelnemers. Slik. Ze wist namelijk een mooie verzameling monumenten op te bouwen en sprokkelde ondertussen telkens net genoeg punten bij elkaar om niet ver achter te raken. Sacha 52, Ronald I 44, Willem 39. Dat vroeg om een revanche. Sacha kon het spel erg waarderen, dus het was niet moeilijk haar over te halen. Het volgende spel verliep heel anders. Ra verscheen heel vaak achter elkaar en dus kon er in het eerste jaar niet veel worden gescoord. Ronald I had maar liefst 4 overstromingen, dus we wisten dat het daarna 2 droge jaren zouden worden. In het derde jaar had Ronald I al snel het heft in handen. Willem en Sacha hadden bijna al hun zonnen verspeeld en Ronald I kon met lange rijen zijn slag slaan. Hij had een groot deel van de Nijl in handen, maar zoals verwacht bleef de overstroming uit. Toen vond Ra het welletjes en maakte een einde aan de kwelling. Willem 42, Sacha 37, Ronald I 34. Met 1 overstroming had Ronald I de overwinning gepakt, maar helaas had hij op het verkeerde paard gegokt. Het volgende NK spel was Andromeda. Willem ging als een speer uit de startblokken. Hij kreeg series van de beste planeten en aangezien hij daar ook een kleine meerderheid had, waagde hij al snel enkele pogingen. In no-time had hij 3 hoge satellieten in bezit. Deze voorsprong zou hij niet uit handen geven, maar zelfs uitbouwen. De strijd ging in dit geval dus tussen Ronald I en Sacha om de tweede plaats. Ronald I had telkens een nipte voorsprong, maar Sacha kroop dichter en dichterbij. Uit wanhoop probeerde Ronald I het spel te beŽindigen, maar dat lukte net niet. Daardoor kon Sacha net de nog benodigde punten pakken. Willem 102, Sacha 61, Ronald I 57. Ronald I krijgt maar geen grip op het spel. De Veilingmeesters van Amsterdam staat zowel op het NK als het EK op het programma, dus veel oefenen kan geen kwaad. Het blijft altijd lastig in te schatten wat voor prijs je ergens voor moet betalen. Meestal betaal je toch weer meer dan je in gedachten had alleen maar om een belangrijk kaartje niet te missen. De meeste prijzen lagen rond de 120 ŗ 130. Het hoogste was een keer 190. Lager dan 100 is er geen enkel kaartje uitgegaan. Ronald I richtte zich op de goederenmarkt en de koloniŽn, Willem op de goederenmarkt en Amsterdam en Sacha keek de kat een beetje uit de boom. Vervolgens richtte ze zich op 1 kolonie, 1 Amsterdamse wijk en 1 van de goederen. Halverwege het spel vielen de zandloperkaartjes een beetje verkeerd uit voor Ronald I en Willem en ging het erom spannen wie er zou winnen. De prijzen voor de kaartjes gingen omhoog om vooral maar de bonussen binnen te krijgen. Toen de rook was opgetrokken bleek Willem de winnaar. Willem 1.800.000, Sacha 1.740.000, Ronald I 1.620.000. Ronald I bleef lang nadenken waar het nu toch fout gegaan was. Het werd al laat, maar een 'kort' spel als Carolus Magnus was nog wel mogelijk. Voor Willem en Sacha was het even wennen hoe het plaatsen van de burchten in zijn werk ging, maar toen iedereen het goed doorhad, werk er lustig op los gerekend. Op een gegeven moment was een ieder gedwongen bepaalde nummers te spelen om maar te voorkomen dat de ander kon winnen. Dat moest een keer fout gaan. Dit keer pakte het goed uit voor Ronald I. Hij wist een 4 burchten regio van Sacha te veroveren. Ronald I 8 (eigenlijk 9), Willem 4, Sacha 1. Het was tijd voor Sacha om huiswaarts te keren, want de volgende dag moest ze nog verhuizen. Willem en Ronald I waagden zich nog aan een spelletje La Cittŗ. De eerste aktie van Willem was het bouwen van een derde stad. Dit bleek desastreus en deze klap kwam hij niet meer te boven. De meeste van zijn steden verloren telkens een burger en kregen er in de volgende ronde weer ťťn bij. Mogelijkheid tot groeien was er bijna niet. Op allerlei manieren probeerde hij deze impasse te doorbreken, maar dat mocht niet baten. De twee steden van Ronald I groeiden maar door en hadden moeite om iedereen te voeden. De 5 strafpunten aan het eind van het spel maakten voor hem niets uit, want de voorsprong was aanzienlijk. Ronald I 32, Willem 20. Toch een interessant spel en voor herhaling vatbaar.

Spellensessies overzicht


19 augustus 2000

Locatie: op de camping in Zeeland vanaf 14.00u. Drie spelers: Odet, Rob, Ronald I. Oefenen voor het NK en de EK, dat was de bedoeling. Voor het NK is op het laatste moment Rasende Roboter toegevoegd en gelukkig had ik de Engelse versie thuis. Een leuk spel waarbij de spelers tegelijkertijd nadenken over een oplossing door robots te verplaatsen. Odet en vooral Rob hadden er nog flink moeite mee. Ronald I wist eenvoudig te winnen met 12 tegen 3 en 2. Vervolgens kwam Carolus Magnus op tafel. De spelers proberen hun 8 burchten te bouwen in 15 verschillende gebieden door ridders te plaatsen en invloed op deze ridders uit te oefenen. Rob kwam een beetje verkeerd uit de startblokken, maar wist zijn achterstand langzaam weg te werken. Toch leek de strijd tussen Ronald I en Odet te gaan. Ineens wist Ronald I een gebied met 3 burchten van Odet te veroveren, waardoor het spel abrupt ten einde kwam. Eindstand: Ronald I: 8 (eigenlijk 9), Rob 5 en Odet 1. Rob moest vervolgens de speeltafel tijdelijk verlaten, dus probeerden Ronald I en Odet nogmaals Rasende Roboter. Af en toe had Odet de geest en vond mooie oplossingen, maar de eindstand was toch weer in het voordeel van Ronald I: 12 tegen 5. Inmiddels was het tijd voor La Cittŗ. Hierbij laten de spelers steden groeien door het bouwen van gebouwen. Deze worden bevolkt door mensen, die gevoed moeten worden. Tevens hebben deze mensen bepaalde andere wensen op het gebied van cultuur, scholing en gezondheid. Als je daar geen aandacht aan besteedt, dan lopen ze over naar andere steden. Als je niet voldoende voedsel hebt, vluchten ze ook weg. En als de gebouwen niet bevolkt kunnen worden, moeten ze worden afgebroken. Opnieuw leek het erop dat Rob niet zo geweldig uit de startblokken kwam. Ronald I en Odet bouwden 1 flinke stad en verwaarloosden hun tweede stad een beetje. Tegen het eind van het spel bouwden ze nog wel een derde stad voor wat extra burgers en voedsel. In het laatste jaar wist Rob nog veel burgers weg te lokken, maar helaas kon hij ze niet voeden. Odet wist als enige alle burgers te voeden. Ronald I lokte zoveel burgers naar zijn steden dat hij 1 niet kon voeden. Deze ene burger zou hem de das omdoen. Eindstand: Odet 27, Ronald I 22, Rob 12. Een interessant spel dat meer speeltijd vraagt om het te doorgronden. Terwijl Rob pizza's ging halen, speelden Ronald I en Odet Formel Fun om de regels te leren kennen. Hoewel het niet geschikt is voor twee spelers, was het best te doen. Ronald I wist als laatste over te blijven. Na de pizza's kwam Die FŁrsten von Florenz op tafel. De laatste keer dat we het gespeeld hadden was op de Ducosim conventie, dus het meeste was al flink in het geheugen weggezakt. Maar na de eerste ronde kwam dat snel weer boven. De spelers zijn vorsten die in hun tuin de juiste omgeving proberen te scheppen om de kunstenaars en wetenschappers tot grote werken te brengen. Ronald I probeerde dat vooral met jongleurs, Rob vond gebouwen en de daarbij behorende bouwmeesters veel interessanter. Odet richtte zich op de secundaire bebouwing, zoals parken en meren. Aanvankelijk leek dat de beste methode en ze nam meteen een voorsprong. Rob en Ronald I kwamen maar langzaam dichterbij. In de latere beurten kregen Odet en Rob het echter moeilijk om aan de minimum eisen te voldoen, terwijl Ronald I met zijn jongleurs moeiteloos alle wetenschappers zijn laboratorium in lokte. Toen hij aan het eind ook nog bonuspunten voor de meeste jongleurs kreeg, was de overwinning een feit. Voorsprong op Rob 5 punten en op Odet 15. Het was al laat, maar we besloten ter afsluiting tot een spelletje Formel Fun. Rob kwam wederom traag uit de startblokken (het zal wel aan de zondag hebben gelegen), maar toch was het Ronald I die als eerste een auto verloor. De volgende twee waren van Odet en Rob wist zich ineens met 3 auto's in de voorste gelederen te nestelen. Ronald I raakte snel door zijn auto's heen en de finale ging tussen Rob en Odet, waarbij Rob nog 2 auto's had. Dat mocht echter niet baten. Odet nam de kop en gaf hem niet meer af, goed gebruik makend van de turbo's. Ze eindigde met 2 kaarten, maar wel als eerste. Tot slot nog weer pizza's, maar dan in de vorm van een kaartspel: Mamma Mia. In 3 rondes proberen de spelers zoveel mogelijk pizza's klaar te maken. Wederom een trage start van Rob, die hij niet meer kon goedmaken. Hij probeerde het uit alle macht, maar had telkens een beetje pech. Eindstand: Ronald I 6, Odet 5 en Rob 2. Een erg leuk kaartspelletje. Het was inmiddels een uur of 1: tijd voor de terugreis. Rasende Roboter bleef achter, zodat Odet en Rob wat extra kunnen oefenen.

Spellensessies overzicht


12 augustus 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 20.00u. Drie spelers: Sacha, Karin, Ronald I. Karin was vroeg aanwezig, dus konden we beginnen met een spelletje Lost Cities voordat Sacha er was. Het spel was nieuw voor Karin, dus dat werd een beetje aftasten. Twee van haar vier expedities leden verlies en dat kon niet worden gecompenseerd door de andere twee expedities. Ronald I hield het bij 3 expedities, die allen succesvol bleken. Eindstand 52-29. Net toen we de eindstand aan het berekenen waren kwam Sacha aan; mooi op tijd dus. Na even bijgepraat te hebben startten we met Formel Fun. Een racespel waarbij na elke ronde een auto afvalt. Ronald I kwam slecht uit de startblokken en 2 van zijn 3 auto's lagen dan ook achteraan. Het was duidelijk dat een van deze als eerste uit zou vallen. De tweede ronde ging het een stuk beter en was het Sacha die eraan moest geloven. Ook in de volgende twee rondes was het Sacha die laatste werd en dus al vrij vroeg uit het spel was. Nu was het een strijd tussen Ronald I en Karin. Het kwam aan op de allerlaatste laatste ronde, waarbij Ronald I van kop mocht starten. Dat was voldoende om de overwinning te grijpen. Een grappig spelletje, maar een stuk leuker met meer spelers. We hielden even een korte pauze voor de nodige versnaperingen en om nog wat bij te praten over van alles en nog wat. Ondertussen bouwden we Die Sternenfahrer von Catan op. Alle spelers waren bekend met Die Siedler, dus dit zou niet zo moeilijk moeten zijn. Toch was er nog veel uit te leggen en leek het in eerste instantie een complex spel. Dit bleek allezins mee te vallen en na een trage start kwam het spel op gang. (Misschien is de snelle variant waarbij je per beurt 2 extra grondstoffen krijgt toch aan te raden.) Beide dames liepen al snel uit op Ronald I en toen ze beiden 8 overwinningspunten hadden, stond Ronald I nog steeds op 4. Zijn kolonieschip zocht wanhopig naar een planeet zonder piratennesten om ook een kolonie te kunnen stichten. Ondertussen werkte hij aan een ultramodern ruimteschip, zwaar bewapend en met veel aandrijving. Dat wierp zijn vruchten af en hij kon inlopen. Het middenspel werd daarom een strijd om de handelsposten. Ronald I had tweemaal de pech dat zijn handelsschip niet mocht verplaatsen (gebrek aan grondstoffen dwongen hem tot een behouden strategie bij de ruimte ontmoetingen) en daardoor miste hij een aantal handelsoverwinningspunten. Sacha daarentegen ging erg goed en als ze voldoende handelswaren had gehad, had ze de overwinning al kunnen kopen. Dat gebeurde gelukkig niet en met vereende krachten kon Ronald I een handelsschijf van Sacha afpakken. Ondertussen was Karin ook op weg naar haar laatste 2 punten. Niemand die er iets aan kon doen. Karin 15, Ronald I 12, Sacha 11. Het lijkt erop dat de speler die er het slechtste voor staat, ook met de ruimte ontmoetingen vaak het schip in gaat. Door gebrek aan inkomsten kan hij zijn ruimteschip niet uitbouwen en kan hij aan eventuele handelaren geen goederen bieden. Misschien is het een idee om de speler de keuze te geven al dan niet een ruimte ontmoeting aan te gaan als de zwarte kogel niet helemaal onderop komt. Al met al was het spel toch goed bevallen. Het had vrij lang geduurd, maar er was niemand die zich daaraan stoorde. Even iets korters nu: Skyrunner. Een mooi vormgegeven spel, waarbij de spelers een 3 dimensionaal flatgebouw beklimmen. Door het uitspelen van kaartjes verzamelen de spelers klim- en uitrustingskaarten. Niemand had het nog gespeeld, dus het was een verrassing wat het zou gaan bieden. Ronald I wist al snel een voorsprong te nemen en verzamelde ondertussen veel uitrustingen. Daardoorwerd de opmars van de beide dames vertraagd. Karin slaagde er toch in als eerste bij de laatste rand te komen, maar bij gebrek aan uitrustingen, kon ze het dak niet bereiken. Ronald I wachtte rustig zijn tijd af en bereikte uiteindelijk als eerste het dak. Het spel kon de gespannen verwachtingen echter niet waarmaken. Leuk voor af en toe, maar niet meer dan dat helaas. Het begon al laat te worden, maar er was nog wel tijd voor een kaartspelletje: Set! 12 kaarten met verschillende figuurtjes worden op tafel gelegd en de spelers zoeken tegelijkertijd naar sets. Sacha had de smaak snel te pakken en ook Karin deed het niet slecht. Het spel duurde niet al te lang en Sacha kwam als winnaar naar voren (toch nog een overwinning deze avond): Sacha 10, Ronald I 8, Karin 5. We besloten nog een spelletje te doen. Deze keer ging het een stuk trager. Er waren bijna geen sets te vinden, zodat Karin ook goed meedeed. Een verrassende uitslag: allen 8 sets. Het spel beviel zo goed dat er nog een laatste poging werd gedaan. Het spel ging als een razende van start. De eerste 2 sets waren binnen 10 seconden voor Sacha en de volgende 2 in net zo'n snelle tijd voor Ronald I, vanaf dat moment ging het gelijk op. Tegen het eind was Ronald I net iets sneller, zodat hij het spel wist te winnen: Ronald I 10, Sacha 8, Karin 7. Inmiddels was het tijd geworden de avond af te sluiten. Ook met 3 spelers hadden we ons prima vermaakt en het was leuk om weer eens in deze samenstelling bijeen te zijn. Alleen jammer dat Esther nog op vakantie was, want die zou ook weer eens meedoen.

Spellensessies overzicht


3 augustus 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 19.30u. Twee spelers: Willem, Ronald I. We begonnen met een revanche: Euphrat & Tigris. Willem was vastbesloten het allemaal anders aan te pakken, maar het mocht niet baten. Nog voordat het spel halverwege was, gaf hij zich gewonnen. Het was onbegonnen werk. Nog maar een keer. Nu ging het allemaal wat beter en had hij een stevig koninkrijk met de nodige monumenten. Toch wist Ronald I weer binnen te dringen en het duurde niet lang of Willem was al zijn monumenten kwijt. In een wanhopige poging zijn positie terug te winnen bouwde hij aan een grote achterban in een naburig koninkrijk. Een kort optreden van de koning van Ronald I was voldoende om bij Willem alle hoop weg te slaan en opnieuw gaf hij op, ruim voordat het spel ten einde was. Dan maar het oerwoud in: Tikal. Dat ging een stuk beter. Bij de eerste score had Ronald I 4 punten meer dan Willem. De paden in het oerwoud bleken erg dicht en Ronald I leek gelijk te krijgen door al vroeg zijn eerste kamp op te richten. In paniek bouwde Willem ook maar een kamp, maar de positie bleek niet goed genoeg. Bij de tweede score was dat verschil nog niet goed te merken en Ronald I liep maar 2 punten uit. Bij de derde en vierde scorerondes was het verschil aanzienlijk, zodat Ronald I met 204 tegen 167 opnieuw wist te winnen. Tot slot van de avond: Ricochet Robot. Dit was nieuw voor Willem, maar als snel wist hij zijn eerste punten te scoren. Een tussensprint van Ronald I was voldoende voor een overwinning: 11-6.

Spellensessies overzicht


30 juli 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 13.00u. Twee spelers: Ronald I, Willem. Als eerst kwam een oud spel op tafel dat ik na zoveel jaren eindelijk op de kop had getikt: Tankslag. Dat bleek niet zoveel voor te stellen. Een geluksfactor en weinig strategisch plannen. Ronald I schoot al snel van Willem de meeste tanks weg, de voorlaatste won hij in een onderling duel en de laatste kon met geen mogelijk het artillerievuur van Ronald I ontwijken. Een triest einde. Vervolgens werd Willem geÔntroduceerd in Diskwars. Een klein scenario met legers van 50 punten. Het was voor beide spelers nog even wennen hoe de gevechten konden worden beslist. Het schieten leverde maar weinig voordelen op. Ronald I bleek de winnaar toen de rookwolken waren opgetrokken. Opnieuw hetzelfde scenario, maar nu met legers van 100 punten. Ronald I richtte zich op een sterke magiŽr met enkele sterke spreuken, ondersteund door veel dwergen, waarvan de helft met schietwapens en ten slotte een grote reus. Willem had een grote draak, een kleine magiŽr en heel veel grondtroepen. Ronald I stormde naar voren met zijn reus, maar zijn dwergen konden de snelheid niet bijhouden en ook zijn magiŽr kon weinig uitrichten met de spreuken. Willem besprong met groepjes eenheden de troepen van Ronald I en wist eenvoudig de overwinning naar zich toe te halen. Opnieuw had het schieten geen beslissende kracht in het spel. Een voor beiden nieuw spel was Blitz und Donner. Een strijd tussen 2 goden (Hera en Zeus). Het spel was eigenlijk een aaneenschakeling aan verbazing over de kaarten die je in je hand kreeg. Er werd weinig nagedacht over de zetten en het spel liep dan ook af toen Willem geen akties meer kon ondernemen. Het spel zal interessanter worden naarmate beide spelers een beetje de kracht van de kaarten kennen. Daar was deze keer dus helemaal niets van te merken. In dezelfde serie is ook Das Riff uitgebracht. Het eerste spel ging gelijk op, totdat Willem een kleine voorsprong kreeg. Deze gaf hij niet meer uit handen en kweekte als eerste 5 nieuwe vissen. Het spel was kort genoeg voor een revanche. Dit keer verliep het spel heel anders. Willem kreeg geen koraal voorgeschoteld en kocht aan de lopende band vissersboten. Hij had er al 6 toen Ronald I aan zijn 2e toe was. Ronald I daarentegen verzamelde een grote hoeveelheid wormen en had al snel 4 koralen binnen. Hij kon lekker goedkoop vissen verzamelen, maar toen begon Willem op gang te komen. Goedkope haaien verjoegen alle partners die Ronald I nodig had en langzaam kreeg ook Willem koralen binnen. Nu begon het gelijk op te gaan. Ronald I moest toen ook zijn toevlucht tot extra boten zoeken. Toch was zijn opgebouwde voorsprong voldoende voor de overwinning. Er blijkt dus toch meer in te zitten dan na het eerste spelletje lijkt. Nu we toch op het water zaten was het een mooi moment voor Land in Zicht. Het leek wel of Ronald I zat te slapen, want Willem wist bijna alle eilanden voor zich te winnen en won met een voorsprong van maar liefst 33 punten. Een spel om snel te vergeten. Tot slot van de dag Euphrat & Tigris, een zeer goed spel. Ronald I nestelde zich in het centrum van het bord en bouwde monument na monument en Willem lukte het maar niet om daar van mee te profiteren. Nog voordat het spel halverwege was, gaf hij zich gewonnen. De achterstand was gigantisch. Nu het zo snel voorbij was, besloten we er nog eentje te doen. Nu ging het een stuk gelijker op. Willem had alleen erg veel moeite met de blauwe kleur, terwijl Ronald I bijna geen groen wist te verzamelen. Beiden zochten wegen om daar verandering in te brengen. Opnieuw was er een groot rijk in het centrum van het bord en alle infiltratiepogingen mislukten jammerlijk. Het rijk had op een gegeven moment maar liefst 4 monumenten. Stukje bij beetje wist Ronald I zijn leiders binnen te laten dringen en een beurt of 4 voor het einde had hij er al zijn leiders. Nu ging het snel en was het lot van Willem bezegeld. Eindstand: Ronald I: 25, 25, 25, 45. Willem: 14, 14, 17, 37. Een afgetekende overwinning. Dit blijft een topspel.

Spellensessies overzicht


25 juli 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 19.30u. Twee spelers: Ronald I, Sacha. Alle spellen die op het programma stonden, kende Sacha nog niet. We begonnen met Tikal. Het was voor haar dan ook lastig inschatten wat goede zetten waren, maar met enige coaching kreeg ze het snel door. Toch wist Ronald I elke ronde meer punten te scoren, zodat de eindstand 196 tegen 165 werd. Al met al liet het spel een goede indruk achter en zal zeker vaker op tafel komen. Vervolgens de nieuwe aankoop Das Riff, ook voor Ronald I een nieuwtje. Uit een rivier die stroomt van het rif naar de zee probeer je stukken koraal te vissen om daar vissen te laten paren. Om te vissen heb je wel de juiste wormen nodig en die krijg je door middel van kleurendobbelstenen. Gelukkig kun je parels ter vervanging inzetten en als het echt niet wil, laat je haaien de verkeerde vissen verjagen. Het begin was wat onwennig en er werd voorzichtig naar koraal gevist. Al snel was al het koraal voorzien van een vis. Sacha had bijna alleen maar vrouwtjes liggen, terwijl Ronald I net alle mannetjes had getroffen. Het bleek lastig om paartjes bij elkaar te krijgen en het middenspel liep dan ook een beetje vast. Na veel sparen kwamen er wat extra boten en begon ook het midden van de rivier te stromen. Het kwam op geluk aan wie nu de juiste vissen zou vinden. Om beurten lukte het de vissers en uiteindelijk was het Sacha die als eerste het 5e paartje liet paren. Een grappig spelletje dat niet echt een topper is. Inmiddels was de avond al flink gevorderd, dus werd er nog maar een kaartspelletje tevoorschijn getoverd: Schotten Totten. Een strijd om 9 grensstenen in de Schotse Hooglanden. Het eerste spel was weer aftasten voor Sacha en Ronald I leek het spel dan ook snel te beslissen. Het lukte hem echter maar niet de beslissende steen te pakken en Sacha vocht zich langzaam terug, om uiteindelijk met 5 tegen 4 stenen te winnen. Ze had het nu door en wilde het spel nogmaals spelen. Ze counterde voortdurend de acties van Ronald I en was steeds op tijd om stenen te veroveren. Toch was het Ronald I die op 4 stenen stond en Sacha op 3 toen de stapel kaarten op was. Sacha kon ook geen kaarten meer spelen, omdat alle groepen al compleet waren of geclaimd. In de regels was niet duidelijk wat er nu moest gebeuren. Er werd besloten door te spelen, wat niet in het voordeel van Ronald I was, want nu was het duidelijk dat hij de laatste 2 stenen ging verliezen. Wederom een 5-4 overwinning voor Sacha. Tot slot nog snel 2 keer Dutch Mountains, het kleine spelletje van Cornť van Moorsel. Opnieuw was het Sacha die beide keren wist te winnen. Een gezellige avond kwam ten einde. Binnenkort snel weer.

Spellensessies overzicht


16 juli 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 12.00u. Zes spelers: Willem, Rutger, Henk-Jan, Roger, Daan, Ronald I. Het was even omschakelen toen toch 6 spelers ten tonele verschenen. Als eerste het grappige racespelletje Formel Fun. Een racespel, waar na elke ronde een auto afvalt. Na de eerste ronde nam Ronald I het heft in handen en hield er een flink tempo op na. Zijn beide auto\rquote s bleven in de top rijden. Roger was al snel zijn beide auto\rquote s kwijt en daarna was Willem aan de beurt. Rutger wist het einde lang te rekken, maar kon het lot niet voorkomen. Toen brak het tijdperk v an Henk-Jan aan. Ronald I verloor een auto en Daan verloor zijn laatste auto. Ronald I stond ingeklemd tussen de twee auto\rquote s van Henk-Jan, maar wist er toch eentje uit te schakelen. Toen trok hij perfecte kaarten en wist maar liefst 3 x 10 te rijden en de overwinning te grijpen. Een grappig spelletje voor tussendoor en een aardige ijsbreker. Uitslag: Ronald I, Henk-Jan, Daan, Rutger, Willem, Roger. Eindelijk ook eens gelegenheid voor Medici. Een typisch handelsspel van Reiner Knizia. In 3 spelrondes moeten goederencombinaties worden gekocht. Het was moeilijk in te schatten hoeveel de goederenkaarten nu waard zouden zijn. Henk-Jan en Ronald I gaven direct veel uit, terwijl de anderen het een stuk rustiger deden. Het bleek belangrijk je op enkele soorten goederen te concentreren en daarin was Willem het beste geslaagd. Een interessant spel, dat je pas na enkele keren goed kunt leren kennen. Uitslag: Willem 74, Daan 55, Roger 50, Rutger/Ronald I 48, Henk-Jan 40. Willem was inmiddels naar huis, zodat Chinatown op tafel kon worden gezet. Ronald I was de enige die het reeds eerder gespeeld had (eenmaal). In het New York van de jaren dertig starten de deelnemers winkelketens op. Ronald I begon erg verspreid over de wijken, maar profiteerde van de conjuctuur. Ook de 2 daaropvolgende rondes zat het met de conjunctuur niet tegen. Hij wist 2 ketens van 3 te maken, maar veel verder kwam hij niet, zodat hij slechts locaties en winkels kon verhandelen. Roger was de eerste die een keten van 5 wist te completeren en Daan was aardig op weg naar 2 ketens van 4 winkels. Rutger kreeg nergens echt voet aan de grond. Henk-Jan bouwde voorzichtig aan een keten van 6 en 1 van 5, die hij uiteindelijk wist te completeren. Vooral Roger en Henk-Jan scoorden in de laatste 2 rondes behoorlijke bedragen. Toen de rookwolken waren opgetrokken, bleek er toch een verrassende winnaar: Ronald I. Door weinig uit te geven en de locaties en winkels handig te verkopen, had hij tussendoor een aardig kapitaal verzameld. Uitslag: Ronald I 111.000, Roger 98.000, Henk-Jan 94.000, Daan 87.000, Rutger 76.000. Columbus: Een ouder spel van Wolfgang Kramer, waarin je al enkele aspecten van Tikal kunt herkennen. De spelers varen tussen Europa en Amerika over gelegde kaartjes. De heenreis ging gelijk op. Roger, Daan en Ronald I kozen de onderzi jde van het bord, terwijl Rutger en Henk-Jan de bovenkant kozen. Onderin werd het echter steeds smaller, zodat Daan naar de bovenkant ging. Roger baande de weg naar de haven en Ronald I kon volgen. Hij moest daardoor echter een beurt wachten om dezelfde haven te kunnen gebruiken. In de tussentijd slaagden zowel Rutger, Daan als Henk-Jan daar ook in. Roger mocht als eerste de terugweg aanvaarden en kreeg natuurlijk enkele obstakels te verwerken. Ronald I volgde op een beurt achterstand. Daan wist Rutger en Henk-Jan achter zich te laten. Roger had enkele tornado's in petto en kon ongestoord naar de finish varen. Uitslag: Roger, Daan, Ronald I, Henk-Jan, Rutger. Nog tijd voor een kort spelletje: Der Ausreisser. Een simpel wielrenkaartspelletje. Voor Daan en Roger was het nieuw, dus was het eerste spelletje een beetje aftasten. Rutger kon net niet lang genoeg de kop houden en Henk-Jan kon net voor de finish toeslaan. Winnaar: Henk-Jan. Dit vroeg om een revanche. Nu bleef het peloton langer bij elkaar. Nu was het Ronald I die leek toe te slaan, maar in tegenstelling tot de verwachting, kon hij het niet doortrekken naar de finish. Roger had het spel door en nam vlak voor de finish de kop over. Winnaar: Roger. Rutger en Henk-Jan gingen huiswaarts en Daan wilde graag Torres eens proberen. De spelers bouwen kastelen op en bevolken deze met hun ridders. Hoe hoger de ridder en hoe groter het kasteel, des te meer punten scoor je. Het was voor Daan en Roger even aftasten hoe er gescoord kon worden. De eerste ronde ging het redelijk gelijk op. Daarna lie p en de tactieken iets uiteen. Daan en Roger waren beiden goed vertegenwoordigd in het grootste kasteel en Ronald I kon daar geen voet meer aan de grond krijgen. Zijn andere pogingen leverden niet voldoende resultaat op. Daan wist zijn opgebouwde voorsprong uit de tweede ronde zelfs nog iets uit te bouwen op Roger. Een spel met veel interessante aspecten. Een terechte winnaar van de Spiel des Jahres trofee. Uitslag: Daan 224, Roger 201, Ronald I 169. Een gezellige middag met voor het eerst de spelers Roger en Daan. Duidelijk voor herhaling vatbaar, na de zomerperiode...

Spellensessies overzicht


14 juli 2000

Locatie: bij mij thuis vanaf 19.30u eh... 20.00u. Vier spelers: Willem, Odet, Rob, Ronald I. Het was de bedoeling alle spellen van het NK even te spelen, om ze te leren kennen en de kneepjes onder de knie te krijgen. Als eerste Andromeda. Odet nam snel een voorsprong door 2 satellieten met hoge waarde te pakken. Willem was de enige di e nog enigszins bij kon blijven. Ronald en Rob raakten achter. Ronald bleef ook erg achter op de beide ontwikkelingsbanen. Toen hij eindelijk zijn 3 acties mocht maken, kon hij er maar 1 nuttig gebruiken. Langzaam begon Rob in te lopen en raakte Willem de aansluiting kwijt. Ook Ronald pakte zo zijn satellieten mee. Toen de eindtelling kwam, was Odet de overduidelijke winnares: Odet 81, Rob 57, Ronald I 46, Willem 39. Daarna was het tijd voor Ra. Rob en Ronald wisten voortdurend de minpunten te ontlopen en namen daardoor een voorsprong. Beiden werkten aan een aardige verzameling monumenten en hadden een groot deel van de Nijl in hun macht. De overwinning zou tussen hun twee beslist worden. In de laatste ronde liet Ronald een veiling lopen om daarna gemakkelijk de laatste veiling te winnen. Zo ver kwam het helaas niet, want Ra verscheen ten tonele. Daardoor had Rob net voldoende punten. Rob 50, Ronald I 46, Odet 35, Willem 24. We besloten ook De Veilingmeesters van Amsterdam nog eens te spelen. Dit spel zou gedomineerd worden door een slechte geschudde stapel. Niet alleen zaten veel zandlopers na elkaar, maar ook de 3x kaartjes zaten in groepjes. Ronald onthield zich in het begin van de meeste veilingen. De prijs lag meestal rond de 150 ŗ 160. Geen enkel kaartje ging voor meer dan 180 weg. Onder de 100 trouwens ook niet. Iedereen zorgde in ieder geval de bonussen van 100.000 binnen te halen. Odet domineerde de goederenmarkt, Ronald de koloniŽn en Willem en Rob streden om de binnenstad. Aan het eind van het spel onthield Odet zich van de meeste veilingen. Toen de rook was opgetrokken bleek zij het meeste geld te hebben verzameld. Odet 1.530.000, Ronald I 1.290.000, Rob 1.170.000, Willem 1.160.000. Bovenstaande 3 spellen worden gespeeld op het komende NK. Een eerste plaats levert 5 punten op, de volgende plaatsen 3, 2, 1. De eindstand zou zijn geweest: Odet 12, Rob 10, Ronald I 8, Willem 3. Vervolgens Veranderland. We speelden het prototype van Rob Prent. Telkens nam iemand een bijna onoverbrugbare voorsprong, maar door het samenwerken van de overige 3 kon dat telkens worden voorkomen. In het middenspel leek Ronald helemaal de kluts kwijt, maar langzaam groeiden er toch weer de lange wegen. Net toen hij alles weer een beetje in orde had, wist Willem onverwacht te winnen. Tot slot nog Ohne Furcht und Adel. Ronald begon als koning en hield het koningschap lang in handen. Ondertussen bouwde hij gestaag aan zijn stad. De anderen bleven onderling ongeveer gelijk. Toen Ronald de 8 gebouwen compleet had, wist alleen Rob in de laatste beurt nog snel wat bij te bouwen. Ronald was de enige die bonuspunten wist te verzamelen. Een interessant kaartspelletje. Ronald I 33, Rob 25, Willem 22, Odet 15.

Spellensessies overzicht

Spelmagazijnby Ronald Hoekstra - 2000