Spelmagazijn > Nederlands > Menu > Artikelen > Cartagena Online

   Artikel

Gerrit-Jan Hondelink, 27 december 2001

Cartagena Online

Op de valreep van het jaar ben ik helemaal, maar dan ook helemaal verslingerd geraakt aan het spel Cartagena. En met mij familie, vrienden en bekenden. Dus als je van spelletjes houdt en je wilt graag ook gewoon een normaal leven, dan kun je nu beter verder bladeren.

De site

Nu is het te laat, zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb. Ik heb Cartagena leren kennen als een van de 4 spelen van de EK. Toen al vond ik het het leukste spel van het stel, maar ik ben er pas echt voor gevallen, toen ik eenmaal de Cartagena-site had ontdekt:

Cartagena online

Op de site werkt het zo. Eerst moet je een spelersnaam kiezen. Ik heet bijvoorbeeld Gerrit-Jan, maar anderen hebben ingewikkelder namen als Hanswurst, Tintin, Porsche2000 of zelfs Hilde, Lex, John of Najib. Bij de spelersnaam hoort uiteraard een password. Ik moet zeggen, sommige spelersnamen spreken erg tot de verbeelding. Zo is er een hele goede speler genaamd Stortebecker. In mijn verbeelding draagt hij altijd zo’n Pruisische helm met zo’n punt er op. Porsche2000 is natuurlijk een loser, maar het ergste zijn de twee hartsvriendinnen Larissa en Beate. Larissa heeft zeker al 50 spelletjes gespeeld, maar nog nooit gewonnen en een zeer laag gemiddelde. Laatst kondigde ze aan een nieuwe tactiek te zullen gaan proberen. Ze werd nog kanslozer laatste… Bij ons thuis hoor je nu af en toe: “Tjee, wat een Larissa opmerking” of “Weer te veel naar Stortebecker gekeken zeker?”.

Als je als speler inlogt kom je op de pagina met de actieve spelen. Daar staan je lopende spellen, maar ook de door andere spelers geopende spellen, waar je je voor kunt aanmelden. Maar je kunt natuurlijk ook zelf een nieuw spel openen. Dan heb je het voordeel dat je zelf  het aantal spelers en het spelbord mag kiezen, maar het nadeel is dat je startspeler bent en daar zit een nadeeltje aan, daar kom ik nog op terug.

Je hoeft niet het hele spel in 1 keer uit te spelen, zoals op veel andere plekken op Internet. Je krijgt gewoon volautomatisch een mailtje als je aan de beurt bent, je logt in, voert je zetten uit en je gaat weer wat anders doen. En zo kun je dus ook gewoon een tijdje weg zonder dat je zetten hoeft te doen. En zo gebeurt het natuurlijk ook, dat andere spelers een tijdje geen zetten inleveren. De enige remedie tegen ontwenningsverschijnselen is dan andere spelletjes starten. Nieuwe spellen staan maximaal 5 a 10 minuten open. Helaas is de voertaal Duits, maar een Nederlandse versie is in de maak.

Het spel

Het spel zelf. Cartagena is gesitueerd op een eilandje in het Caribisch gebied. Het is een gevangenis, waar nooit iemand uit ontsnapte, totdat een stelletje gevangen piraten een onderaardse gang naar buiten groef en zich met een sloep in veiligheid bracht.

In het spel ben jij de leider van 6 piraten, die aan het begin van een onderaardse gang van 36 velden staan. Op ieder veld staat een symbool.

Om vooruit te bewegen speel je een kaart uit met dat symbool. Dan mag je 1 van je pionnen oppakken en naar het eerste vrije veld met dat symbool gaan. Is het veld met dat symbool bezet door een piraat, van jezelf of van een andere speler, dan mag je dus verder. Kom je bij het einde van de gang en je hebt nog geen vrij veld met dat symbool gevonden, dan mag deze piraat in de sloep springen. De speler, die het eerste alle 6 zijn mannen in de boot heeft, wint het spel.

Er zijn 6 symbolen (flessen, hoeden, pistolen, schedels, sleutels en messen), alle 6 symbolen staan telkens achter elkaar in wisselende volgorde. Alle symbolen komen dus 6 keer voor.

Je begint het spel met 6 kaarten, dat is dus niet genoeg om alle 6 piraten naar de eindstreep te leiden. Daarom kan je ook achteruit bewegen en zo kaarten verzamelen. Als je een piraat terugtrekt, dan trek je hem terug naar het eerste bezette veld met 1 of 2 piraten. Dat kunnen je eigen piraten zijn, maar dat kunnen ook piraten van anderen zijn, dat maakt niet uit. Als je terugtrekt naar een veld met 1 piraat krijg je 1 kaart, als je terugtrekt naar een veld met 2 piraten, dan krijg je zelfs 2 kaarten.

Je kan je dus niet terugtrekken naar een veld met 3 piraten. Als je een piraat terugtrekt en je stuit toch op een veld met 3 piraten, dan ga je gewoon verder naar het eerstvolgende bezette veld met 1 of 2 piraten.

(33K)

Het spelbordscherm

Overigens, meestal kan je zien welke kaartjes je gaat krijgen als je gaat sparen. Telkens worden 12 kaartjes van de stapel opengedraaid, die worden iedere keer gepakt, totdat de “13e” gepakt moet worden, dan worden de volgende 12 opengedraaid. Alle kaarten zijn in gelijke hoeveelheid aanwezig.

Een beurt bestaat uit minimaal 1 zet en maximaal 3 zetten. Een zet is dus ofwel een kaartje uitspelen en een piraat vooruitbewegen of een piraat terugtrekken en nieuwe kaartjes verzamelen.

Meer regels zijn er niet. Heel simpel. Ook speelbaar voor kinderen.

Tactiek

Wat moet je doen om te winnen? Tja, dat is niet zo simpel. Wat ik ontdekt heb:

  1. Je moet voldoende kaartjes hebben. Iedere gelegenheid om kaartjes te sparen moet je aangrijpen. Meestal is het een winnende tactiek om aan het begin veel te sparen. Mensen, die als eerste gaan lopen, winnen bijna nooit. De anderen springen namelijk vrolijk over die eerste heen en winnen. Op de site kan je zien hoeveel kaarten iedereen heeft, je kan niet zien, wie welke kaarten heeft, als je heel fanatiek bent, kan je bijhouden, wie welke kaarten pakt. Dat heb ik bij mijn eerste spelletje geprobeerd en daar ben ik heel snel weer mee gestopt.

  2. Je moet ook niet als laatste gaan, want dan kan er een gat vallen, dat je zelf moet overbruggen en dat kost je de kop.

  3. Zorg dat je zelf wel gaten (achter je) laat vallen. Zo schakel je mensen uit.

  4. Vaak ontstaan er routes van een bepaald symbool. Stel er ligt een fles, dan is de kans groot, dat de volgende speler ook een fles speelt om over je heen te springen, voor de volgende wordt het dan nog interessanter om een fles te spelen, etc. Als je meerdere kaarten van een bepaald symbool hebt, is het goed om zelf de eerste kaart van dat symbool neer te leggen en anderen uit te nodigen diezelfde kaart te spelen. Het is essentieel dat er routes zijn, waar jij er een aantal van hebt.

  5. Aan routes bijdragen is leuk, maar alleen als je er zelf het meeste van profiteert, when in doubt, wait. Geduld is in dit spel een schone zaak.

  6. Probeer zoveel mogelijk om geen 2 piraten te laten staan op een veld. Dan maak je het een volgende speler wel heel makkelijk om kaarten te sparen.

  7. Er ontstaan in het begin vaak een aantal stapeltjes van 3 op een aantal van de eerste velden. Zorg dat je daar bij staat. Het liefst in ieder stapeltje 1 piraat. Zo kun je makkelijk kaartjes sparen. Een veel voorkomende zet is wanneer je 2 stapeltjes van 3 achter elkaar hebt, waar je allebei een piraat in hebt staan. Dan speel je je piraat van het achterste stapeltje voorbij het voorste stapeltje, dan laat je je piraat uit het voorste stapeltje terugvallen naar het achterste (en pakt 2 kaartjes) en vervolgens laat je de vooruit gespeelde piraat terugvallen naar het voorste stapeltje en pakt weer 2 kaartjes. Die beurt heb je 1 kaartje gespeeld en 4 teruggepakt. Zo spaar je heel efficient kaartjes. In het onderstaande plaatje speel je dus op jouw piraat bij die hoed (ja, dat is een hoed) bijvoorbeeld een sleutel. Dan trek je je piraat bij het mes terug naar de 2 achterblijvende piraten bij de hoed en vervolgens trek je die piraat op de sleutel terug naar de twee achterblijvers op het mes. Kassa.

  8. Het kostte mij zeker 40 spelletjes, voordat ik ontdekte dat niet alle kaartjes even veel waard zijn. Het is moeilijk om daar een regel voor te geven. De symbolen die het verst van de start liggen zijn veel waard, psychologisch gezien vinden mensen het fijn om een flinke eerste stap te maken, de kans dat daarmee routes ontstaan is groter dan van de anderen. Symbolen, die op een strategische plaats ver uit elkaar liggen en waarmee je grote stappen kunt maken zijn ook veel waard. En dan met name tussen het begin en het midden van de gang en tussen het midden en het eind. Van het eindstuk zijn de symbolen, die het verst van de sloep liggen juist weer interessant, want daarmee kun je piraten binnenbrengen. Uiteraard is dat bij ieder speelbord anders.

  9. Voordat je zomaar besluit kaartjes te sparen, kijk even welke kaartjes je krijgt en welke kaartjes je vervolgens voor de anderen laat liggen. Als je echt heel fanatiek bent, hou je zelfs bij wie welke kaartjes pakt, maar dat is mij te veel werk. Alleen als er heel veel van een bepaalde soort uitgaan, onthou ik dat.

  10. Er is natuurlijk een tiende tip, maar die hou ik voor mezelf, ik wil ook af en toe blijven winnen.

(9K)

Conclusie is wel, dat je een beetje handig moet zijn, maar dat een goede timing het verschil maakt tussen winnen en verliezen. Dat zijn meestal hele goede spellen.

Bediening

Vanaf de pagina met de actieve spellen kun je naar het spel zelf gaan, door op het spelnummer te clicken. Rechts zie je dan het bord (afbeelding 1), links (afbeelding 3 hieronder) zie je dan eerst de resterende opengedraaide kaarten van de 12 open kaarten van de stapel, daaronder je eigen kaarten. In het onderstaande voorbeeld heb ik dus 1 fles, 0 pistolen, 1 sleutel, etc.

(21K)

Het kaartenscherm

Zoals je weet heb je 2 opties, vooruit of achteruit bewegen. Vooruit ga je door de kaart aan te clicken, die je wil spelen (de afbeelding van het symbool boven het aantal, dat je van die soort hebt) en vervolgens de piraat, die je wilt voortbewegen. Als je een nieuwe piraat op het bord wilt brengen klik je op de beginstapel. Het programma rekent uit, hoe de nieuwe situatie er uit ziet.

Achteruit bewegen, doe je door op “Aktion wahlen” te clicken en vervolgens op de piraat, die je achteruit wilt bewegen. Ook dit wordt volautomatisch doorgevoerd. Maar let op: eenmaal uitgevoerde zetten kun je niet ongedaan maken. Eerst nadenken en dan doen en als je dan nog een fout maakt, is het je eigen stomme schuld.

Scores

Om het leuk te houden, heeft de maker van de site een scoring systeem bedacht. Voor iedere piraat, die je in de sloep weet te brengen, scoor je 6 punten, voor een piraat op het laatste segment (van 6 velden) 4 punten, het een na laatste 2, en ook nog 1 punt voor het segment daarvoor. Voor piraten, die nog niet op het bord zijn gebracht, scoor je een strafpunt. Winnen betekent dus 36 punten. Er is natuurlijk een ranglijst met alle gemiddelden, hoewel die af en toe vervuild wordt door spelers, die onder verschillende namen aan hetzelfde spel meedoen en 1 naam erg bevoordelen. Gelukkig wordt er tegenwoordig vooral gekeken naar de ranglijst met spelers met minstens 50 beeindigde spelletjes. Dat zijn te veel spelletjes om de boel te belazeren. Die ranglijst is vrij goed.

Natuurlijk is het ook erg interessant om eens te kijken hoe men scoort als startspeler, tweede speler, etc. Toen ik er 100 spelletjes op had zitten, ben ik eens gaan kijken hoe er in mijn spelletjes gescoord werd. De gemiddeldes geven een aardig beeld, welke posities beter zijn dan anderen. Ik heb het onderverdeeld naar spelletjes met 3 spelers, 4 spelers en 5. Met 3 spelers:

(13K)

Startpositie resultaten bij 3 spelers

Dat de startspeler een nadeel heeft, verbaast me niet, maar dat de tweede er zo uitspringt is wel verrassend. Ook mijn eigen score als tweede speler bij 3 spelers is extreem hoog: 15 overwinningen uit 17 spelletjes.

Met 4 spelers is juist de derde speler het interessantst:

(13K)

Startpositie resultaten bij 4 spelers

Weer de conclusie dat starten niet echt voordelig is. Aan de andere kant, ik zelf scoor als startspeler 2 overwinningen uit 5 en een gemiddelde van 31.0, terwijl ik juist als tweede speler een gemiddelde van 26.8 scoor en onder het gemiddelde zit……

En tenslotte 5 spelers:

(14K)

Startpositie resultaten bij 5 spelers

Verrassend dat je de grafiek voor de vierde en vijfde speler weer afloopt. Ik moet wel zeggen, dat het aantal spellen met zijn vijven kleiner is dan met zijn drieen en vieren en dus zijn de trends in de cijfers minder betrouwbaar.

Tja, die grafieken zijn het ultieme bewijs, ik moet bekennen, ik ben verslaafd. Begin er niet aan!!

Rest mij alleen de lezer uit te dagen om de degens te kruisen. Stuur me een mailtje ([email protected]) en noem een tijd, dan zal ik inloggen en de handschoen opnemen!

En, o ja, een gelukkig nieuwjaar and all that… Met of zonder Cartagena.

Gerrit-Jan

 

Links:

Terug naar artikeloverzicht
Naar boven / Naar menu

by Ronald Hoekstra - 2005

Met dank aan Sandra voor het bijwerken van deze pagina